شناسهٔ خبر: 36029843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

راه‌اندازی کامل رآکتور اراک تا سال ۱۴۰۰

فارس

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد و تا سال ۱۴۰۰ کاملا رآکتور اراک راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علی‌اصغر زارعان ظهر امروز در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: وظایف حاکمیتی را دنبال می‌کند که وظیفه اصلی‌ آن در تولید برق پاک، سامانه‌های پرتودهی، تولید رادیوداروها، لیزرها و داشتن چرخه سوخت است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تولید آخرین نسل سانتریفیوژ در ایران‌

وی افزود: مسأله هسته‌ای مسأله‌ای خاص است، اما بهانه‌ای برای دشمنان است و خودشان هم این را می‌دانند، اما ما با ایستادگی و مقاومت و تدبیر و هوشمندی باید کارمان را جلو ببریم.

زارعان ادامه داد: نظام سلطه و استکبار به دنبال افزایش هزینه‌های ماست و ما باید هزینه‌های خودمان را در بعد سیاسی و مادی مدیریت کنیم که تا امروز، رهنمودهای رهبری و بهره‌مندی از اساتید و دانشگاه‌ها موجب شده که روز به روز در اقتدار خودمان مقابل دشمن بایستیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نباید توقف کنیم و بسنده به آنچه هستیم داشته باشیم، چون دشمن بیشتر به ما می‌تازد، سختی‌ها می‌گذرد، ضمن اینکه ایران اسلامی سخت‌تر از اینها را دیده و مطمئن باشید آینده خوبی در پیش روی داریم.

زارعان بیان کرد: پیرامون مسائل هسته‌ای با توجه به عدم اعتماد به دشمنان، نیروگاه‌هایی از سال ۵۳ در کشور ایجاد شد که نیروگاه بوشهر یکی از آنهاست که در مدار است و روزانه برق قابل توجهی تولید می کند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که چرخه سوخت را از اکتشاف و استخراج و استفاده در نیروگاه‌ها عملیاتی کنیم و اکنون ایران در این عرصه جزو ۱۰ کشور دارنده چرخه سوخت است و همین مسأله موجب عصبانیت غربی‌ها شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، بومی‌سازی را از رسالت‌های سازمان برشمرد و بیان کرد: با حمایت‌های همه دولت‌ها صنعت هسته‌ای کشور و ۱۰۰ درصد سازمان انرژی اتمی و فعالیت‌های آن بومی شده است.

زارعان خاطرنشان کرد: زمانی کشورهای دیگر حاضر نبودند یک سانتریفیوژ به ما داده و تحمل اینکه یک سانتریفیوژ بچرخد، نداشتند و اکنون هزاران سانتریفیوژ در نظنز و فردو مشغول به کار است.

وی گفت: مهم‌تر از سانتریفیوژ، کیک زرد است که ماده اولیه و استراتژیکی است و همه دنیا می‌توانند خرید کنند، اما به جمهوری اسلامی نمی‌فروشند، اما با تلاش نیروهای جوان کشورمان اکنون این ماده را داریم.

زارعان بیان داشت: برای حرکت به سمت فناوری‌های نوین باید ریسک و هزینه کرد و کشور برای اینکه زیر بار سلطه نرود، هزینه می‌کند و باید هزینه استقلال را داد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با حمایت مقام معظم رهبری و دولت، مجوزهای لازم را دریافت کردیم و با اکسن ۸۶ درصد از کشور، کار اکتشاف و استخراج روی زمین را شروع کردیم و اکنون می‌دانیم چقدر ماده استراتژیک اورانیوم بومی داریم و میزان روی، مس و آلومینوم و آب‌های عمیق ژرف را هم می‌دانیم.

وی گفت: امسال از ۵۰ تن اورانیوم بومی استفاده خواهیم کرد، ما به ۲۷ تن اورانیوم غنی شده برای یک رآکتور هزار مگاواتی نیاز داریم و هدف‌گذاری ما ۵ رآکتور است.

زارعان بیان کرد: به همین دلیل طی فرآیند مذاکرات و با تدبیر و درایت نزدیک به ۴۰۰ تن اورانیوم ناب و عالی را بدون پرداخت پولی گرفتیم که ۷۰ کیلوی آن ۲۰ درصد بود و به امانت در روسیه است که ۱۰ کیلو برگشته و مابقی هم امانت در روسیه وجود دارد و برحسب نیاز آنها را درخواست می‌کنیم.

وی گفت: از رویکردهای سازمان ارائه خدمات به دیگر صنایع است، اکنون ما ماده اولیه کیک زرد را تولید می‌کنیم و این اقدام در عرصه بین‌الملل خیلی اثرگذار بوده است.

زارعان بیان کرد: ما به دنبال ساخت بمب و انبار آن نیستیم، چون فتوای رهبر معظم انقلاب برای ما مهم است، اما فناوری را دنبال می‌کنیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکرات تلاش کردند کاربری رآکتور اراک را تغییر بدهند، در کنار رآکتور اراک، آب سنگین فعالیت می‌کند و سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید و به بعضی از کشورها صادر می‌کنیم و همان کسانی که می‌گفتند ایران بلوف می‌زند، خودشان خریدار آب سنگین ما شده‌اند و تا ظرفیت ۲۵ تن برحسب نیاز می‌توانیم آب سنگین تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی خواهد شد و تا سال ۱۴۰۰ کاملا راکتور اراک راه‌اندازی می‌شود.

زارعان گفت: همچنین سه نسل جدید از ماشین‌های سانتریفیوژ در روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: هر چه ظرفیت غنی‌سازی مدنظر و موردنیاز را انجام می‌دهیم، اما در حوزه تحقیق و توسعه نیز کار چند ساله صورت گرفته که چند ماشین را می‌توانیم رونمایی کنیم. 


زارعان به تفاوت سایت فردو و نطنز پرداخت و گفت: سایت فردو سایت پدافندی است که اگر اتفاقی برای سایت نطنز رخ داد در فردو بتوانیم عملیات غنی سازی خودمان را دنبال کنیم.


وی افزود: امروز یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو و ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ در نطنز داریم و با نسل‌های مختلف سانتریفیوژ روبه‌رو هستیم.


زارعان با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی هیچ توقفی ندارد، ادامه داد: پروژه‌ای در راستای استاندادسازی رادیودارو را دنبال می‌کنیم که کمک به بیماری‌های سرطانی است. 


وی خاطرنشان کرد: از وظایف سازمان انرژی اتمی، تولید رادیودارو است و در هفته ۱۹۰ هزار بیمارستان و مرکز درمانی را باید رادیو دارو برای تشخیص بدهیم که ۶۳ میلیون یورو هزینه دارد.


زارعان گفت: ضمن اینکه نیاز خودمان را برآورده می‌کنیم به بعضی از کشورها صادرات را هم انجام می‌دهیم.


وی ادامه داد: مرکزی در حال احداث داریم که درمان قطعی سرطان را دنبال می‌کند و نزدیک به ۲۰۰ میلیون یوره زینه تجهیزات آن است.


وی گفت: در حوزه صنعت و فیبرودیسک هم اقداماتی انجام دادیم که شانه به شانه بعضی از کشورها همچون آمریکا حرکت می‌کند.

نظر شما