شناسهٔ خبر: 36029582 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

۶ نشانه غیرمعمول کم آبی بدن

هر موجود زنده برای زنده ماندن به آب احتیاج دارد. با وجود عرق کردن، ادرار کردن، استفراغ یا داشتن اسهال بدن، می‌توان مقادیر زیادی از آب خود را از دست دهد.

صاحب‌خبر -

۶ نشانه غیرمعمول کم آبی بدن

از دست رفتن آب همانا و افزایش نیاز بدن به آن همانا. کم آبی بدن نه تنها می‌تواند بر روی سوخت و ساز بدن و انجام فعالیت‌های حیاتی بدن تاثیرگذار باشد، بلکه فقدان شدید آن می‌تواند تهدید کننده حیات باشد.

کم آبی بدن به چه معنا است؟

طبق تعریفی که توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است، کمبود آب یا بی آبی بدن زمانی رخ می‌دهد که بدن بیش از ۱۰ درصد از وزن در مایعات خود را از دست می‌دهد. این عارضه می‌تواند منجر به بروز آسیب یا عوارض مهلکی شود که شخص را نیازمند مراقبت فوری و اورژانسی می‌کند.

تشنج، آریتمی قلبی یا شوک هیپوولمیک ممکن است در این وضعیت رخ دهند. زیرا حجم خون شما خیلی کم است و توانایی خونرسانی کاهش پیدا خواهد کرد.

مهم‌ترین نکته در رابطه با کاهش آب بدن چیست؟

اگر تشنه هستید، باید بدانید این آشکارترین علامتی است که نشان می‌دهد شما کم آب هستید و باید برای تامین آب بدن خود مقادیری آب دریافت کنید. کمبود آب بدن تنها به معنای کمبود مایع آب نیست، بلکه به معنای از دست دادن الکترولیت‌هایی مانند نمک و پتاسیم است که به بدن شما کمک می‌کند تا نفس بکشد، حرکت کند، صحبت کند و یا سایر موارد دیگر را انجام دهید.

بیماری‌ها نیز باعث کاهش آب بدن می‌شوند

برخی شرایط خاص سلامتی از جمله دیابت، می‌تواند شما را در معرض خطر کم آبی بدن قرار دهد. اگر به دلیل گرما یا فشار بیش از حد، عرق زیاد، پرخوری یا اسهال ناشی از آنفولانزا یا بیماری حاد دیگری قرار داشته باشید که دفع ادرار در آن زیاد باشد، آب بدن تحلیل خواهد رفت.

۶ نشانه غیرمعمول کم آبی بدن که باید با آن‌ها آشنا شوید

۱. بوی بد دهان

بزاق دارای خواص ضد باکتریایی است، اما کم آبی بدن می‌تواند مانع از تولید بزاق کافی در بدن شود. اگر دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نمی‌کند، باید در انتظار رشد و تکثیر باکتری‌ها در دهان خود باشید. بوی بد دهان یکی از عوارض ناشی از کاهش آب بدنم و درنتیجه کمبود بزاق و فعالیت باکتری‌ها است.

۲. خشک شدن پوست یا پوسته پوسته شدن آن

بسیاری از مردم فکر می‌کنند افرادی که دچار کمبود آب بدن می‌شوند به نوعی زیاد عرق می‌کنند. اما این مساله تنها به خاطر عرق کردن نیست. در ادامه روند کاهش آب بدن، پوست می‌تواند خشک شده و در برخی از بخش‌های بدن، پوسته پوسته شود.

۳. گرفتگی عضلات یک علامت نادر، اما جدی کم آبی بدن

وقتی بدن شما مایعات خود را از دست می‌دهد، نمی‌تواند خود را به اندازه کافی خنک کند و ممکن است به شدت گرم شود. یکی از علائمی که باید مراقب آن باشید گرفتگی عضلات است که می‌تواند هنگام ورزش بخصوص در هوای گرم اتفاق بی‌افتد.

هرچه گرم‌تر شوید، احتمال گرفتگی عضلات در شما وجود دارد. بروز تغییرات در سطوح الکترولیت‌هایی مانند سدیم و پتاسیم، می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود. (یعنی کم آب میشید و الکترولیت هاتون کم میشه؛ وقتی مثلا پتاسیم و سدیم کم بشن عضلات میگیرن)

نکته: حتی در هوای سردتر، اگر در حین انجام کار و فعالیت، مایعات به اندازه کافی ننوشید باز هم ممکن است با کمبود آب در بدن مواجه شوید.

۴. تب و لرز علائم شایع بیماری گرما یا گرمازدگی هستند که باعث کم آبی بدن می‌شوند

یکی از اصلی‌ترین علایم گرمازدگی تب و لرز است. تب می‌تواند کمبود آب بدن را بدتر کند. هرچه تب بیشتر باشد، ممکن است کمبود آب شما نیز بیشتر شود. تا زمانی که درجه حرارت بدن شما کاهش نیابد، پوست شما حالت خنک کننده خود را از دست می‌دهد و سپس در لمس داغ تر، برافروخته و خشک می‌شود.

در این مرحله، مهم است که سریعاً خود را خنک کنید و به مراکز درمانی مراجعه کنید. استفاده از یخ و پارچه‌های خنک، خیس و پناه بردن به یک منطقه خنک از راه کار‌های کوتاه مدتی است که می‌توانید تا مراجعه به پزشک انجام دهید.

براساس مطالب منتشر شده از کلینیک مایو، کودکان و نوزادان بیشتر مایعات بدن خود را به دلیل تب از دست می‌دهند؛ و به احتمال زیاد اسهال و استفراغ شدید را از بیماری تجربه می‌کنند. بروز هرگونه تب در نوزاد یا کودک نوپا باعث نگرانی می‌شود؛ بنابراین در اسرع وقت کودک یا نوزاد خود را به یک متخصص اطفال ببرید.

مرکز کنترل و پیگیری از بیماری‌های آمریکا به بزرگسالان مبتلا به تب توصیه می‌کند در صورت رسیدن بدن دمای آن‌ها به ۳۸ درجه سانتیگراد، از پزشک معالج کمک بگیرند.

۵. هوس غذا (به خصوص برای شیرینی ها) ممکن است به معنای تشنه بودن باشد

هنگامی که دچار کمبود آب بدن هستید، آزاد کردن گلیکوژن (گلوکز ذخیره شده در بدن) و سایر اجزای ذخیره انرژی شما برای اعضای بدن مانند کبد دشوار است.

در حالی که می‌توانید هر چیزی را از شکلات گرفته تا یک میان وعده شور بخورید، هوس شیرینی‌ها هنگام کم آبی بدن بیشتر متداول است. زیرا بدن شما ممکن است در تجزیه گلیکوژن برای رهاسازی گلوکز در جریان خون به عنوان سوخت دچار مشکل شود.

۶. سردرد می‌تواند علامتی باشد که نیاز برای نوشیدن آب را بیشتر کند.

حتی کم آبی بدن نیز می‌تواند باعث سردرد در انسان شود. (حتی در پاره‌ای از مواقع ممکن است منجر به میگرن طولانی مدت شود)

اگرچه عوامل مختلفی به غیر از کمبود آب بدن می‌تواند باعث سردرد شود، اما اگر منشا سردرد مربوط به کاهش آب بدن باشد، نوشیدن یک لیوان آب و ادامه دادن به روند هیدراته ماندن در طول روز می‌تواند تا حد زیادی به برطرف شدن تشنگی و همچنین سر درد کم آبی منجر شود؛ بنابراین حین سردرد می‌توانید دست کم با خوردن یک لیوان آب شانس خود برای التیام آن را امتحان کنید.
 
 
منبع:بهداشت نیوز

نظر شما