شناسهٔ خبر: 36029484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور کمرنگ مهدکشتی ایران در تیمداری

ساری-ایرنا- مازندران با وجود داشتن سابقه طولانی در رشته کشتی و داشتن قهرمانان به نام در عرصه جهانی چون عبدالله موحد،امامعلی حبیبی، عسگری محمدیان،مرادمحمدی، حسن رنگرز،مجید ترکان و کمیل قاسمی، حسن و رضا یزدانی همچنان در حوزه تیمداری با مشکلات بسیاری مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، تداوم درخشش استان مازندران در کشتی به خصوص پس از میزبانی نخستین دوره مسابقات لیگ جهانی کشتی سال ۹۳  جویبار که این شهر را به پایتخت کشتی جهان تبدیل کرد، باعث شد جایگاه کشتی و کشتی گیران مازنی بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد. در سال های اخیر نیمی از ملی پوشان کشتی ایران و  همین میزان مدال های این رقابت ها را در میادین سخت کشتی از جمله المپیک، کشتی گیران مازنی  برای کشور به ارمغان آوردند.
با این وجود، حضور استان مازندران در حوزه تیمداری به دلیل نبود حامی مالی قوی، متمرکز شدن رقابت های لیگ برتر و برخی حواشی دامنه دار در سال های اخیر روند نزولی به خود گرفته به طوری که در رقابت های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی در فصل جاری حضور تیم های مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل به نصف کاهش داده شد به طوری از ۶ تیم مازنی حاضر در این رقابت ها در سال گذشته به ۳ تیم در سال جاری کاهش یافت.
حضور کمرنگ مازندران در حوزه تیمداری در رشته کشتی فرنگی و آزاد باعث شد تا اکثر کشتی گیران این استان به تیم های سایر استان های کشور مهاجرت کنند و با نام این استان که برخی از آنها کمترین سهم را در این رشته ورزشی در سبد ملی دارند، کشتی بگیرند.
حامی مالی مشکل اول 
سرپرست تیم پتروشیمی بهشهر که در سال جاری در رقابت های لیگ برتر حضور داشت، دلیل اصلی حضور کمرنگ مازندران در حوزه تیمداری در این رشته ورزشی را نبود حامی مالی قدر و بالا رفتن هزینه های تیمداری در این رشته می داند.
شهرام جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: هر تیمی برای حضور در رقابت های لیگ برتر حداقل ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این میزان بودجه نیازمند حامیان مالی بزرگی دارد که در این استان کمتر حامی مالی با این ظرفیت مالی وجود دارد که بخواهد با محدودیت زمانی که برای برگزاری مسابقات کشتی و از آن سو تبلیغات فراهم است،  این اعتبار را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد : اگر بنا بر حمایت مالی برای تیم های ورزشی است، باید به سود حامی نیز از این حمایت از طریق تبلیغات پیرامونی نیز وجود داشته باشد و با محدودیت زمانی که برای برگزاری مسابقات ایجاد شد، این سود مالی برای حامی مالی بسیار اندک است.
وی عدم حمایت مالی تیم پتروشیمی بهشهر از تیم کشتی برای فصل جاری این رقابت ها را مرتبط با همین مسایل دانست و ابراز امیدواری کرد تا فدراسیون کشتی برای این مشکل چاره اندیشی بهتری داشته باشد و به نظر می رسد با برنامه رئیس جدید فدراسیون و طولانی شدن زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر،این مشکل تا حد زیادی برطرف شود.

محدودیت زمان برگزاری مسابقات 
مراد محمدی دارنده مدال طلای مسابقات جهانی گوانگ ژو و سرمربی سابق تیم کشتی لیگ برتری آرش زین بابل محدودیت زمانی برگزاری مسابقات لیگ برتر کشتی را عامل اصلی در بی رغبتی حامیان مالی برای تیمد اری در این رشته ورزشی به خصوص مازندران می داند که از لحاظ حامیان مالی نیز در فقر و تنگدستی قرار دارد.
محمدی در گفت و گو با خبرنگارایرنا می گوید: اسپانسرها به دنبال بهره برداری مالی از تیمداری برای شرکت های تولیدی و صنعتی خود هستند و به دلیل این که مدت زمان برگزاری مسابقات به دلیل متمرکز شدن بازی ها که به چند روز بیشتر نمی رسد، قدرت تبلیغاتی برای اسپانسر را کاهش می دهد و کمتر واحد صنعتی حاضر به تیمداری در این رشته ورزشی می شود.
وی اضافه کرد : علاوه بر آن در مازندران واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگی که بخواهند در حوزه تیمداری به خصوص کشتی سرمایه گذاری کنند، بسیار اندک است و علاوه بر آن اکثر مدیران این شرکت ها نیز علاقه ای به حوزه ورزشی ندارند و این معضل باعث شده تا این خطه شمال کشور با وجود قرارگیری در مهد کشتی ایران در حوزه تیمداری  حضوری کمرنگ داشته باشد و کشتی گیرانش به سایر تیم ها بروند.
بالا رفتن هزینه های غیر واقعی تیمداری 
دبیر هیات کشتی مازندران بالا رفتن هزینه های غیر واقعی تیمداری، محدودیت زمانی برگزاری مسابقات لیگ و زمان نامناسب برگزاری این مسابقات  را علت اصلی کمرنگ شدن حضور این استان در تیمداری می داند.
غلام نوری زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید : در سال های اخیر هزینه های تیمداری در رشته کشتی به دلایلی از جمله برآورد غیرکارشناسی افزایش زیادی داشت به طوری که این هزینه ها با آنچه که در ابتدا مد نظر حامیان مالی قرار داشت وبرخی از حامیان  زیر بار سنگین  مالی قرار گرفتند که در سال های بعد خود را از تیم داری کنار کشیدند.
وی توضیح داد: به طور مثال در ابتدای فصل به حامی مالی میزان هزینه تیمداری یک میلیارد تومان از سوی برخی مربیان اعلام شد، ولی زمانی که حامی وارد گود شده به دلیل استخدام کشتی گیران گران قیمت این هزینه ها، چندین برابر برآورد اولیه بود و در چنین وضعیتی قطعا حامی مالی در آینده به حوزه تیمداری نخواهد آمد و اگر ما خواهان ورود حامی مالی هستیم، باید واقعیت ها را بازگو کنیم.
نوری زاده بی اعتقادی روسای سابق فدراسیون کشتی به رقابت های لیگ برتر و متمرکز برگزار شدن این رقابت ها دلیل دیگری برای این مشکل و حضور کمرنگ مازنی ها در تیمداری دانست و اظهارداشت: اگر در برخی استان ها با حد و حدود کمتر از مازندران در لیگ برتر تیمداری می شود، بیشتر جنبه علاقه شخصی حامی مالی را باید دخیل دانست و در این تیم ها نیز بیشترین نفرات از مازندران است.
وی خاطرنشان کرد : رئیس جدید فدراسیون کشتی به برگزاری مسابقات لیگ برتر کشتی اعتقاد  جدی دارد به طور ی که بناست از سال آینده این مسابقات  به صورت رفت و برگشت  برگزار شود که به نظر می رسد به دلیل طولانی شدن زمان برگزاری حامیان مالی رغبت بیشتری برای تیمداری داشته باشند و مازندران نیز مطابق با جایگاهش تیمداری می کند.
وی حواشی تیمداری در مازندران به خصوص در سال گذشته در بی رغبتی حامیان مالی برای تیمداری در این استان را کم اثر دانست.

برچسب‌ها:

نظر شما