شناسهٔ خبر: 36028139 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ایرانی‌تر از هر ایرانی و عصاره رنج موسیقی ایران | وداع با پیکر استاد دهلوی

همشهری آنلاین: حسین علیزاده در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد حسین دهلوی این آهنگساز و نوازنده و موسیقیدان فقید را ایرانی‌ترین چهره و عصاره رنجی دانست که موسیقی ایرانی در این سال‌ها متحمل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد دهلوی، آهنگساز و موسیقیدان ایرانی صبح روز یکشنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد. محمد سریر، عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران نخستین سخنران مراسم بود که گفت: امروز آمده‌ایم با هنرمندی وداع کنیم که بیش از شش دهه ستونی بسیار استوار در موسیقی ملی ایران بود و برای حفظ و گسترش این موسیقی بسیار زحمت کشید. او دلسوزانه دنبال ریشه‌ها بود و مبانی نوین موسیقی ایران را پی‌ریزی کرد. مهم این بود که نمی‌خواست در گذشته بماند و در اندیشه ارتقای موسیقی ایرانی بود. دهلوی یگانه زمان خود بود و دوره مدیریت او در هنرستان موسیقی ملی از درخشان‌ترین دوره‌های مدیریتی آن بود.

در ادامه محمد اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ساز تمبک و مدرس موسیقی در سخنانی کوتاه درگذشت مرحوم دهلوی را تسلیت گفت و سپس کامبیز روشن‌روان، آهنگساز برجسته گفت: استاد دهلوی جزو نسلی از موسیقی ایرانی بود که مورد بی‌مهری زیاد قرار گرفت. او تنها یک معلم، رهبر ارکستر، نویسنده، محقق و آهنگساز نبود؛ یک موسیقیدان جامع‌الشرایط و در حوزه آهنگسازی شاید از شاخص‌ترین آهنگسازان موسیقی ایران و تماما ملهم از فرهنگ و موسیقی ایرانی بود. استاد دهلوی یکی از بزرگ‌ترین خطرهای هنری را در زمان خود انجام داد و ریتم‌هایی برای گروه تمبک و ارکستر ساخت.

سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه استاد دهلوی سنت موسیقی ایرانی را درست و ژرف می‌شناخت هم بزرگ بود و از اهالی امروز افزود: او هنرآموز و استادی بود که به درستی سنت تعلیم و آموزش می‌شناخت و در محضر استادی چون صبا مهارت و معرفت موسیقی را با هم شناخت و این از آثار دهلوی کاملا نمایان است. شاگردان استاد دهلوی که امروز ستاره‌های موسیقی ایران هستند، یک به یک گواه نحوه تربیت او هستند. او موسیقی ایرانی را چنان معرفی کرد که نه فقط در ایران بلکه در جهان درخشید.

پس از سخنان کوتاه جمال‌الدین منبری و اجرای قطعه‌ای از استاد دهلوی، نوبت به حسین علیزاده رسید که گفت: من تمام عمری که گذراندم کسی را ایرانی‌تر از حسین دهلوی ندیدم. او وقتی سکان هنرسنان موسیقی را در دست گرفت سرنوشت موسیقی ایرانی عوض شد. همین تالار که قبلا نام رودکی داشت می‌تواند به عنوان دهلوی تغییر نام دهد اما کسی درک نمی‌کند. به همین خاطر هرگز من از مدیران بابت این موضوع خواهش نمی‌کنم. تا درک مدیران به جایی نرسیده باشد که حسین دهلوی را درک نکنند، ما در شرایط فعلی باقی می‌مانیم.

وی افزود: دهلوی فرستاده‌ای بود که در مقطعی به موسیقی ایرانی شخصیت می‌داد. او از نادر روشنکفرانی بود که می‌دانست نقش موسیقی در جامعه چیست. به گونه‌ای بود که همه از دانش او می‌توانستند یاد بگیرند. او مردی تا این حد مقدس بود؛ عصاره رنجی است که موسیقی ایرانی در این سال‌ها متحمل شده است. او از رنجی که موسیقی می‌کشید رنج می‌برد و این رنج را به درون خود انتقال می‌داد. من احساس خوشبختی می‌کنم در همین رشته موسیقی که تا این حد درک نشده، فردی چون دهلوی چنین تشییع می‌شود. من امروز سر تعظیم فرود می‌آورم به معلمی که شاید تا قرن‌ها مانند او را نبینیم.

هومن دهلوی، آهنگساز و فرزند مرحوم حسین دهلوی با قدردانی از حضور هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی گفت: امروز یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی من و خانواده‌ام است. استاد دهلوی هنرمندی چندبعدی بود که سعی می‌کرد تمام خلاء‌های موسیقی ما را پر کند. او به قول علی رهبری به قدری دقت داشت که در برخی مواقع از بتهوون و موتسارت هم پیشی می‌گرفت. ما امروز با هنرمندی خداحافظی می‌کنیم که فارغ از هنرمند بودن، پدری دلسوز و همسری مهربان بود.

در پایان این مراسم نماز میت به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی در محوطه تالار وحدت اقامه و سپس پیکر مرحوم دهلوی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد. مراسم یادبود این هنرمند فقید موسیقی ایرانی دوشنبه ۲۹ مهرماه ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار می‌شود.

حمیدرضا نوربخش، سیدعباس عظیمی، احمد بهروزی‌نیا، احمد صدری، هوشنگ کامکار، علی ترابی، شهرام صارمی، مزدا انصاری، داریوش پیرنیاکان، علی ثابت‌نیا، محمود بنفشه‌خواه، بیژن بیژنی، عباس خوشدل، اسماعیل تهرانی، حسن ریاحی، محمد الله‌یاری فومنی، مهدی آذرسینا، جاوید مجلسی، علی مرادخانی، امیرعباس ستایشگر، افلیا پرتو، کیوان ساکت، سعید ثابت، داود گنجه‌ای، پری ملکی، وارطان ساهاکیان، فاضل جمشیدی و میلاد عمرانلو از هنرمندان حاضر در مراسم تشییع پیکر استاد دهلوی بودند.

نظر شما