شناسهٔ خبر: 36027467 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

دبیر انجمن اسلامی رویش دانشگاه علم‌و‌صنعت در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

یک هفته از مسمومیت 200 دانشجو گذشته، اما دانشگاه موضعی ندارد/ مطالبات‌مان برآورده نشود، فردا دوباره تجمع اعتراضی خواهیم داشت

ماه نخست سال تحصیلی جدید هنوز به پایان نرسیده، حادثه مسمومیت بیش از 200 دانشجو در دانشگاه علم‌ و‌ صنعت، نارضایتی دانشجویان را برانگیخته است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|21 مهرماه حدود 70 دانشجوی خوابگاهی این دانشگاه به علت آنچه مسمومیت غذایی عنوان شده بود به بیمارستان منتقل شدند.

 

اما از همان ابتدا، نقل‌قو‌ل‌های مسئولان دانشگاه با اظهارنظرات دانشجویان متفاوت بود. رئیس دانشگاه گفت حدود 30 دانشجو به خاطر تب‌و‌لرز راهی بیمارستان شده‌اند، اما عدد نهایی، 70 نفر اعلام شد.

 

اکنون یک هفته از ماجرا گذشته، دانشجویان تجمع اعتراضی هم برگزار کرده‌اند، اما هنوز پاسخی نگرفته‌اند. به همین دلیل می‌گویند در صورت ادامه روند سکوت مسئولان و بی‌توجهی به شفا‌ف‌سازی در مورد مقصران و عاملان بروز این حادثه، فردا دوباره تجمع اعتراضی خود را برگزار می‌کنند.

 

سبحان عربشاهی، دبیر انجمن اسلامی رویش دانشگاه علم‌و‌صنعت، به اعتمادآنلاین از روشن‌ نشدن علت این حادثه بعد از گذشت یک هفته گفت: یک هفته از این حادثه گذشته، اما هنوز علت مشخص نیست. نماینده‌های وزارت بهداشت هم به دانشگاه آمدند و از بچه‌ها نمونه‌گیری‌هایی انجام دادند، اما در نهایت دلیل این اتفاق روشن نشده است.

 

عربشاهی با انتقاد از پیمانکار غذای دانشگاه عنوان کرد: ما خودمان در این مدت تحقیقاتی انجام دادیم و مشخص شد ابهاماتی درباره پیمانکار غذای دانشگاه وجود دارد. شرکتی به تاریخ 93/4/16 ثبت شده و در همان بازه زمانی هم توانست در مناقصه غذای دانشگاه انتخاب شود. این موضوع از بدو ماجرا محل تشکیک است. چطور یک شرکت تازه‌کار می‌تواند مسئولیت غذای یک دانشگاه بزرگ همچون علم‌و‌صنعت را بر عهده بگیرد؟ پس حسن‌ سابقه و حسن‌ شهرت چه می‌شود؟ یعنی چنین مسئولیت بزرگی به تجربه نیاز ندارد؟

 

او همچنین نسبت به رویکرد مسئولان دانشگاه هم معترض است: دانشگاه تا به امروز هیچ موضع مشخصی نگرفته است. فقط شورای صنفی و انجمن اسلامی دانشگاه پیگیر ماجراست و به همین دلیل به مسئولان دانشگاه تا روز دوشنبه (29 مهر) مهلت داده‌ایم. در صورتی که مطالبات‌مان تا این روز مورد توجه قرار نگیرد، مواضع دانشگاه اعلام نشود و نسبت به ابهامات شفاف‌سازی نکنند، قطعاً دوباره تجمع اعتراضی در دانشگاه برگزار می‌کنیم.

 

او ادامه داد: البته که احتمال دارد مسئولان تعطیلات را هم بهانه کنند، اما از همین حالا فرصت دارند و اگر بخواهند پیگیر ماجرا باشند، به راحتی می‌توانند دلایل را روشن کنند. یا دست‌کم اینکه با ما صادق باشند. روز نخست که این اتفاقات رخ داد، رئیس دانشگاه اعلام کرد تنها حدود 30 نفر راهی بهداری شده‌اند. این در حالی بود که بهداری از شدت شلوغی هیچ جایی نداشت. در نهایت همه جا از 70 نفری نام بردند که راهی بیمارستان شدند، در حالی که تعداد مسموم‌شده‌ها طبق تخمین، بیش از 200 نفر بود. این حجم از تفاوت واقعیت با آنچه مسئولان درباره‌اش حرف می‌زنند به شدت آزاردهنده است.

 

دبیر انجمن اسلامی رویش این دانشگاه در پایان به مطالبات دانشجویان اشاره کرد و گفت: مطالبات ما مشخص است و منتظریم نسبت به آن واکنش نشان داده شود. عزل فوری، پیمانکار سلف، عذرخواهی رسمی مسئولان مربوطه بابت مسمومیت دانشجویان و تکذیب این خبر توسط اداره روابط عمومی دانشگاه، پرداخت کامل هزینه‌های درمان دانشجویان دچار مسمومیت، افزایش کیفیت غذا و جلوگیری از تکرار هرگونه اتفاق مشابه، انتشار اطلاعات دقیق مربوط به مناقصه برای تعیین پیمانکار سلف و حضور نماینده شورای صنفی، محل طبخ و مواد اولیه سلف اساتید و دانشجویی تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند و غذای اساتید و دانشجویان در یک جا سرو شود (به دلیل مسائل حقوقی، این مورد باید از سال آینده اجرا شود)، مکاتبه با صندوق رفاه و درخواست برای ارائه گوشت و مرغ و ماهی تازه (و نه یخ‌زده) و برنج ایرانی، امکان خروج دختران از خوابگاه در ساعات منع تردد در شرایط اضطرار، برخورد جدی با عوامل خاطی در سرپرستی خوابگاه دختران و حفاظت فیزیکی که از خروج دانشجویان دچار مسمومیت و مراجعه ایشان به درمانگاه جلوگیری کرده و تلاشی در راستای بهبود حال آنان نکردند و وجود آمبولانس با کادر مجرب و تجهیزات کافی برای خدمت‌رسانی به دانشجویان در شرایط اضطرار، 10 مطالبه اصلی ماست.

 

نظر شما