شناسهٔ خبر: 36026998 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

در همکاری مشترک با روسیه انجام خواهد شد

تلاش عربستان برای تبدیل‌شدن به هاب تجارت کشاورزی منطقه

مهدی سروی

دولت عربستان قصد دارد با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی در این کشور، اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی روسیه کند تا بتواند علاوه بر تامین نیازهای غذایی خود، محصولات تولید شده را از طریق بنادر خود به دیگر کشورهای منطقه صادر کند. به همین منظور اخیرا شرکت عربستانی SALIC طی تفاهم‌نامه همکاری با صندوق سرمایه گذاری روسیه قرار است در صنایع کشاورزی و بخش دامداری روسیه سرمایه‌گذاری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز عربستان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به دلیل شرایط جغرافیایی خشک و نامناسب برای تولید محصولات کشاورزی، واردکننده بزرگ محصولات غذایی در منطقه غرب آسیا محسوب می شود و به دلیل آمار تولید و تجارت محصولات کشاورزی، از جمله کشورهای با ضریب امنیت غذایی پائین نیز به شمار می رود.

استراتژی دولت عربستان از دهه ۱۹۷۰ میلادی برای توسعه بخش کشاورزی، برنامه ریزی برای افزایش سطح دانش کشاورزی، بهبود شبکه های آبیاری و ایجاد تاسیسات ذخیره سازی بوده است. عدم حمایت دولت این کشور از تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم باعث از دست رفتن خودکفایی در تولید این محصولات اساسی شد.

این در حالی است که اخیرا وزارت زراعت عربستان با همکاری بانک کشاورزی این کشور اقدام به تدوین سیاست های حمایتی، پرداخت یارانه های مستقیم و تسهیلات بدون بهره به کشاورزان می کند.

سرمایه گذاری شرکت عربستانی SALIC در بخش کشاورزی روسیه

اخیرا دولت عربستان با استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی این کشور قصد دارد تا اقدام به اجرای برنامه های مختلفی برای افزایش ضریب امنیت غذایی کند. سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی و بازطراحی مبادی واردات محصولات اساسی از جمله این اقدامات است.

اخیرا شرکت عربستانی SALIC در حاشیه سفر تجاری-سیاسی رئیس جمهور روسیه به این کشور ضمن دیدار با بازرگانان و تجار روسی خواستار سرمایه گذاری در بخش کشاورزی روسیه شد. به همین منظور تفاهم نامه همکاری میان این شرکت عربستانی با صندوق سرمایه گذاری روسی RDIF به امضا رسید.

طبق اعلام رئیس اجرایی RDIF همکاری دو شرکت در زمینه صنایع کشاورزی و دامداری روسیه خواهد بود و قرار است محصولات تولید شده در روسیه به مقصد عربستان صادر شوند. این در حالی است که شرکت SALIC پس از تاسیس در سال ۲۰۱۱ اقدامات دیگری را نیز برای سرمایه گذاری در کشاورزی کشورهای اوکراین و روسیه انجام داده بود.

حمایت دولت روسیه از سرمایه گذاران خارجی در بخش کشاورزی

روسیه یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در جهان طی ماه های گذشته اقدامات متعددی را برای گسترش صادرات محصولات به عربستان انجام داد تا سرانجام توانست مجوز صادرات محدود گندم به این کشور را به دست آورد.

در این خصوص چندی پیش دیمیتری پاتروشف وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد: در حال حاضر کشور عربستان بیش از ۲۰ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کند که سهم دولت روسیه از این میزان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. تلاش دولت روسیه برای افزایش سهم خود از بازار کشور عربستان به میزان ۲ میلیارد دلار طی برنامه بلندمدت ۶ سال امکان پذیر خواهد شد.

طبق اعلام دیمیتری پاتروشف، دولت روسیه از تجار عربستانی که در کشاورزی روسیه سرمایه گذاری کنند حمایت های مختلفی انجام خواهد داد و به نظر می رسد طی ماه های آینده اقدامات متقابل دو کشور در زمینه تجارت محصولات کشاورزی نیز بیشتر خواهد شد. به همین منظور اخیرا وزارت کشاورزی روسیه خواستار گشایش صادرات محصولات پروتئینی به عربستان نیز شده است.

تلاش عربستان جهت تبدیل‌شدن به هاب تجارت محصولات کشاورزی منطقه

بررسی ها نشان می دهد هدف دولت عربستان در همکاری با کشورهای حاشیه دریای سیاه برای استفاده از ظرفیت تجاری خود در منطقه است. به عبارت دیگر دولت عربستان قصد دارد ضمن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشورهایی مانند روسیه و اوکراین، محصولات آنان را از بنادر خود به دیگر کشورهای منطقه صادر کند.

به همین منظور از سال ۲۰۱۷ مذاکرات تجاری دولت عربستان با مقامات روسیه جهت استفاده دولت روسیه از ظرفیت بنادر کشور عربستان برای صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورهای منطقه در حال انجام است.

در این راستا سخنگوی وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد: کشور عربستان جایگاه جغرافیایی مناسبی برای توزیع گندم و دیگر محصولات کشاورزی روسیه در منطقه دارد و از زیرساخت های ارتباطی مناسبی نیز برخوردار است. از این رو کشور روسیه قصد دارد در آینده نزدیک، بخش زیادی از محصولات کشاورزی خود را از طریق این کشور بین دیگر کشورهای منطقه و همچنین کشورهای شمال آفریقا توزیع نماید.

منابع:

رویترز plink.ir/Pm7GJ

وزارت کشاورزی روسیه plink.ir/teeJp

راشاتودی bitu.ir/qDjj9y

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما