شناسهٔ خبر: 36023830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد

راه‌اندازی مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک تا ۲ هفته آینده

50187

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه اندازی خواهد شد و تا سال بعد تست های سرد و تا سال ۱۴۰۰ رآکتور اراک کاملا راه اندازی خواهد شد که اقدامی اقتدارآفرین و کار جهادی و عملیاتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، "علی اصغر زارعان" صبح امروز ۲۸ مهرماه در مراسم افتتاحیه چهل و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاصی در دانشگاه باهنر وجود دارد، با اشاره به اجتماع اربعین حسینی اظهار کرد: هرچه داریم از عاشورا است و اجتماع اربعین در دنیا بی همتا است و باید بتوانیم با انسجام و همدلی توطئه های دشمن را خنثی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان انرژی اتمی یکسری وظایف حاکمیتی را دنبال می کند و وظیفه اصلی‌اش در تولید برق پاک، سامانه های پرتودهی، تولید رادیوداروها، لیزرها و داشتن چرخه سوخت است.

زارعان با بیان اینکه بعضا کشورها پهنان کاری دارند، اما به دلیل اینکه فعالیت های ایران صلح آمیز است سعی شده به اهداف تعریف شده برسیم بیان کرد: انرژی هسته ای مسئله خاصی است اما دشمنی دشمن کم نمی شود، هسته ای یک بهانه است زیرا آنها با ما مشکل ایدئولوژیکی دارند و اگر هسته ای حل شود بعد از آن حقوق بشر، موشکی و ... را مطرح می کنند.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اما ما با ایستادگی، مقاومت، تدبیر و هوشمندی باید کار را جلو ببریم. نظام سلطه به دنبال این است که هزینه های ما را افزایش بدهد و ما باید هزینه های سیاسی و مادی و معنوی را مدیریت کنیم و تا امروز با مدیریت کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری و بهره مندی اساتید و دانشگاه ها در این حوزه موجب اقتدار روزافزون ما در فعالیت های مختلف از جمله هسته ای شده است.

نباید توقف کرده و به آنچه که اکنون هستیم بسنده کنیم

وی با تاکید بر اینکه نباید توقف کنیم و نباید به آنچه که اکنون هستیم بسنده کنیم زیرا اگر بایستیم دشمن بیش از این می تازد تصریح کرد: این سختی ها می گذرد. جمهوری اسلامی ایران روزهای بدتر از این ها را دیده و ۴۰ سال است که تحریم است و با ایستادگی از پیچ هایی که وجود دارد می گذریم و مطمئنا روزهای خوبی در راه است.

وی اظهار کرد: در حوزه هسته ای با توجه به اعتمادی که به دشمن نداشته و نداریم نیروگاه هایی از سال ۵۳ در کشور ایجاد شد که نیروگاه بوشهر یکی از آنهاست که در مدار است و روزانه برق قابل توجهی تولید می کند.

نیروگاه بوشهر روزانه به اندازه ۶ و نیم میلیون بشکه صرفه جویی انرژی در حوزه نفت دارد

زارعان بیان کرد: نیروگاه بوشهر روزانه به اندازه ۶ و نیم میلیون بشکه صرفه جویی انرژی در حوزه نفت دارد و هرچه در برق هسته ای پیش برویم در ذخایر استراتژیک می توانیم کار کرده و می توانیم برق ماندگار و پایدار داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نظام اسلامی در پی عملیاتی کردن چرخه سوخت از اکتشاف و استخراج و سوخت بومی کار کرده و در زمره ۱۰ کشور اول دنیا در این حوزه است و این اقدام منجر به عصبانیت غربی ها و حتی کشورهایی شده که با ما ارتباط دوستانه دارند.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس حمایت همه دولت ها از ابتدا تا امروز و حمایت های مقام معظم رهبری صنعت هسته ای کشور بومی شده و همه دوره ها کمک کرده اند که بتوانیم این چرخه را بومی سازی کنیم و با یک باد نلرزیم.

۱۰۰ درصد فعالیت های صنعت هسته ای ایران بومی شده

وی افزود: ۱۰۰ درصد فعالیت های صنعت هسته ای ایران بومی شده و یکی از رویکردهای ما بومی سازی است و امروز در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ خودکفا هستیم و خلائی نداریم که این تکنولوژی هایتک و خاص است.

زارعان اظهار کرد: زمانی کشورهای دیگر حاضر نبودند یک سانتریفیوژ به ما داده و تحمل اینکه یک سانتریفیوژ بچرخد، نداشتند و اکون هزاران سانتریفیوژ در نظنز و فوردو مشغول به کار است.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مهم تر از ساتریفیوژ، کیک زرد است که ماده اولیه و استراتژیکی است و همه دنیا می توانند خرید کنند اما به جمهوری اسلامی نمی فروشند و اکنون این ماده را داریم بیان کرد: برای حرکت به سمت فناوری های نوین باید ریسک و هزینه کرد و کشور برای اینکه زیر بار سلطه نرود، دارد هزینه می کند و باید هزینه استقلال را داد.

امسال از ۵۰ تن اورانیوم بومی استفاده خواهیم کرد

وی با اشاره به اسکن بخش اعظمی از مساحت کشور گفت: اکنون می دانیم چقدر ماده استراتژیک اورانیوم بومی داریم و امسال از ۵۰ تن اورانیوم بومی استفاده خواهیم کرد.

زارعان با اشاره به اینکه سالانه به ۲۷ تن اورانیوم غنی شده برای یک نیروگاه قدرت نیاز داریم، افزود: اکنون به ظرفیت قبل از انقلاب در کیک زرد رسیده ایم و باید روز به روز به فعالیت های خود ادامه بدهیم.

ماده اولیه کیک زرد را بومی تولید می کنیم

وی با اشاره به اینکه انرژی هسته ای به صنایع دیگر خدمات می دهد، تصریح کرد: ماده اولیه کیک زرد را بومی تولید می کنیم و این اقدام در قدرت چانه زنی ما در عرصه بین المللی خیلی اثرگذار است.

زارعان اظهار کرد: ما به دنبال ساخت بمب و انبار آن نیستیم زیرا فتوای مقام معظم رهبری برای ما ملاک است. ما فناوری را داریم و این اقتدار است و قدرت چانه زنی ایران را بالا می برد.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در مذاکرات تلاش کردند کاربری رآکتور اراک را تغییر بدهند، افزود: در کنار رآکتور اراک آب سنگین فعالیت می کند و سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید و به بعضی از کشورها صادر می کنیم و کسانی که می گفتند ایران بلوف می زند، خودشان خریدار آب سنگین ما شده اند و تا ظرفیت ۲۵ تن برحسب نیاز می توانیم آب سنگین تولید کنیم.

وی در ادامه اعلام کرد: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه اندازی خواهد شد و تا سال بعد تست های سرد و تا سال ۱۴۰۰ رآکتور اراک کاملا راه اندازی خواهد شد که اقدامی اقتدارآفرین و کار جهادی و عملیاتی است.

سه نسل جدید از ماشین های سانتریفویژ(تک ماشین) در روزهای آینده رونمایی خواهد شد

زارعان گفت: همچنین سه نسل جدید از ماشین های سانتریفویژ(تک ماشین) در روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر در مذاکرات اعتماد ۱۰۰ درصد می کردیم، اکنون جایگاه ما این نبود و با کار جهادی و بصیرت این کارها رخ داد تصریح کرد: اگر به قبل خواستیم برگردیم، این ها تمرین است که به خوبی صورت می گیرد و اگر این اقدامات نبود وقتی بخواهیم برگردیم، فاصله زیادی داشتیم. لذا تمرینی برای بازگشت پذیری است. هر چند ظرفیت غنی سازی مدنظر و موردنیاز را انجام می دهیم اما در حوزه تحقیق و توسعه نیز کار چند ساله صورت گرفته که چند ماشین را می توانیم رونمایی کنیم.

وجود یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فوردو و ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ در نظنز

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی افزود: سایت فوردو یک سایت پدافندی است و امروز یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فوردو و ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ در نظنز است.

زارعان اظهار کرد: در سازمان انرژی اتمی متخصصان جوان ما با وضو کار می کنند و پروژه ها به نام ائمه اطهار نامگذاری می شود و خداوند به کار برکت می دهد و این موفقیت ها با توکل و توسل و کار جهادی حاصل شده است.

وی با اشار به اینکه هدفگزاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در سازمان داریم، افزود: نهادهای نظارتی بیایند بیند کجا بودیم و کجا رسیدیم. متاسفانه برخی بی انصافی کرده و می گویند سازمان انرژی اتمی متوقف شده است.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مرگ و میر بالا به علت سرطان ها، گفت: نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم و پروژه ای به نام "تترا" در زمینه استانداردسازی رادیودارو را دنبال می کنیم.

مرکز درمان قطعی سرطان ها در دست ساخت

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف سازمان انرژی اتمی تولید رادیو دارو است و در هفته ۱۹۰ بیمارستان و مرکز درمانی را رادیودارو می دهیم که این پروژه ۶۳ میلیون یورو هزینه دارد و به برخی کشورها صادرات داریم اظهار کرد: مرکز درمان قطعی سرطان ها را در دست ساخت داریم که نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورو هزینه دارد.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اقداماتی انجام داده ایم که شانه به شانه کشورهایی مانند امریکا حرکت می کند و پژوهشگاه ملی مواد را راه اندازی کرده ایم که از دستاوردهای صنعت هسته ای است.

انتهای پیام

نظر شما