شناسهٔ خبر: 36023621 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماشین گلزنی پرتغالی‌ها در اندیشه سبقت از شهریار ایران

تهران- ایرنا- فاصله چهارده گله فوق ستاره پرتغالی با رکورد گل ملی «علی دایی» این روزها بازی‌های تیم ملی فوتبال پرتغال را برای طرفداران رونالدو جذاب‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -

این روزها صحبت از شکستن رکورد گل ملی در فوتبال جهان به یکی از هیجانی‌ترین بحث‌های ورزشی تبدیل شده است. رکوردی که در اختیار «علی دایی» ملی‌پوش سابق فوتبال ایران است. این داستان تنها مربوط به رسانه‌های داخلی نیست بلکه تلاش رونالدو برای رسیدن به رکورد دایی به سوژه رسانه‌های ایتالیا و پرتغال تبدیل شده است.

نزدیک‌ترین تعقیب کنند کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران ۱۴ گل با دایی اختلاف دارد. شاید به ثمر رساندن این تعداد گل برای یک بازیکن ۳۵ ساله سخت باشد، اما نباید فراموش کنیم که او یک فوتبالیس معمولی نیست بلکه فوق ستاره‌ای است که توانسته ۵ بار توپ طلای فوتبال جهان را تصاحب کند.

رکوردداران گل ملی جهان
نام بازیکن تعداد بازی ملی گل ملی
علی دایی ۱۴۹ ۱۰۹
کریستیانو رونالدو ۱۶۱ ۹۵
فرانسیس پوشکاش ۸۹ ۸۴
کونیشیگه کاماموتو ۸۴ ۸۰
گادفری چیتالو ۱۱۱ ۷۹
حسین سعید ۱۳۷ ۷۸

پله

۹۲ ۷۷
بشار عبدالله ۱۳۳ ۷۵
سونیل چتری ۱۱۲ ۷۲

ماجد عبدالله

۱۱۶ ۷۱

کریستیانو رونالدو اعجوبه پرتغالی تیم فوتبال یونتوس ایتالیا تا کنون از رکورد بسیاری از بزرگان فوتبال جهان عبور کرده و هم اکنون در جمع باشگاه هفتصدتایی‌ها قرار دارد. باشگاهی که نفرات مشهوری مانند پله، پوشکاش و گرد مولر در آن هستند.

ژورف بیسکان با ۸۰۵ گل، پله با ۷۷۹ گل، روماریو با ۷۴۸ گل، فرانس پوشکاش با ۷۰۹ گل و گرد مولر با ۷۰۱ گل در جدول بالاتر از فوق ستاره پرتغالی قرار دارند. به نظر می رسد رسیدن به صدر جدول گلزنی تاریخ فوتبال جهان در رده ملی و باشگاهی، دور از دسترس رونالدو نباشد.

باشگاه هفتصد تایی ها
نام بازیکن گل در بازی رسمی
ژورف بیسکان ۸۰۵
پله ۷۹۹
روماریو ۷۴۸
فرانس پوشکاش ۷۰۹
گرد مولر ۷۰۱
کریستیانو رونالدو ۷۱

اما داستان رکورد گل ملی چیست و چرا اینقدر برای ایران اهمیت دارد؟ علی دایی یکی از فوتبالیست‌های پرتلاش ایرانی به شمار می‌رود که سابقه حضور در فوتبال اروپا را نیز یدک می‌کشد. اوج هنر وی در تیم های بازیرمونیخ و هرتابرلین بود که توانست با بایرن به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کند و با هرتابرلین نیز تیم‌های نامداری مانند چلسی و میلان را رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا حذف کند. دایی در ان دیدارها ۲ گل به چلسی و یک گل به میلان زد.

وی در عرصه ملی و آسیایی نیز یک نخبه فوتبالی به شمار می‌رود. ۱۴۹ بازی ملی با ۱۰۹ گل زده از مهم‌ترین افتخارات شهریار فوتبال ایران است. بازیکنی که ۲ بار حضور در جام های جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان را تجربه کرده است و عنوان کاپیتانی را در این تورنمنت مهم نیز در افتخارات فوتبالی خود دارد. وی همچنین عنوان برترین بازیکن قاره کهن رانیز در کارنامه دارد.

دایی در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار به عنوان برترین گلزن ملی سال انتخاب شد.  دایی در سال ۱۹۹۶ با ۲۲ گل و در سال ۲۰۰۴ با ۱۸ گل ملی برترین گلزن ملی سال فوتبال جهان شد.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران به عنوان یکی از نمادهای ورزشی قاره کهن یاد کرده است.

مقایسه آماری گل های دایی و رونالدو
بازیکن شمار بازی ملی تعداد گل جام جهانی جام ملت های آسیا/ اروپا بازی دوستانه تعداد کشورهای
علی دایی ۱۴۹ ۱۰۹ ۷ ۱۴ ۱۳ ۳۶
رونالدو ۱۶۱ ۹۵ ۰ ۹ ۱۷ ۴۰

تا سال۱۳۸۳ عنوان بهترین گلزن ملی جهان در اختیار «فرانسیس پوشکاش» مجارستانی با ۸۴ گل زده بود اما درخشش دایی در بازی های ملی موجب شد تا در کتاب گینس این افتخار به نام ایران به ثبت برسد. رکورد شکنی پسر اردبیلی فوتبال ایران با درخشش قدرتمندانه همشهری او (حسین رضازاده) و گذر او از رکوردهای وزنه‌برداران روس‌ همزمان بود. در آن مقطع زمانی، کارشناسان شکستن این ۲ رکورد را زمانبر یا غیر ممکن می‌دانستند اما کمتر از ۱۵ سال پس از خداحافظی این ۲ از دنیای قهرمان، «لاشا تالاخادزه» وزنه‌بردار گرجستانی رکورد رضازاده را جابجا کرد و رونالدوی پرتغالی نیز در آستانه رسیدن به رکورد دایی است.

احتمال جابجایی رکورد گلزنی علی دایی در عرصه ملی از سوی ستاره پرتغالی در حالی است که رونالدو نخستین گل ملی خود را در سال ۲۰۰۳ به ثمر رساند جایی که در ان سال علی دایی توانسته بود با ۸۶ گل ملی از پوشکاش افسانه ای عبور کند. رونالدو و دایی سابقه رویارویی با هم دارند. تیم ملی ایران و پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان همگروه بودند و در ان بازی رونالدو جوان نخستین گل خود را در جام جهانی از روی نقطه پنالتی به ایران زد. دایی در ان بازی از روی نیمکت ذخیره نظاره گر عملکرد فوق ستاره کنونی جهان فوتبال بود. در آن دوره از جام جهانی پرتغال توانست به عنوان چهارمی جهان دست پیدا کند و ایران در مرحله گروهی حذف شد.

البته رونالدو سابقه ناکامی در برابر ایران دارد. در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه پنالتی این بازیکن از سوی علیرضا بیرانوند مهار شد. اما افتخارات این ۲ بازیکن در عرصه باشگاهی قابل قیاس نیست. رونالدو با ۲ تیم منچستریونایتد و رئال مادرید پنج بار فاتح چمپیوزلیگ شده این در  حالی است که افتخار دایی در این تورنمنت معتبر تنها یک نایب قهرمانی با تیم بایرین مونیخ آلمان است.

رونالدو پرتغالی در حال حاضر ۳۵ ساله است و بدون شک بازی‌های یورو ۲۰۲۰ و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز تجربه خواهد کرد. البته بسیاری از کارشناسان باور دارند که سن فوتبالی رونالدو بسیار پایین تر از سن بیولوژیکی او است و این مهم یکی از برگ برنده های دارند پنج توپ طلا فوتبال جهان برای گذر از علی دایی است. در کنار این مولفه‌ها نباید از اشتیاق رونالدو برای عبور از رکوردها چشم‌پوشی کرد. 

علی دایی چند روز پیش در مصاحبه با یکی از نشریات ایتالیایی عنوان کرد که رونالدو با توجه به توانایی هایی که دارد محتمل ترین گزینه برای رسیدن به رکورد گل ملی است.

نظر شما