شناسهٔ خبر: 36023182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در بولیوی

مردم بولیوی روز یکشنبه در حالی در چند انتخابات همزمان شرکت می کنند که مهمترین آن انتخاب رئیس‌جمهوری آتی این کشور است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

بیش از ۷.۳ میلیون واجد شرایط رای دادن قرار است در انتخابات ریاست جمهوری، معاون رئیس جمهوری، سناتورها، نمایندگان کنگره و نمایندگان محلی شرکت کنند.

اخبار بین‌الملل- اوو مورالس رئیس جمهوری کنونی بولیوی و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته از مردم این کشور خواست تا به صورت مسالمت آمیز و فعالانه در انتخابات‌های امروز شرکت کنند.

جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که  اوو مورالس ۳۵ درصد و کارلوس مسا رقیب راست گرای وی حدود ۲۶ درصد از حمایت‌های مردمی را در اختیار دارند.

در همین حال رئیس دیوان عالی انتخابات بولیوی اعلام کرد که ۲۳۵ ناظر از سازمان های بین المللی برای نظارت بر فرآیند این انتخابات ها در بولیوی مستقر شده اند. حدود ۲۸ هزار نیروی پلیس مامور تامین امنیت این انتخابات ها شده اند.

انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در حالی امروز برگزار می شود که حضور دوباره اوو مورالس برای تصدی سمت ریاست جمهوری پیشتر در این کشور منطقه آمریکای لاتین جنجال هایی به پا کرده بود.

کارلوس مسا نیز در دیدار با ناظرانی از سازمان کشورهای قاره آمریکا در مورد برگزاری آزادانه انتخابات ابراز نگرانی کرد.

اوو مورالس ۶۰ ساله برای حدود ۱۳ سال به عنوان رئیس جمهوری بولیوی قعالیت داشته و طی این دوران اقدامات خوبی در عرصه اقتصادی و اجتماعی بولیوی از جمله ثبات اقتصادی، کاهش فقر، حرکت به سوی صنعتی شدن و فاصله طبقاتی انجام داده که منجر به افزایش محبوبیت وی طی سالهای گذشته شده بود.

مورالس از سال ۲۰۰۶ میلادی که به قدرت رسید، بولیوی را در مسیر رشد اقتصادی قرار داد و این کشور سریع ترین رشد اقتصادی را تاکنون در آمریکای لاتین تجربه کرده است. دولت مورالس از همان ابتدا برنامه های گسترده ای را برای بهبود شرایط زندگی مردم طبقه متوسط و فقرا اجرایی کرده که با استقبال سازمان ملل متحد و صندوق بین المللی پول همراه بوده است.

مورالس در حالی بار دیگر نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی اعلام کرده که این اقدام وی بحث هایی نیز به دنبال داشته است. در همه پرسی سال ۲۰۱۷ حدود ۵۱ درصد از مردم بولیوی مخالف نامزدی دوباره مورالس بودند اما دادگاه قانون اساسی این کشور اعلام کرد که مورالس می تواند بار دیگر نامزد انتخابات شود؛ حکمی که دیوان عالی انتخاباتی بولیوی نیز از آن حمایت کرد.

مورالس پیشتر بارها از سیاست های واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین به شدت انتقاد کرده و معتقد است دولت آمریکا بدنبال تضعیف دولت های چپ گرا در آمریکای لاتین و انقلابی و در نهایت سرنگونی آنها است.

نظر شما