شناسهٔ خبر: 36022266 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرمان:

موقوفه «ظهیرالدوله» کرمان ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرد

کرمان - رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرمان گفت: موقوفه «ظهیرالدوله» کرمان زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر را فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سیدرضا فاطمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه موقوفه «ظهیرالدوله»  یکی از موقوفاتی است که بیشترین هزینه‌ها را برای حوزه‌های علمیه خصوصا حوزه علمیه ابراهیمیه دارد،  بیان داشت: بخشی از درآمد موقوفه ظهیرالدوله حق‌التولیه است همچنین قسمتی از آن برای عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع)،  خرید کتب علوم دینی و قرآن در نظر گرفته شده است ضمن این که کتب علوم دینی ویژه مدارس علوم دینی و قرآن برای متولیان شیعه خریداری می‌شود.

وی گفت: بخشی از نیت واقف در راستای افطار روزه‌داران در ماه مبارک رمضان اختصاص یافته همچنین در گذشته در این موقوفه کتابخانه‌ای وجود داشت که قسمتی از وقف برای کتابدار، موذن و خادم مدرسه منظور شده و بخشی از وقف نیز برای تلاوت قرآن کریم و زیارت اهل قبور و ائمه معصومین در نظر گرفته شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرمان بیان کرد: همچنین درآمد حاصل از موقوفه با همکاری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان صرف می‌شود.

وی در ادامه در ارتباط با حوزه‌های مرتبط با وقف این موقوفه اظهار کرد: این موقوفه با توجه به گستردگی و وسعت زیاد،  دارای مزارع و باغات فراوانی از جمله باغ‌های پسته است که باعث شده تعداد زیادی از جوانان مشغول در آنها به کار شوند.  در حال حاضر در کشور و همچنین در استان کرمان بیکاری جزو مهمترین مشکلات است که در مزارع این موقوفه تعداد ۶۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

حجت‌الاسلام فاطمی به تاریخچه موقوفه ظهیرالدوله اشاره کرد و ادامه داد: موقوفه گفته شده توسط کریم خان یکی از حاکمان کرمان وقف شده است، وی به دلیل علاقه زیادی که به شیعیان و مریدان اهل بیت (ع) داشت به دنبال این بود که جایی برای فراگیری علوم دینی بر پا کند؛ بنابراین مدرسه‌ای (حوزه علمیه ابراهیمیه) را احداث و اموال خود را طی یک توافقنامه و با نظر مراجع و افراد اهل علم وقف این حوزه می کند.

وی گفت: حوزه علمیه ابراهیمیه از جمله بهترین حوزه‌های معارف و علوم دینی است که در آن تعداد زیادی از طلاب مشغول به فراگیری علوم و فنون دینی هستند.

حجت‌الاسلام فاطمی ادامه داد: این موقوفه تعداد زیادی مستاجر دارد که در منازل مسکونی یا مزارع زندگی می‌کنند و درآمد حاصل از آن صرف مدارس دینی می‌شود لذا از مستاجرینی که رقبات این موقوفه در اختیارشان است خواهش می‌کنم نسبت به پرداخت اجور معوقه و اجاره ماهیانه ما را یاری کنند تا راحت‌تر بتوانیم نیت واقف را به سرانجام برسانیم.

ابراهیم خان ظهیرالدوله در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار حاکم کرمان بود و در آبادانی این شهر بسیار تلاش کرد و بناها، قنوات و مزارع بسیاری در شهر کرمان و اطراف آن بنا کرد.  

نظر شما