شناسهٔ خبر: 36021762 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

چند خبر از صدا و سیما

صاحب‌خبر -

«م.آتش» مهمان «کتاب‌باز»

«م.آتش» مهمان «کتاب‌باز» شد.

امشب یکشنبه ۲۸ مهرماه، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز» میزبان جواد محقق، متخلص به «م.آتش»، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار است.

از فعالیت‌های فرهنگی محقق، می‌توان به همکاری با بیش از ۸۰ مجله و روزنامه، تأسیس انجمن ادبی میلاد (نخستین انجمن ادبی استانی بعد از انقلاب)، برگزاری ده‌ها شب شعر و کنگره علمی – فرهنگی، داوری جشنواره‌های گوناگون کتاب و مطبوعات، ویراستاری ده‌ها عنوان کتاب و مجله، مسئولیت صفحات شعر مجله کیهان بچه‌ها، عضویت در شورای طرح و برنامه خانه روزنامه‌نگاران جوان، عضویت در شورای طرح و برنامه «گنبد کبود» نخستین روزنامه نوجوانان ایران، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر علمی بیش از ۱۰ جشنواره ملی در حوزه شعر، داستان، کتاب و مطبوعات، عضو هیئت علمی جایزه کتاب فصل، داور ده‌ها جشنواره انتخاب کتاب و مطبوعات، مدیر مسئولی ۷ نشریه ادواری، عضویت در هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن قلم ایران و انجمن معلمان انشاء اشاره کرد.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

 

مسئول قرارگاه رسانه ای معاونت فضای مجازی منصوب شد

معاون فضای مجازی رسانه ملی محمدمهدی خاموشیان را به سمت مسئول قرارگاه رسانه ای معاونت فضای مجازی منصوب کرد.

طی حکمی از سوی محمدشریف خانی معاونت فضای مجازی رسانه ملی، محمدمهدی خاموشیان به سمت مسئول قرارگاه رسانه ای معاونت فضای مجازی منصوب شد.

در این حکم آمده است: «توجه به اصول مهم پوشش رسانه ای، تحول آفرینی هدفمند در حوزه اطلاع رسانی، ایجاد بسترهای نوآوری و مخاطب پذیری در عملکرد وظایف سازمانی و بنا قراردادن نگاه جامع محور و اثربخش به مسائل روز حوزه معاونت و انعکاس پژوهانه و عالمانه آن به جامعه مخاطب درون و برون سازمانی از الزامات و اهم فعالیت های این مدیریت است.»

محمدمهدی خاموشیان در حال حاضر به عنوان مشاور و ریس دفتر معاونت فعالیت دارد که با حفظ سمت به سمت مسئول قرارگاه رسانه ای معاونت فضای مجازی منصوب شده است.

 

پخش دیدار پرسپولیس –پیکان  از هفته هفتم    

بازی پرسپولیس –پیکان تهران ، یکشنبه  ۲۸ مهر  از ساعت ۱۸ به صورت زنده  از شبکه سه سیما پخش می شود .

این مسابقه از سری  رقابت های   هفته هفتم لیگ برتر جام خلیج فارس، که در ورزشگاه آزادی  برگزار خواهد شد.

گزارشگر این رقابت   محمد رضا احمدی  است  که با اجرای محمد حسین میثاقی   از ساعت ۱۷:۳۰   روانه آنتن می شود .

این دیدار در قالب برنامه فوتبال برتر،کاری از گروه ورزش شبکه سه سیما به تهیه کنندگی مهدی هاشمی است  که مسابقات لیگ برتر و جام حذفی باشگاه های ایران در سطح آسیا  وتیم  ملی در سطح جهانی را پوشش می دهد.

 

رمزگشایی «چرخ» از مغز اجتماعی
چهل‌ویکمین قسمت از فصل ششم برنامه «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، یکشنبه ۲۸ مهر، با بررسی موضوع مغز اجتماعی روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.
در این قسمت ا برنامه «چرخ»، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر حسین استکی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره‌ی نظریه‌ی مغز اجتماعی گفت‌وگو خواهد کرد.
سیستم مغز اجتماعی، جمع مکانیزم‌های اعصاب است که ارتباطات و همچنین افکار و احساسات ما درباره‌ دیگران و روابط خصوصی ما را هماهنگ و تنظیم می‌کند. فرآیندی که دائما تداوم دارد و هم تأثیر می‌گذارد و هم تأثیر می‌پذیرد. سایر سیستم‌های بیولوژیکی، مانند غدد لنفاتیک و طحال و … عمدتا فعالیت‌های خود را در واکنش به علامت‌هایی که از درون برمی‌آیند و نه به علائم پوستی، تنظیم می‌کنند. جاده‌های ارتباطی مغز از حساسیت فوق‌العاده‌ای در محیط بیرونی برخوردار هستند. در رویارویی‌های چهره به چهره و صدا به صدا و پوست به پوست فرد دیگر، این مغز اجتماعی است که وارد عمل می‌شود و این ارتباط را برقرار می‌کند.
آشنایی با جزییات کار یک مسئول امور کنترل پرواز در فرودگاه مهرآباد، از دیگر بخش‌های چهل‌ویکمین قسمت «چرخ» در فصل ششم خواهد بود.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

بررسی نواهای عاشورایی در «شب موسیقی»

برنامه «شب موسیقی» از مجموعه «شب های هنر» امشب با حضور یک خواننده و یک تعزیه خوان روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
رضا مهدوی مجری کارشناس مجله تلویزیونی «شب موسیقی»،امشب ۲۸ مهرماه میزبان محمدهاشم احمدوند خواننده و محمد رحیم پور تعزیه خوان و ذاکر اهل بیت می شود و با آنها در خصوص نواهای عاشورایی گفتگو می کند.
حسین دهلوی از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی صبح روز سه‌شنبه ۲۳ مهر ماه بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت. و مجله «شب موسیقی» امشب آیتمی را ویژه این هنرمند تهیه و تولید کرده است که در برنامه پخش می شود.
در برنامه امشب «شب موسیقی» برای اولین بار قطعه عاشورایی «نوای نینوا» برگرفته از سوگواره‌های موسیقایی استان بوشهر و آیین سینه زنی مربوط به این منطقه جغرافیایی کشور با صدای متین رضوانی ‌پور پخش می شود. این قطعه بر اساس نوحه‌های قدیمی منطقه بوشهر است که در گوشه شوشتری خوانده شده و از جمله آثار معتبر موسیقی نواحی منطقه جنوبی کشور در آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به ویژه مراسم سینه‌زنی است.
«شب موسیقی» به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری،محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است و امشب ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

 

توافق بر سر «برگزیت جدید» از نگاه پرس تی وی

بحث و بررسی پیرامون توافق اخیر میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر توافقنامه جدید برگزیت در برنامه این هفته «جزیره» (The Isle) در شبکه پرس تی وی صورت می گیرد.
این برنامه ضمن مروری بر این توافق جدید که چندی پیش از دیدار رهبران کشورهای اروپایی در بروکسل میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منعقد شد به نقد و بررسی واکنش سران انگلیس درخصوص این رویداد می پردازد.
در ادامه این برنامه موضوع ایرلند شمالی در این توافق و اعلام حزب اتحادگر یا دموکراتیک مبنی بر عدم حمایت از این توافق مورد واکاوی قرار خواهد گرفت و درخصوص لزوم تایید این توافق توسط پارلمان اتحادیه اروپا و پارلمان انگلیس و درخواست جانسون از نمایندگان برای تایید آن گفت و گو خواهد شد.
«جزیره» به تهیه کنندگی حامد عزتی زاده دوشنبه ۲۹ مهر ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه نیز دوشنبه ساعت ۲۳:۰۰ ، سه شنبه ساعت ۱۲:۰۰ و ۱۹:۰۰ و چهارشنبه ساعت ۰۳:۰۰ ، ۰۸:۰۰ و ۱۶:۰۰ پخش خواهد شد.

 

روی آنتن هیسپان تی وی؛بررسی ۵ سال آینده اروگوئه در «نظر شما چیست؟»

این قسمت از برنامه «نظرشما چیست؟» (¿Qué opinas) از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به بررسی انتخابات ریاست جمهوری اروگوئه می پردازد.
چند ماه بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری در اروگوئه نمانده و مردم همه چشم انتظار و نگران وضعیت آینده هستند. این انتخابات وضعیت اقتصادی و سیاسی را تا ۵ سال آینده تعیین می کند به علاوه اولین بار است که کابینه ریاست جمهوری با ترکیب زن و مرد معرفی می شوند. در دور پایانی تاباره واسکز و حزب «جبهه گسترده» با یکدیگر رقابت می کنند. برخلاف شرایط سخت رقابت، عجیب این است که این دو گروه شانس پیروزی را دارند.
از جمله مواردی که بیشتر مردم را نگران کرده است امنیت عمومی و دسترسی به کار است. در این قسمت از «نظر شما چیست؟» به تهیه کنندگی الکساندرا اوبالدیا، ریاست جمهوری تاباره واسکز و جنبه های مهم عملکرد او بررسی می شود همچنین درمورد ترکیب کاندیداهای ریاست جمهوری که شامل یک مرد و زن هستند بحث خواهد شد. تحلیل مخاطبان از مناظره انتخاباتی و مسیر سیاسی اروگوئه در ماه های پیش رو از دیگر بخش های این قسمت از برنامه خواهد بود.
برنامه «نظر شما چیست؟» سه‎شنبه ساعت ۱:۳۰ بامداد از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود و در ساعت‎های ۱۴:۳۰ دقیقه و ۱۹:۳۰، چهارشنبه بازپخش خواهد شد.

 

دعوت از نویسنده کتاب «دگرخند» در رادیو صبا

رادیو صبا در برنامه «نقل نقلستان» با علی موسوی گرمارودی، یکی از چهرهای ادبی کشور گفت‌وگو می‌کند.

برنامه «نقل نقلستان» با هدف معرفی شاعران و طنزپردازان معاصر ایران روزهای زوج پخش می‌شود. در این برنامه سعید یوسف‌نیا، پژوهشگر و مدیر رادیو صبا و مهدی فرج‌اللهی، طنزپرداز با علی موسوی گرمارودی گفت‌وگو می‌کنند. در بخشی از این گفت‌وگو کتاب«دگرخند» اثر استاد موسوی گرمارودی که درآمدی کوتاه بر طنز، هزل و هجو در تاریخ تا دورۀ معاصر است، معرفی می‌شود.
برنامه «نقل نقلستان» روز دوشنبه ۲۹ مهر ساعت ۱۸ به تهیه‌کنندگی مژده آقامحمدی روی موج اف ام ردیف ۱۰۵,۵ مگاهرتز از رادیو صبا شنیده می‌شود. گفتنی است قسمت‌های دوم و سوم این گفت‌وگو اول و چهارم آبان پخش می‌شود.

 

خانه لهستانی‌ها در رویای کاغذی

بخش‌هایی از کتاب «خانه لهستانی‌ها» ۲۸ مهر در برنامه «رویای کاغذی» رادیو فرهنگ خوانده می‌شود.برنامه «رویای کاغذی» امشب به خوانش و معرفی کتاب «خانه لهستانی‌ها»  نوشته مرجان شیرمحمدی اختصاص دارد. رمان «خانه‌ لهستانی‌ها» داستان آدم‌هایی ساکن خانه‌ای بزرگ در جنوب تهران است. داستان در زمانه‌ پهلوی دوم می‌گذرد و قصه‌ آدم‌ها و رازهایی که هر کدام در سینه‌ خود دارند، موضوعی برای روایت‌های نویسنده می‌شود. در این خانه که هر کس اتاقی اجاره‌‏ا‌ی دارد، عنصر «ندار بودن» گره خورده با گذشته‌ای وهم‌آلود که باعث شده ماجراهای خاص و حتی خشنی رقم بخورد و …

برنامه «رویای کاغذی» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ، ساعت ۲۳:۴۵ با اجرای راضیه گردکاهد، تهیه‌کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی پخش می‌شود.

 

«به سادگی یک ملاقات» در قاب جام‎جم

فیلم سینمایی «به سادگی یک ملاقات» یکشنبه از شبکه جهانی جام‎جم پخش می‎شود.

این فیلم سینمایی، داستان یک وکیل پایه یک است که دو سال است، تلاش می‌کند تا ویزای اقامت کانادا را دریافت کند ولی ابتلا به بیماری سرطان مانع سفر او می‌شود.
کارگردانی این فیلم برعهده سیامک صرافت بوده و  تهیه کنندگی آن را  مهران رستمی‌برعهده داشته است. هنرمندانی همچون جواد مزدآبادی، حسن اسدی، مهدی فقیه، علی اوسیوند، سیامک صرافت و مینا نوروزی در آن نقش آفرینی کرده‎اند.
«به سادگی یک ملاقات» یکشنبه ۲۸ مهر، ساعت ۱۹ به وقت تهران از جام جم پخش و در ساعت های ۳ و ۱۱ روز بعد باز پخش می‌شود.

 

پخش مستند «درون سرزنده»  از «دوران» 

شبکه مستند در قسمت جدید برنامه «دوران» با پخش مستند «درون سرزنده»  به موضوع آلزایمر می پردازد.

محمدرضا عباسیان تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «دوران» در قسمت جدید این مجموعه برنامه با الهام ظاهری درباره آلزایمر گفت و گو خواهد کرد.

عباسیان درباره این قسمت از برنامه «دوران» گفت: دکتر الهه ظاهری، متخصص روانشناسی بالینی و روانشناس و روان درمانگر است و قرار است با او درباره آلزایمر صحبت کنیم.

وی افزود: در ادامه مستند «درون سرزنده» محصول ۲۰۱۴ آمریکا به کارگردانی میشل روزتو بنت پخش خواهد شد، مستندی که به موضوع روز برنامه مرتبط است.

مجموعه «دوران» از تولیدات شبکه مستند سیما یکشنبه ساعت ۲۱ روانه آنتن تلویزیون می‌شود و بازپخش آن روز دوشنبه ساعت ۹ خواهد بود.

 

داستان «شب بارانی» در شبکه الکوثر
فیلم سینمایی «شب بارانی» به گارگردانی نادر مقدس از شبکه الکوثر پخش می شود.
این فیلم داستان مرگ رحمان مرد معتمد روستایی است. پیگیری مرگ رحمان توسط همسرش مهدخت و پاسگاه انتظامی ، آن ها را به سرنخ هایی می رساند. در این بین دوست رحمان اسماعیل ، به مهدخت نزدیک شده و همین امر باعث به وجود آمدن حرف و حدیث هایی پشت سر او شده است. در پی این ماجرا مهدخت بسیار از اسماعیل ناراحت شده و دائم او را از سر راه خود کنار می زند تا اینکه در یک شب بارانی …
زبانگردانی و زیرنویس به زبان عربی فیلم «شب بارانی» توسط علی پوریان شیرازی انجام شده است و آزاده شمس و محمد ساربان در آن نقش آفرینی کرده اند.
دوشنبه ۲۹ مهر ساعت ۱:۰۰ به وقت تهران «شب بارانی» در مدت زمان ۸۷ دقیقه با تهیه کنندگی افسانه منادی بر روی آنتن شبکه الکوثر است.

 

فرهنگ کار و ارتباط آن با موسیقی کردستان در «ترانه باران»

رادیو فرهنگ یکشنبه ۲۸ مهر در برنامه «ترانه باران»، مستندی درباره فرهنگ کار و ارتباط آن با موسیقی در کردستان پخش می‌کند.

برنامه «ترانه باران» به مردم‌شناسی، فرهنگ مردم، آداب و رسوم و آواها و نواهای استانی می‌پردازد. در برنامه امروز مستندی از موسیقی کارآواهای قالی‌بافی و گندم‌کاری در استان کردستان پخش می‌شود. علی عالی و علی فاتحی کارشناسان برنامه درباره این کارآواها و اهمیت آن در کردستان گفت‌وگو می‌کنند. برنامه «ترانه باران» به سردبیری و تهیه‌کنندگی حسین مشفق قاسم‌آباد و نویسندگی اعظم جمالی‌گشتی، ساعت ۱۲:۳۰ از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ریف  ۱۰۶ مگاهرتز و  موج ای ام ردیف ۵۸۵ شنیده می‌شود.

 

نمایشنامه خوانی را در «من و صحنه» رادیو نمایش تجربه کنید

دانشجویان علاقه مند می توانند با حضور در رادیو نمایش، نمایشنامه خوانی را به صورت رادیویی تجربه کنند .

رویا ولی زاده تهیه کننده برنامه رادیویی «من و صحنه» با بیان این مطلب افزود: تمامی دانشجویان می توانند در این برنامه شرکت کنند و محدودیت شرکت وجود ندارد اما اولویت با کسانی است که دانشجوی رشته تأتر، هنرجو یا علاقه مند به نمایش های رادیویی هستند و آن را می شناسند.

ولی زاده ادامه داد: متن نمایشنامه ها را بچه های دانشجو می نویسند یا انتخاب می کنند که بعد از تأیید در استودیو رادیو نمایش توسط دانشجویان ضبط می شود.

وی در پایان گفت : در این برنامه طیف های مختلف دانشجو و هنرجو شرکت می کنند و علاقه مندان به نمایش های رادیویی می توانند با ارسال پیامک به سامانه پیامکی رادیو نمایش ۳۰۰۰۰۱۰۷۵  برای حضور در این برنامه اعلام آمادگی کنند.

«من و صحنه » به تهیه کنندگی رویا ولی زاده از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲:۴۵ از رادیو نمایش پخش می شود.

 

بررسی بازار مصنوعات چرم در برنامه پایش

«تولیدات مصنوعات چرمی و بازار آن» موضوع امشب برنامه پایش شد.

در برنامه امشب امیرشهاب شاهمیری، کارشناس اقتصادی، حضور خواهد داشت تا در آستانه نمایشگاه بین المللی چرم و کیف و کفش، تا درباره موانع توسعه این بازار و مسیرهای پیش روی آن گفتگو کند. در بخش دوم این برنامه نیز با دعوت از داورپناه، کارآفرین برتر و از تولیدکنندگان با سابقه و بنام کشور در حوزه کفش و چرم، مشکلات این صنعت بررسی خواهد شد.

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که با اجرای سعید توکلی، یک شنبه ها و سه شنبه ها، ساعت ۱۹:۴۵ به‌طور زنده پخش می شود.

اشتراک گذاری در:

نظر شما