شناسهٔ خبر: 36017367 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رشد ۵۰درصدی زیارت ایرانیان از کربلا در اربعین

براساس آماری که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تا ظهر اربعین اعلام کرده ۱۸ میلیون زائر وارد کربلا شده بودند. بر همین اساس از این تعداد زائران سه میلیون سیصد و پنجاه هزار نفر هموطنان‌مان بودند که از ایران به زیارت عتبات عالیات رفته بودند.

صاحب‌خبر -

 این در حالی است که سال گذشته 14 میلیون نفر در اربعین به کربلا رفتند و از این تعداد دو میلیون نفر ایرانی بودند. براساس گزارش سایت سماح (سامانه ثبت‌نام زائران کربلا) تهران با 517 هزار و 558، خوزستان با 321 هزار و 692 و اصفهان با 262 هزار و 527 نفر سه استانی بودند که بیشترین زائران از آنجا عزیمت کرده بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، امسال نیز زائران ایرانی با حضور پرشور خود در مراسم راهپیمایی اربعین، رکورد بی‌سابقه جدیدی را در تاریخ مراسم بزرگداشت عزای حسینی برجای گذاشتند؛ به‌طوری که بر اساس اعلام دبیر ستاد اربعین کشور، آمار زائران ایرانی در اربعین امسال نسبت به سال گذشته، افزایش 50 درصدی را نشان می‌دهد. احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه از اول محرم تاکنون بیش از سه میلیون‌ و ۳۵۰ هزار نفر به عتبات مشرف شدند، گفت: از اول ماه صفر تاکنون نیز سه میلیون و ۵۰ نفر از زائران اربعین به کربلا تشرف یافتند که این تعداد نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است. او‌ با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت منتهی به روز اربعین تعداد خروج زائران اربعین کاهش یافته است، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۰ هزار نفر از زائران اربعین به کشور بازگشتند و ۱۰ هزار نفر نیز از کشور خارج شدند. دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به وضعیت مرزها خاطرنشان کرد: با وجود اینکه هم‌اکنون بسیاری از زائران اربعین در حال بازگشت به کشور هستند، وضعیت تردد در مرزها روان است. البته در مرز مهران که ۶۰ درصد ترددها را به خود اختصاص داده است، زائران با کمی معطلی وارد کشور می‌شوند. محمدی‌فر با بیان اینکه مرز چذابه و خسروی بهترین مرزها برای خروج زائران است، تصریح کرد: بیشتر حجم تردد زائران از مرزهای مهران و شلمچه است. بنابراین ما همچنان توصیه می‌کنیم زائران برای جلوگیری از معطلی در مرزها از مرز خسروی و‌ چذابه وارد کشور شوند.

مهران پرترددترین مرز کشور

اما کدام یک از 4 مرز تعیین شده برای تردد زائران، بیشترین آمار خروج را داشته است؟ سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال مهران را پرتردد‌ترین مرز ایران در ایام اربعین اعلام کرد و گفت: با توجه به تردد ۵۷ درصدی زائران اربعین حسینی از مرز مهران این میزان از مجموع تردد در سه مرز دیگر بیشتر است. او با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از زائران به میهن اسلامی بازگشته‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود طی روز شنبه و یکشنبه نیز ۱۵ درصد از زائران باقیمانده هم به کشور بازگردند. فرمانده نیروی انتظامی همچنین از کاهش 11 درصدی تصادفات با وجود افزایش تردد خودروهای زائران از ابتدای همایش اربعین حسینی خبر داد.

حضور نیروهای شهرداری در عراق تا دوشنبه

شهردار تهران گفت: میزان خدمات‌دهی مدیریت شهری پایتخت در اربعین امسال اگر بیشتر از سال‌های قبل نباشد، کمتر نیست. در عین حال شهرداری اصراری بر تبلیغ روی این موضوع ندارد و بدون آرم و لوگو خدمات‌رسانی می‌کند.

پیروز حناچی در حاشیه حضور در محل اسکان خادم‌الحسین(ع) در کربلا، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهم اقدامات شهرداری تهران در اربعین امسال گفت: در ستاد اربعین کشور ١٣ کمیته فعالیت می‌کنند که شهرداری تهران مسوولیت کمیته خدمات شهری را بر عهده دارد.

او با تاکید بر حضور نیروهای شهرداری تهران در مناطق مرزی، شهرهای کربلا و نجف و حدفاصل این دو شهر اظهار کرد: امسال در دو حوزه ورود کرده‌ایم؛ یکی حوزه مردمی با مخاطبان هیئات و افرادی که داوطلبانه در طول مسیر اقدام به نظافت و پاکسازی مسیر می‌کنند و موکب‌های عزاداری حضرت در طول مسیر و دیگری همکاری و برقراری تعامل با شهرداری‌های نجف و کربلا. شهردار تهران به حضور نیروهای خدماتی در محدوده بلافصل حرم پرداخت و ادامه داد: وضعیت نظافت و خدمات‌رسانی در محدوده بلافصل حرم (اطراف حرم) با محدوده خارج از آن کاملا متفاوت است که بخشی از این امر حاصل تلاش همکاران ما در شهرداری تهران است. حناچی همچنین از خدمات‌رسانی ۴٠٠ نیروی خدماتی در نجف و هزار نیرو در کربلا به زائران مستقر خبر داد و گفت: در عین حال امسال هزار دستگاه اتوبوس در محل ورود زائران به عراق خدمات‌رسانی می‌کنند. به گفته او؛ ارایه تمامی این خدمات تا دو روز بعد از اربعین ادامه خواهد داشت.

جمع‌آوری ۵۵ هزار تن زباله در کربلا توسط خدام‌الحسین

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های شهرداری در روزهای برگزاری مراسم اربعین، تامین نظافت مسیر و شهرهای مقصد زائران عاشق اباعبدالله حسین(ع) است. معاون خدمات شهری شهرداری تهران از جمع‌آوری ۵۵ هزار تن زباله در کربلا طی ١٢ روز گذشته خبر داد. مجتبی یزدانی با اشاره به حضور نیروهای خدمات شهری در شهرهای کوفه، نجف، کربلا و حدفاصل این دو شهر گفت: ٣۵٠ نیرو در کوفه، ٣۵٠ نیرو در نجف و حدود هزار نیرو در کربلا با همراهی نیروهای عراقی مسوولیت نظافت و رفت و روب را بر عهده دارند. ‌ او با اشاره به نظافت شهر کربلا تصریح کرد: به‌طور میانگین روزانه هزار و ٢٠٠ تن زباله در کربلا جمع‌آوری شد که این میزان با نزدیک شدن به روز اربعین افزایش یافت.

به گفته او به‌طور کلی، نیروهای شهرداری تهران در روزهای گذشته در مجموع حدود ۵۵ هزار تن زباله جمع‌آوری کردند که با ماشین‌های شهرداری کربلا به سمت محل‌های دپو منتقل شد.

کاروان ۱۸ میلیونی اربعین با امنیت  به منزل آخر رسید

در همین حال ایرنا در گزارشی نوشت: راهپیمایی ۲۲ روزه بیش از ۱۸ میلیون زائر حسینی در یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده اصلی عراق بدون کوچک‌ترین مشکل امنیتی به ایستگاه کربلا رسید تا ثابت شود نیروهای مسلح و امنیتی عراق توان و اقتدار لازم را برای تامین امنیت کشورشان دارند. بیشتر استان‌های عراق در مدت سه هفته اخیر صحنه پیاده‌روی، عزاداری و حضور میلیون‌ها زائر از کشور‌های مختلف دنیا بود؛ از روز ۲۸ محرم که پیاده‌روی اربعین با حرکت شیعیان بصره آغاز شد تا ۱۰ روز بعد که اهالی دیاله و صلاح‌الدین از شرق و شمال کشور عازم کربلا شدند، برخی تصور می‌کردند وقوع عملیات تروریستی علیه زائران دور از انتظار نیست، به‌ویژه اینکه اوایل مهر ماه بغداد و ۶ استان جنوبی تا چند روز درگیر اعتراض سپس درگیری داخلی بود؛ ناآرامی‌هایی که با انتشار نتایج پایش‌های اینترنتی پشت پرده آنها افشا و روشن شد که عربستان، اسراییل و متحدان غربی آنان درصدد ایجاد ناامنی و آشوب در عراق هستند.

هر چند هدف نخست اعتراضات مقابله با مشکلات اقتصادی و وجود فساد در دستگاه‌های دولتی بود اما رسانه‌های غربی و سعودی تلاش زیادی برای انحراف مسیر معترضان به سمت تغییر حکومت و ناآرام‌سازی عراق در آستانه اربعین حسینی کردند. گروه‌های تکفیری عملیات‌های مختلفی برای حمله به زائران شیعه تدارک دیده بودند؛ کما اینکه ده‌ها حمله تروریستی پیش از انجام کشف و خنثی شد. کشف گلوله‌های کاتیوشا و خمپاره ۶۰ میلی‌متری در دیاله که برای هدف قرار دادن مسیر تردد زائران آماده شده بود و نیز کشف و خنثی کردن یک فروند پهپاد داعشی از جمله عملیات‌هایی بود که پیش از انجام توسط الحشد الشعبی انجام شد. ستاد فرماندهی عملیات عراق هم ۲۳ مهر اعلام کرد در دو عملیات جداگانه، دو طرح حمله انتحاری به زائران اربعین حسینی(ع) در بغداد و سامرا خنثی شد. در یکی از این طرح‌ها قرار بود دو تروریست انتحاری با کمربندی انفجاری به زائران اربعین حسینی(ع) حمله کنند.

در عملیات دیگر، چهار تروریست انتحاری توسط واحد استخبارات وزارت کشور عراق به هلاکت رسیدند. آخرین مورد آن هم سه روز پیش از اربعین حسینی کشف شد؛ جایی که نیروهای الحشد الشعبی یک سامانه پرتاب راکت‌های کاتیوشا را که برای شلیک به جاده محل عبور راهپیمایان اربعین حسینی(ع) هدف‌گیری شده بود، کشف و ضبط کردند. سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق بیش از ۵۰ هزار نیروی خود را برای تامین امنیت زائران و اماکن زیارتی در ایام اربعین حسینی (ع) پای کار آورده بود.

نظر شما