شناسهٔ خبر: 36016700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

کواکبیان در کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌الملل IPU:

خاورمیانه‌ عاری از سلاح هسته‌ای زمینه‌ساز جهان بدون تسلیحات اتمی است

صاحب‌خبر -

نماینده مردم تهران در قوه مقننه در کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌الملل IPU با تاکید براینکه سلاح هسته‌ای اسرائیل، تهدید امنیت بین‌المللی است، گفت: رهبر انقلاب اسلامی ساخت و استفاده از تسلیحات هسته‌ای و کشتارجمعی را حرام می‌داند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌الملل یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین‌المجالس جهانی با حضور مصطفی کواکبیان، عضو هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در صربستان برگزار شد.
کواکبیان در این نشست با اشاره به اهمیت خلع سلاح هسته‌ای، گفت: این موضوع از همان ابتدای تصویب قطعنامه مصوب مجمع عمومی در ۲۴ ژانویه ۱۹۴۶ در مرکز توجه تلاش‌های سازمان ملل بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: واقعیت‌های کنونی محیط امنیت بین‌المللی ایجاب می‌کند عدم گسترش سلاح هسته‌ای در مرکز توجهات کار سازمان ملل قرار گیرد لذا بر اجرای ان‌پی‌تی در این زمینه تاکید می‌کنم.
وی ادامه داد: یک روش عملی برای دستیابی به یک جهان عاری از سلاح هسته‌ای، تحقق این مفهوم در سطح منطقه است. ما به شدت در مورد عدم پیشرفت منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه نگران هستیم.
کواکبیان ادامه داد: پیشنهادی که ایران در سال ۱۹۷۶ برای این منطقه بی‌ثبات داد که کل کشورهای خاورمیانه، دولت‌های عضو نم و اکثریت اعضای جامعه بین‌المللی از آن حمایت کردند؛ اعتقاد راسخ داریم که ایجاد یک خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای می‌تواند مسیری برای یک جهان احتمالی بدون سلاح هسته‌ای باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه گفت: این امر نه تنها برای صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای بلکه برای صلح و ثبات و امنیت جهانی نیز بسیار مهم است.
 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: هر چند رژیم صهیونیستی از حمایت‌های آمریکا مطمئن است و برنامه غیرقانونی سلاح هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد و مانع تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به سوی تحقق یک خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای می‌گردد و در عین حال سایر دولت‌ها را با حمله هسته‌ای تهدید می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع سلاح‌های هسته‌ای در دست اسرائیل با یک سابقه طولانی و سیاه جنایت اشغالگری، تجاوز، تروریسم دولتی و جنایات علیه بشریت یک تهدید خطرناک برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و تجاوزگرانه آمریکا جهان را بیش از گذشته ناامن و بی‌ثبات کرده است.
وی افزود: در حال حاضر شاهد تلاش‌های سیستماتیک برای تضعیف ارزش‌ها، اهمیت و کارآمدی چندجانبه‌گرایی و بدجلوه دادن نهادهای چندجانبه و توافقات عدم رعایت قوانین و هنجارهای جهانی هستیم.
کواکبیان تصریح کرد: نمونه آشکار آن، خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام به عنوان برآیند و نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک چندجانبه طولانی فشرده برای حل یک بحران ساختگی و اعتمادسازی است.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: به دلیل اینکه پارلمان‌ها و اتحادیه بین‌المجالس به ویژه منعکس کننده واقعی اراده و عزم مردم هستند، می‌توانند نقش ویژه‌ای در ترویج و پیشبرد اهداف جهان عاری از سلاح هسته‌ای از طریق فعالیت در اهمیت از بین بردن کامل و فوری از سلاح‌های هسته‌ای و تحقق جهان عاری از سلاح هسته‌ای ایفا کنند.
وی گفت: بر همین اساس رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز ساخت، نگهداری و استفاده از تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی را حرام اعلام کرده‌اند، لذا پارلمان جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همکاری سازنده با اهداف خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه و ایجاد جهان امن و بسیار پایدار اعلام می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از کشور همسایه، بحرین نیز دعوت می‌شود از هر نوع سیاستی که فعالیت‌های تسلیحاتی خطرناک رژیم صهیونیستی را پنهان می‌کند، حذر کنند و بجای تعرض به ایران، تهدید زرادخانه رژیم صهیونیستی را جدی بگیرند. گفتنی است در پایان، الین وار، رئیس جلسه کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌الملل یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی IPU ‪  با مصطفی کواکبیان، عضو هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران دیدار و بر افزایش سطح مناسبات برای حفظ توافقنامه برجام تاکید کرد‬‬‬‬.

نظر شما