شناسهٔ خبر: 36016630 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اصلاحیه‌ تاخیر برگزیت در پارلمان بریتانیا تصویب شد

یقه‌گیری از جانسون در قلب لندن

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل- علی ودایع: دردسر برگزیت برای بریتانیا به عنوان بزرگ ترین بحران پس از جنگ جهانی دوم ، روی میز لندن جاخشک کرده است.دیروز (شنبه)پس از 37 سال، پارلمان بریتانیا در روز تعطیل تشکیل جلسه داد.  همزمان با این جلسه ده‌ها هزار تن از مخالفان برگزیت به خیابان‌های لندن آمدند.
حامیان اتحادیه اروپایی خواهان تکرار همه پرسی «برگزیت» (BREXIT) شدند.  تظاهرکنندگان در خیابان بارکلین پرچم‌های اتحادیه اروپا را برافراشته و شعارهایی برای توقف اجرای بریگزیت سردادند. معترضانی که حامی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند، بریگزیت را «فاجعه‌ای ملی» خواندند که در آستانه وقوع است و می‌تواند اقتصاد این کشور را نابود کند.
بنا به گزارش بی بی سی، بعد از پنج ساعت مناظره در مجلس عوام بریتانیا، به دلیل تصویب اصلاحیه تاخیر برگزیت موسوم به «لتوین» دولت اعلام کرد که دیگر توافق به رای گذاشته نخواهد شد
توافق بد نخست وزیر 
روز پنج شنبه، «بوریس جانسون» از نمایندگان پارلمان کشورش خواسته بود تا از توافقی که او با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه به دست آورده، حمایت کنند، چرا که به گفته او «نتیجه بهتری» ممکن نیست.
پارلمان بریتانیا تاکنون سه بار توافق دولت این کشور را با اتحادیه اروپا رد کرده است. در تمامی دفعات پیشین، ترزا می مقام نخست‌وزیری را برعهده داشت و این نخستین بار است که بوریس جانسون، توافقی را برای تصویب به پارلمان می‌برد. این توافق که در روز پنج‌شنبه میان دولت بوریس جانسون و اتحادیه اروپا به دست آمد، از جنبه‌های گوناگون شبیه به همان توافقی است که خانم می به دست آورده بود.
اما بند جنجالی مربوط به وضعیت گمرکی ایرلند شمالی از آن حذف شده است. بر اساس آن بند خبرساز قرار بود که تا زمان یافتن راه‌حلی قابل اجرا، ایرلند شمالی درون اتحادیه گمرکی اروپا باقی بماند تا دیگر نیازی نباشد که میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، مرز فیزیکی ایجاد شود. منتقدین می‌گفتند که این بند، یکپارچگی بریتانیا را زیر سئوال می‌برد و بریتانیا را برای همیشه اسیر قوانین گمرکی اتحادیه اروپا خواهد کرد.
در توافق جدید، ایرلند شمالی بخشی از اتحادیه گمرکی بریتانیا خواهد بود، اما برای جلوگیری از قاچاق کالا بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، ایستگاه‌های گمرکی دایر خواهد شد. جمهوری ایرلند از اعضای اتحادیه اروپاست و به همین دلیل بخشی از بازار واحد این اتحادیه محسوب می‌شود.
روز بد جانسون
«ترزا می» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در سخنانی در مجلس عوام این کشور از توافق بوریس جانسون با اتحادیه اروپا حمایت کرد و از باقی نمایندگان خواست تا به این طرح رای موافق بدهند.نکته اینجاست که شکست‌های پیاپی ترزا می موجب شده بود تا او در نهایت از مقام نخست‌وزیری استعفا کند.
در نخستین رای‌گیری روز شنبه در پارلمان بریتانیا، اصلاحیه‌ای موسوم به طرح « اولیور لتوین»  که بر اساس آن، دولت باید از اتحادیه اروپا درخواست کند تا برگزیت را عقب بیاندازند، به تصویب رسید.
با این رای، حتی در صورت تصویب توافق بوریس جانسون، همچنان بریتانیا باید در پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود.۳۲۲ تن از نمایندگان با این طرح موافقت کردند و ۳۰۶ تن نیز رای مخالف دادند.
این اصلاحیه برخلاف خواست بوریس جانسون به رای گذاشته شد و این رای، شکستی برای او و دولتش محسوب می‌شود. مخالفان آقای جانسون از جمله اعضای حزب کارگر از این اصلاحیه حمایت کردند.
این انتظار می‌رود که دولت لایحه جدیدی را هفته بعد ارائه کند که در آن، توافق برگزیت، بدون تاخیر به رای گذاشته شود.
چشم انداز بریتانیا
بر اساس قانون، جانسون باید تا بامداد یکشنبه از اتحادیه اروپا درخواست کند تا برگزیت را عقب بیاندازد؛ کاری که جانسون می‌گوید انجام نخواهد داد. این موضوع به ابهامی جدی در عرصه سیاسی بریتانیا دامن زده و هنوز دقیقا روشن نیست که چگونه چنین چیزی ممکن است.برخی این موضع دولت را غیرقانونی می‌خوانند. اما دفتر نخست‌وزیری نیز تاکید کرده که نامه‌ای برای تاخیر ارسال نخواهد شد. جانسون اصرار دارد که بریتانیا باید در روز مقرر - ۳۱ اکتبر، ۹ آبان - از اتحادیه اروپا خارج شود. اگر دولت بریتانیا لایحه جدیدی ارائه کند، اولین فرصت که امکان بررسی و رای‌گیری درباره آن وجود دارد روز سه‌شنبه است. حالا اتفاقی که در حال وقوع است این که حامیان تکرار همه پرسی مجدد برگزیت ، فرصتی طلایی به چنگ آورده‌اند تا اجرای برگزیت را به تکرار همه پرسی موکول کنند.  حالا با مصوبه لتوین، نه تنها مسیر اجرای برگزیت بدون توافق تنگ‌تر، بلکه روزنه‌ای برای توقف برگزیت باز می‌شود. این لایحه همچنین مصوبه پیشین پارلمان که نخست وزیر را به تمدید مهلت برگزیت فرا می‌خواند فعال کرد.در این میان اتحادیه اوپایی هم بدش نمی‌آید که همه پرسی برگزیت تکرار شود. نگرانی اصلی ملکه بریتانیا و لندن در خلال اجرای برگزیت، فروپاشی امپراطوری بریتانیا است که به شدت از سوی بروکسل تحریک می‌شود.

نظر شما