شناسهٔ خبر: 36016594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

فرزندان فرات

صاحب‌خبر -

فرشاد پی سوره

در یک قدمی مرگ روژآوا، سازمان ملل و کشورهای اروپایی و خاورمیانه‌ای صرفا به ابراز نگرانی بسنده کردند.
هیلاری کلینتون، مک گورک، لیندسی گراهام، پنتاگون و بسیاری از بزرگان جمهوری‌خواه و دموکرات از رفتن حیثیت و شرف آمریکا احساس شرم کرده‌اند. آنها علی‌رغم اجرای تعهدات صلح توسط کردها، امروز شاهد بودند که رئیس جمهورشان علنا گفت از طنز خاورمیانه خسته شده است.
اردوغان بالاخره در فرات شیرجه زد تا مشخص شود او شناگر خوبی هست یا نه. اینبار اگر بلد نباشد آخرین شنایش خواهد بود و غرق خواهد شد.
قلعه حیوانات در شمال سوریه ROJAVA، (به معنی محل غروب آفتاب) نمود یک داستان کامل از واقعیات جهان سیاست است. گاو نری که هر روز به یک سو می‌تازد و رم کرده است. روبهی که در کمین و کرکس‌هایی که از لاشه نیز لذت می‌برند. خوک‌هایی که حتی با حس بویشان تعفن را در خاورمیانه  حس می‌کنید. غازهای وحشی که رام نمی‌شوند و قربانی این مزرعه بی در و پیکر هستند.
مناطق کردنشین خارج از ایران پس از تقسیم در انتهای جنگ اول غربی‌ها، به دست مصطفی کمال پاشا و سپس صدام‌ها و حاکمان غارت شد. اینک سایکس پیکوی دوم را می‌خواهند رقم بزنند. کردهای ساده زیستی که از دست ظالمان و داعش خلاص نشده به جنگ دیکتاتوری اردوغان باید بروند.
آخرین تیر حاکمان و ظالمان نبوده و نخواهد بود اما باید چند نکته را در نظر گرفت:
1- کردها قوی‌تر و کاملا سازماندهی شده‌اند. نیروهای کرد که نیم قرن است در کوه‌ها جنگ چریکی می‌کنند کاملا در زمینه جسارت و جان فدایی امتحان خود را پس داده‌اند. آنان تا پای مرگ می‌جنگند اما تسلیم نمی‌شوند. نیروهای کرد سوریه یکدست و با انگیزه سازماندهی بی‌نظیری داشته‌اند که در هیچ جای جهان نمونه‌اش وجود ندارد.
2- نیروهای ارتش ترکیه کم انگیزه هستند چون به خاک یک همسایه گام می‌گذارند. گامی که انگیزه خاصی برایشان ایجاد نمی‌کند بخصوص وقتی بیشتر از نیمی از جامعه و احزاب ترکیه مخالف این تجاوز هستند.
3- جامعه جهانی و دولت‌های جهانی متوجه هستند که این تجاوز از نگاه فاشیستی یک اسلام گرای تندرو سرچشمه می‌گیرد. او با داعشیان فرقی ندارد و غرب و جهان متوجه هستند که اوضاع نباید از کنترلشان خارج شود و فاجعه انسانی رخ بدهد بنابراین بازی به صورت محدود خواهد بود. 
4- سلاح و مهمات ارزشمندی چون سلاح‌های ضدتانک و پهپاد در اختیار کردهاست. به احتمال قوی منطقه پرواز ممنوع اعلام خواهد شد و اردوغان راه بسیار دشواری برای پیروزی دارد.
5- دولت فاشیست ترکیه نمی‌تواند بر یک منطقه کردنشین چند صد ساله، چند میلیون عرب تحمیل کند. اعرابی که از نقاط دیگر سوریه به ترکیه گریخته و پناهنده شده بودند اینک باید در مناطق کردنشین اسکان داده شوند. این اعراب خود قربانی جنگ هستند. بیشترشان اهل سنت هستند که در ابتدا با اعراب علوی جنگیدند. آنها یک قرن مورد تبعیض‌هایی بوده‌اند و اینک تمایلی ندارند که دردی بر درد هم میهنان کردشان باشند. بسیاری از اعراب سنی در رقه و حلب و دیگر شهرها با کردها زندگی و وصلت کرده‌اند. بسیاری از آنها اینک زیر چتر نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها اسلحه به دست گرفته‌اند. تحمیل این اعراب به مناطقی محروم، زندگی سختی را برای آنها درست می‌کند. آنها با 27 میلیارد دلاری که اردوغان به آنها قول داده است زندگی‌شان خوب نمی‌شود چون خود حکومت ترکیه علتی بر جنگ و ورود گروه‌های تروریستی به کشورشان و مناطق سابق زندگی‌شان بوده است.
6- گروه‌های تروریستی که بین 10 تا 20 هزار نفر هستند و می‌خواهند به منبج و حومه کوبانی حمله کنند، تجربه‌ای را تکرار می‌کنند که در سال‌های جنگ داعش با کردها، به شکست منجر شده است. آنها مشروعیتی ندارند و برای بقا در هر جایی از جهان حاضرند خونریزی راه بیندازند و اردوغان تکیه گاه خوبی برایشان است. تکیه‌ای که شاید به زودی فرو بریزد.
7- اپوزیسیون ادلب‌نشین می‌داند که با تصرف مناطق کردی نمی‌تواند به مطالبات دست یابد. همچنین این تصرف به معنای جنگ طولانی مدت با کردهای این مناطق و تضعیف بیشتر آنها خواهد بود.
8- سربازان ترک، عرب و انگشت شمار اروپایی در این جنگ اگر کشته شوند، شهید وطن و خاک خود نخواهند بود و همین امر فشار سیاسی و روانی سنگین عمومی را در جامعه ترکیه و سوریه بر حکومت اردوغان تحمیل خواهد کرد. به عبارت دیگر اگر کردها این جنگ را در کوتاه مدت برق آسا و با تحمیل هزینه‌های مالی و معنوی و جانی بر ارتش ترکیه تحمیل کنند کار اردوغان یکسره خواهد شد.
9- ترامپ به خاطر منافع مالی برج‌هایش در ترکیه، حق امتیاز کشف منابع زیر دریایی در مدیترانه و عقب‌نشینی ترکیه از این امتیاز، فشار بر اروپا و ترکیه برای نگهداری زندانیان چند ده هزاری داعش، نداشتن لابی قوی و قدرت مالی مناسب توسط کردها، تنفس آمریکا، مشغول کردن ملت‌های خاورمیانه به جنگ و برخی دلایل دیگر، بدون مشورت با دیگر مسئولین کشورش این تصمیم را گرفته است.
او برای انتخابات احتیاج مالی و کاهش بار سیاسی و نظامی را نیاز دارد. تصمیمی که به نگاه بسیاری از متفکرین سیاسی و نظامی آمریکا اشتباهی استراتژیک در خاورمیانه خواهد بود و کارت کردها را برای دهه‌ها خواهد سوزاند.
10- کردها از اهرم‌های فشاری چون زندانیان داعش و مذاکره و گفتگو با افکار عمومی جهان، حمایت دولت‌های جهانی، گفت‌وگو با دولت بشار اسد، گفتگو با روسیه و ایران و دیگر حامیان موثر بر حکومت سوریه، فشار بر اپوزیسیون ترکیه، کمک از اتحادیه‌هایی چون عرب و اروپا، ارگان‌های بین‌المللی چون سازمان ملل و شورای امنیت و شورا و گروه‌های حقوق بشری، سلاح‌های مجهز و نیروهای وفادار، جنگ فرسایشی در داخل ترکیه و شهرهای سوریه، حکومت فدرال کردستان و کارت‌های بسیار دیگری برخوردار هستند.
11- به نظر می‌رسد اپوزیسیون ترکیه فرصتی پیدا کرده تا پس از دو دهه از فشار داخلی و جهانی همزمان علیه دولت ترکیه استفاده کند. اگر اینبار موفق شود پس از دو دهه تلاش موفق خواهند شد حکومت ترکیه را در اختیار بگیرند. نیروهای سکولاری که به شدت با اسلام گرایان تندرو تضاد دارند. سردرگمی حزب جمهوریت هنوز نگذاشته است تصمیم شاخصی در استراتژی‌اش بگیرد اما در تصویب لایحه جدید مجوز فوری برای حمله خارجی بدون تایید پارلمان نقش مهمی داشت. تصمیمی که حکایت از تلاش کمال کلیچداراوغلو برای به دست آوردن دل نظامیان و ملی گرایان ترک برای خالی کردن پشت اردوغان و حزبش بود.
12- این تحول و جنگ به نزدیکی کردها و اسد کمک خواهد کرد. اسد علی رغم پادشاه شدن و جایگزین شدن بر تخت پدرش هنوز در این مسیر نتوانسته است از آتش بهار عرب خلاص شود. او که خود قربانی سیستم پادشاهی در خاورمیانه و بازی ابر قدرت‌ها در سرزمین شام بوده است سعی کرد بهتر از پدرش با کردها و اعراب سنی برخورد کند. در این راه نیز تا حدی موفق بود اما از بد شانسی‌اش درگیر بهار عرب شد و کشورش به خاک و خون کشیده شد. او با حمایت روسیه استعفا و ماند تا مردم سوریه بخصوص علوی‌ها قربانی تروریسم نشوند. ایراد اساسی که به او وارد شده است عدم تفاهم با جرقه اول انقلاب سوریه بود. این جرقه کوچک به جنگی 9 ساله تبدیل شد. جنگی که هیچ جای سوریه امن نماند و ساخت و بازسازی سوریه را تا دهه‌ها با مشکلات اساسی روبرو کرده است.
13- آمریکا از نطفه این انقلاب سوریه تا پایان جنگ سوریه فعال بوده است. روسیه و ایران و ترکیه و گاها اعراب همسایه در ادامه جنگ و مدیریت تحولات سوریه نقش داشته‌اند. باید دید این دولت‌ها تا چه حدی با هم سازش می‌کنند و تا چه حدی قدرت و حق تعیین سرنوشت را به ملت سوریه و اقوام و ادیان و مذاهب این کشور خواهند سپرد.
14- فرزندان فرات در کشتی جنگی تا ساحل آرامش راه بی پایانی به درازای تاریخ دارند. سرنوشت کردها و عرب‌ها و ترک‌ها و سوریانی‌ها (و ادیان و مذاهب منطقه) تا حدی در این هفته‌ها و ماه‌ها مشخص و از دروازه جنگ رد خواهد شد اما به کدام وادی خواهد رسید؟...

نظر شما