شناسهٔ خبر: 36016584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده گفت: خشونت خانگی باید کنترل و کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

«خانه» برای زنان باید امن شود

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده گفت: خشونت خانگی باید کنترل و کاهش یابد.

شهناز سجادی درباره اینکه گفته می‌شود قوانین لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت با دیگر قوانین موجود مشابهت دارد، گفت: معتقدم اصلا این‌طور نیست و قوانینی که در لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت آمده است، مشابه قانون فعلی نیست در حال حاضر اگر مردی زنی را مورد ضرب و شتم قرار دهد فقط دیه را می‌پردازد، در حالی که در این لایحه مرد هم موظف به پرداخت دیه است و هم مجازات زندان برای آنها نیز در نظر گرفته شده است. او ادامه داد: آنچه مسلم است در تمامی جوامع رفتارهایی علیه زنان و کودکان وجود دارد که رفتارهای موجهی نیستند و باعث آزار بخشی از جمعیت کشور می‌شوند و این تنها به کشور ما مربوط نمی‌شود و در کشورهای پیشرفته که سابقه طولانی در حقوق زنان دارند نیز این موضوعات مشاهده می‌شود.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه اعمال مجازات در برخی قوانین باعث ایجاد فرهنگ در جامعه می‌شود، به ایلنا گفت: این فرهنگ در حقیقت کنترل خشونت علیه زنان است. در همه جوامع نیز خشونت علیه زنان به همین نحو کنترل می‌شود و افراد در زمانی که خشونتی را علیه زنان مرتکب می‌شوند یا مجبور به تحمل حبس هستند یا موظف به پرداخت خسارت و جریمه. در جامعه ما شاید بیشتر به موضوع حبس توجه شده است چراکه اگر قرار است جزای نقدی برای جبران خسارت و جلوگیری از جرم در نظر گرفته شود باید یک مبلغ قابل توجهی باشد تا فرد با اتکا به اینکه توانایی پرداخت جریمه نقدی را دارد مرتکب جرم و خشونت نشود. سجادی با اشاره به خشونت خانگی در لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت اظهار کرد: در لایحه دولت آمده؛ درست است که خانه یک حریم خصوصی است اما قرار نیست در آن خانه جرمی علیه زن اتفاق بیفتد خانه‌ای برای ما احترام دارد که در آن خانه امنیت وجود داشته باشد و اعضای خانواده در امنیت به سر برند بنابراین اگر در خانه‌ای مردان خانواده یا والدین نسبت به زنان وکودکان آزار می‌رسانند باید این امکان وجود داشته باشد فردی که مورد ستم واقع شده است بتواند شکایت کند همانطور که گفتم خانه‌ای دارای قداست است که در آن حسن رفتار وجود داشته باشد. او تاکید کرد: حاکمیت باید همه‌جا را امن کند از خانه گرفته تا حمل و نقل تا جامعه شهری و مرزها همه باید امنیت داشته باشند و هیچ‌کس حق ندارد هیچ‌جای کشور را ناامن کند ولو آنکه خانه باشد. بنابراین باید بتوانیم قوانینی داشته باشیم که خانه را برای همه اعضای آن امن‌تر کند. همانطور که گفتم در لایحه دولت پیش‌بینی شده است که خشنونت‌های خانگی نیز باید کنترل شده و کاهش پیدا کند از همین‌رو اورژانس اجتماعی هم در قانون پیش‌بینی شده است تا زن و کودک در خانواده و در نهایت همه افراد امنیت داشته باشند. دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده با اشاره به موضع لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت درباره خشونت خانگی که از سوی قوه قضاییه ارایه شده است، گفت: در لایحه قوه قضاییه آمده چنانچه در خانواده به زنی ظلم شد، فردی که مرتکب جرم شده است بار اول به مجازات تکمیلی محکوم می‌شود در حالی که ما معتقدیم اول و آخر ندارد و اگر یک کار و یک رفتار نادرست و بد است بار اول هم نادرست است.

تخصیص تنها ۴۰  درصدی بودجه سازمان بهزیستی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی نقش موثری را در خدمت‌رسانی به مستضعفان، نیازمندان و معلولان به عهده دارد، از تخصیص ۴۰ درصدی بودجه این سازمان با گذشت 7 ماه از سال ۹۸ انتقاد کرد.

فاطمه ذوالقدر با اشاره به جلسه‌ای که با رییس سازمان بهزیستی کشور داشته، بیان کرد: در جلسه‌ای که با آقای قبادی دانا داشتم وضعیت معلولان، نابینایان و بیماران اوتیسم و بودجه‌ای که برای آنان اختصاص داده می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایشان برنامه‌های سازمان بهزیستی برای فراهم کردن زیرساخت‌های شهری برای نابینایان و معلولان را شرح داد.

او در ادامه اظهار کرد: ایشان در خصوص بودجه گلایه‌مند بود و اعلام کرد تاکنون تنها ۴۰ درصد از بودجه این سازمان تخصیص داده شده است. بودجه این بخش باید با اولویت تخصیص داده شود و امیدواریم هرچه زودتر مابقی بودجه سازمان بهزیستی تخصیص داده شود تا این سازمان بتواند مشکلاتی را که با آنها مواجه است برطرف کند. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بیماران اوتیسم و معلولان به‌دنبال مکانی برای فروش کارهای خود و محصولاتی هستند که خود ساخته‌اند و بین شهرداری و سازمان بهزیستی در این زمینه رایزنی‌هایی انجام شده است و قرار شده در روزهای جمعه تعدادی از غرفه‌های شهرداری به این افراد اختصاص یابد تا زنان سرپرست خانوار با اولویت معلولان یا افرادی که بیماری اوتیسم دارند بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. او در ادامه به ایسنا گفت: تعامل خوبی بین فراکسیون زنان با سازمان بهزیستی وجود دارد و ایشان هفته گذشته نیز در جلسه فراکسیون حضور داشت. در جلسه‌ای که بنده نیز با ایشان داشتم به‌طور کلی در خصوص مسائل معلولان، نابینایان و افرادی که به بیماری اوتیسم مبتلا هستند، دغدغه‌ها مطرح شد و ایشان نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای خدمت‌رسانی به این قشر از جامعه ارایه کرد.

ذوالقدر در پایان افزود: امیدواریم با تخصیص کامل بودجه، این سازمان بتواند خدمت‌رسانی بیشتری را به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر داشته باشد.

 

نظر شما