شناسهٔ خبر: 36016478 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

آخرین آمار ورودی و خروجی زائران اربعین در ماه صفر اعلام شد

حضور بیش از سه میلیون زائر ایرانی در کربلا

صاحب‌خبر -

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: از اول ماه صفر سه میلیون و ۵۷ هزار و ۶۹۶ نفر از کشور خارج و تعداد دو میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۹۰ نفر از ابتدای ماه صفر وارد کشور شده اند.
به گزارش ایسنا، احمد محمدی‌فر  در ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آمار ورودی و خروجی مرزها در روز ۲۷ مهر ماه ۹۸، اظهار کرد: ۹۹ هزار و ۶۲۴ نفر وارد کشور شده و در همین روز ۳ هزار و ۳۳۶ نفر از کشور خارج شده اند.
وی با اشاره به تعداد زائرانی که از مرز مهران تردد کرده‌اند، گفت: ۵۸ هزار و ۲۰۱ زائر روز 27 مهر از مرز مهران وارد کشور شده و ۸۰۴ نفر از این مرز از کشور خارج شده‌اند.
دبیر ستاد اربعین حسینی تصریح کرد: ۲ هزار و ۵۸۰ نفر از مرز شلمچه وارد کشور شده و همچنین ۳۶۰ نفر از همین مرز از کشور خارج شده اند.
وی افزود: ۲۲۹ نفر از مرز خسروی وارد کشور شده و ۱۱۷ نفر از کشور خارج شده اند و همچنین ۱۲ هزار و ۱۷۷ نفر از مرز چذابه وارد کشور شده و از همین مرز ۱۷۴ نفر از کشور خارج شده اند.
محمدی فر با اشاره آخرین آمار تردد هوایی گفت: ۲ هزار و ۶۱۱ نفر از طریق مرز هوایی وارد کشور شده و هزار و ۵۷۹ نفر از مرز هوایی از کشور در امروز خارج شده اند.
وزیر کشور هم گفت: حدود ۶۰ درصد از زوار با وسیله شخصی رفتند، بنابراین به محض رسیدن به ماشین‌های‌شان سریع رانندگی نکنند، جا و مکان و خدمات مهیا شده چند ساعتی استراحت کنند.
حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین هم با بیان اینکه 77 نفر از زائران جان خود را از دست داده‌اند، گفت: بیش از نیمی از این افراد جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند بنابراین توصیه ما این است که کسانی که خودوری شخصی دارند، قبل از استراحت کافی حرکت نکنند. آرامش بیشتری داشته باشند تا به سلامت به کشور بازگردند.
ارائه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خدمت درمانی به زائران اربعین
نماینده جمعیت هلال احمر در ستاد مرکزی اربعین  گفت: یک میلیون و ۷۰۳ هزار و ۱۴۰ خدمت درمانی از سوی جمعیت هلال احمر در داخل عراق به زائران اربعین ارائه شده است.
به گزارش فارس،  سیدبهمن سبحانی نماینده جمعیت هلال احمر در ستاد مرکزی اربعین در مرکز مانیتورینگ وزارت کشور اظهار کرد: یک میلیون و ۷۰۳ هزار و ۱۴۰ خدمت درمانی از سوی همکاران ما در جمعیت هلال احمر در داخل عراق به ۷۶۶ هزار و ۴۱۳ نفر ارائه شده است.
سبحانی افزود: ۴۹۸ نفر مصدوم توسط آمبولانس‌های جمعیت هلال احمر به مرزهای ایران انتقال داده شده اند.
وی ادامه داد: همچنین برای ۱۴۹ هزار و ۷۸۸ نفر اسکان موقت در پایگاه‌های امداد و نجات در داخل کشور ایجاد کرده ایم.
سبحانی تصریح کرد: ۱۷۹ هزار و ۳۸۸ نفر تعداد مراجعه کنندگان به پایگاه‌های امداد و نجات چه پایگاه‌های ثابت و چه سیار بوده است.
نماینده جمعیت هلال احمر در ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: همچنین ۳۴۵ نفر تعداد کل افراد مهجور و گمشده بوده است که از سوی همکاران ما در جمعیت هلال احمر پیدا و به خانواده‌هایشان تحویل داده شده است.
اربعین به یک رسانه برای انتشار پیام نهضت عاشورا مبدل شده است
معاون اول رییس جمهور  هم در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین، در جمع خبرنگاران  گفت: راهپیمایی اربعین که هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود به پدیده و تجربه‌ای نوین به یکی از نمادهای جهان اسلام در پیگیری آرمان ظلم ستیزی، آزادی، آزادی خواهی و آزادگی مبدل شده است.
به گزارش ایسنا،‌ اسحاق جهانگیری ضمن تسلیت اربعین حسینی، هدف از سفر خود را شرکت در مراسم دینی و مذهبی اربعین،‌ عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) و اعلام حمایت و همراهی دولت ایران از زائران ایرانی و عاشقان امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: میزبانی شایسته از میلیون‌ها زائر امام حسین (ع) با وجود همه کمبودها کار بزرگی است و باید از این مهمان نوازی و تدارک امکانات و امنیت تشکر و قدردانی کرد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت و مردم عراق میزبانان خوبی هستند و باید از همه موکب داران و مردم این کشور که در مسیر نجف به کربلا تمام دارایی خود را خالصانه در اختیار زائرین قرار می‌دهند قدردانی کرد.
جهانگیری با مقایسه تعداد زائران و افرادی که در این تجمع عظیم شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ظرف ده سال اخیر تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده اند از 50 هزار نفر به بیش از 3 میلیون و پانصد هزار نفر اضافه شده است و این روند ادامه خواهد داشت.
معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به حضور چشمگیر مردم عراق در پذیرایی از زوار، گفت: مدیریت و رسیدگی به چنین اجتماع بزرگی فراتر از ظرفیت و توان دولت‌هاست و گردهمایی اربعین اتفاقی استثنایی در جهان است. وی با بیان اینکه اربعین امروز به یک رسانه اجتماعی تبدبل شده است گفت: با وجود همه مقاومتها برای شنیده نشدن پیام عاشورا امروز هر زائر به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده و منادی پیام ظلم ستیزی و آزادی خواهی امام حسین است. 
 اربعین تئوری‌های غرب را به چالش کشیده است
یک نماینده مجلس هم  با اشاره به فعال شدن هشتگ‌های عنادورز سعودی همزمان با رویداد بزرگ اربعین حسینی(ع) گفت: اربعین بسیاری تئوری‌های غربی را به چالش کشیده و به همین جهت رسانه‌های غربی آن را پوشش نمی‌دهند.
 حجت الاسلام والمسلمین مازنی در برنامه رو در رو از شبکه چهار سیما با اشاره به تحولات اخیر عراق خاصه قبل از آغاز اربعین حسینی اظهار کرد: مردم عراق مشکلات سیاسی و اقتصادی دارند و به هر حال تظاهرات و اجتماعاتی برگزار می‌کنند. تجمعات اخیر از نظر مرجعیت شیعه و رهبران دینی و سیاسی به رسمیت شناخته شد. مشکلات مردم عراق واقعیت است اما این‌که چرا این مشکلات به سمت موج سواری حرکت می‌کند، باید آن را در رویداد اربعین جست وجو کرد.
وی ادامه داد: این‌که در آستانه اجتماع بزرگ اربعین چنین اتفاقی می‌افتد، به موج سواری آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی باز می‌گردد که به صورت علنی در دمیدن در آتش فتنه و آشوب عراق نقش موثر داشتند. در این بین بیشترین هشتگ‌ها تحت عنوان انتفاضه عراق از سوی سعودی‌ها بود که نشان می‌دهد این فضاسازی هشتگی، فیک و تقلبی است و از عناصر فتنه سعودی برخاسته است. وی تصریح کرد: مردم عراق وقتی با رویداد اربعین حسینی مواجه شدند، توقعات و انتظارات خود را متوقف کرده و همین مردم به استقبال زوار آمدند.
مازنی ادامه داد: در این بین توصیه می‌شود رهبران عراق بعد از پذیرایی از مهمانان اباعبدالله(ع) مشکلات مردم عراق را فراموش نکرده و نیازهای این مردم مهمان‌نواز را در نظر گیرند؛ همچنین مردم عراق توجه داشته باشند که این موج شاید مجدد روی دهد؛ لذا باید تحکیم ملی خود را در دست گیرند تا از این فتنه به یاری خدا عبور کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما