شناسهٔ خبر: 36016472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

توان موشکی ایران حریفی سخت برای آمریکاست(خبر ویژه)

ایران با داشتن هزاران موشک قدرتمند و نقطه‌زن تبدیل به حریفی سخت و متفاوت برای آمریکا شده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه وال‌استریت ژورنال ضمن انتشار این ارزیابی می‌نویسد: ایران با توسعه زرادخانه موشکی خود چالشی بزرگ را برای آمریکا و عربستان سعودی ایجاد کرده است و اعزام سامانه‌های ضدموشکی پنتاگون به عربستان ناشی از همین افزایش توان نظامی تهران است.
جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با زمان آخرین حمله مستقیم آمریکا به این کشور در سال 1988 (جنگ نفتکش‌ها) به حریف بسیار متفاوتی تبدیل شده است. این کشور اکنون هزاران موشک  دارد که بسیاری از آنها می‌تواند به اسرائیل و مدیترانه برسند و درمواردی طبق گفته آمریکا، از سیستم دفاعی عربستان عبور کنند. این کشور، رزمندگان و شبه‌نظامیان وفادار دارد که می‌تواند حملات موشکی را از خاک یمن، عراق، سوریه و لبنان انجام دهند و بیش از دو میلیون نیروی ویژه، ذخیره و شبه‌نظامی در اختیار دارند.
ایران دخالت در حملات موشکی به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرده و در عین حال نیروهای حوثی هم‌پیمان این کشور مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌اند. اما واشنگتن و ریاض در مقصر دانستن تهران در این حمله درست می‌گویند. ایران که تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار دارد، نشان داده که علاقه‌مند به حملات تلافی‌جویانه است و توان آن را دارد.
علاوه بر جنگ تحمیلی صدام، هشت سال جنگ در سوریه، امکان آموزش جنگی را برای نیروهای ایرانی فراهم کرده است.
ایران در جنگ‌های چریکی و نامتقارن مهارت پیدا کرده است. یکی از بخش‌های مرکزی راهبرد دفاعی ایران که موشک‌های این کشور نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند، جلوگیری از حملات از سوی دشمنان با حفظ تهدید علیه آنها است. موشک‌های سری شهاب 3 به تولید انواع مختلفی شامل موشک سجیل، عماد و قدر منجر شده که بردی 1200 مایلی را پوشش می‌دهد.


نظر شما