شناسهٔ خبر: 36015954 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آلمان: آمریکا و ترکیه ثبات ناتو را به خطر می‌اندازند

تهران - ایرنا - وزیر دفاع آلمان با بیان اینکه ترکیه و آمریکا ثبات دیگر اعضای ناتو را به خطر می‌اندازند، حمله آنکارا به سوریه را محکوم کرد و آمریکا را شریکی غیرقابل اعتماد دانست.

صاحب‌خبر -

به گزاش شبکه دویچه وله، «آنگرت کرامپ-کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان روز شنبه با محکوم کردن حمله ترکیه به شمال شرق سوریه، اعتبار آمریکا را به عنوان شریک راهبردی زیر سئوال برد.

کرامپ-کارنباوئر گفت که خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و رها کردن نیروهای کرد «تحولات مخربی» را در طولانی‌مدت برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رقم خواهد زد.

وی افزود: این [مسئله] پرسشی مهم را درباره اعتبار قوی‌ترین شریک اتحاد ما در جهان (آمریکا) مطرح می‌کند.
وزیر دفاع آلمان درباره اقدام نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه گفت که نقض مرز یک کشور همسایه ازسوی یک عضو ناتو "بنای نظم پسا-جنگ (جهانی) را به خطر می‌اندازد."
رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.
پنجشنبه گذشته مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد. دو طرف در این دیدار به توافق رسیدند که عملیات نظامی ترکیه تا 120 ساعت دیگر متوقف شود.
براساس این توافق، شبه‌نظامیان کرد مورد حمله ترکیه باید در این فاصله مناطق تحت نظر آنکارا را ترک کنند تا پس از آن آتش‌بس نهایی اعلام شود.
وزیر خارجه آلمان خواستار اتخاذ سیاست خارجی جسورانه‌تر از سوی برلین در مسائل راهبردی شد و افزود: دیگر نمی‌توانم چنین حرف‌هایی بشنوم که بگوییم «ما نگرانیم»، «ما با نگرانی شدید مترصد اوضاع هستیم» یا «در حال بررسی هستیم».
وی که از زمان تصدی وزارت دفاع خواستار افزایش بودجه دفاعی بوده، تاکید کرد که آلمان باید عمل به درخواست ناتو برای صرف 2 درصد تولید ناخالص ملی توسط اعضای این سازمان برای بودجه نظامی می‌تواند شریک راهبردی قابل اعتمادی باشد.
واشنگتن نیز از کشورهای عضو ناتو درخواست کرده که به تعهد خود برای صرف 2 درصد از تولید ناخالص ملی برای بودجه دفاعی تا سال 2024 عمل کنند؛ در این راستا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده در صورت عملی نشدن این درخواست، کشورش را از ناتو خارج می‌کند.
هفته گذشته رسانه‌های آلمان گزارش دادند که بودجه دفاعی این کشور با 6.4 درصد رشد به 56 میلیون دلار در سال 2020 می‌رسد و برلین در نظر دارد که بودجه دفاعی خود را به 1.5 درصد تولید ناخالص ملی در سال 2024 و 2 درصد تا سال 2031 برساند.

نظر شما