شناسهٔ خبر: 36015538 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

برگزاری روز ملی صادرات به دستور وزیر صنعت لغو شد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  طی بیست و دو سال گذشته مراسم روز ملی صادرات همواره در تاریخ ۲۹ مهر برگزار شده، امسال برخلاف سال‌های گذشته به‌رغم دعوت مهمانان و ارسال دعوتنامه به رئیس‌جمهور و معاون اول، مراسم روز ملی صادرات به دستور وزیر صنعت لغو و برگزاری آن به زمان دیگری موکول شد.

سال گذشته مراسم روز ملی صادرات به روز ملی انتقاد از سیاست‌های دولت در بخش واردات و صادرات تبدیل شد. وزیر سابق صنعت و تجارت که زمانی دست راست روحانی محسوب می‌شد، از سیاست‌های اقتصادی دولت گله کرد و خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «با این اوضاع من را در هیچ جای دیگری به کار نگیرید، ما در چند ماه اخیر امتحان خوبی پس ندادیم». اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز از وضعیت کابینه و نبود اختیاراتش گله کرد و گفت: «اجازه تغییر منشی خود را هم ندارم.» تجار و فعالان اقتصادی نیز همزمان با شریعتمداری و جهانگیری از تصمیمات یک شبه و مشکلات صادرکنندگان انتقاد کردند.

سالی که گذشت سال پرفراز و نشیبی برای صادرکنندگان و بازرگانان بود، از انتقاد بانک مرکزی و اتهام عدم واریز ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما گرفته تا کاهش صادرات برخی از کالا‌ها که اقتصادی نبود. البته در یک ماه اخیر وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی از روند واریز ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما ابراز رضایت می‌کردند.

ماه‌هاست که صادرکنندگان خودرا برای مراسم ۲۹ مهر آماده می‌کنند و قرار بود بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دوشنبه هفته جاری ۲۹ مهر و با حضور ۲ هزار نفر مدعو شامل مسئولان، صادرکنندگان و افراد مرتبط با حوزه تجارت و بازرگانی برگزار شود، اما به طور ناگهانی برگزاری این مراسم به یکباره با دستور رضا رحمانی لغو شد. وزیر صمت با این استدلال که بهتر است این مراسم بعد از ایام محرم و صفر برگزار شود، به زمان دیگری موکول کرد. گفتنی است، رحمانی با دستخط خود رئیس‌جمهور و معاون اول را برای حضور در این مراسم دعوت کرده بود، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور چندان از عملکرد وزیر صمت در وزارت صنعت و تجارت رضایت ندارد و ممکن بود روحانی و معاون اولش از حضور در این مراسم خودداری کنند.

بر این اساس، این مراسم با ارسال یک پیامک به مدعوین لغو شده است. در این پیامک آمده است: «بدینوسیله به اطلاع کلیه مدعوین محترم می‌رساند زمان برگزاری روز ملی صادرات که مقرر بود روز دوشنبه ۲۹مهرماه در سالن اجلاس سران برگزار گردد، به تعویق افتاده است. زمان و محل برگزاری متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که بسیاری از صادرکنندگان خود را آماده دریافت لوح‌های تقدیر از دست حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران کرده بودند. البته تلاش خبرنگار ما برای کسب اطلاعات بیشتر تا لحظه تنظیم خبر بی‌نتیجه ماند.

نظر شما