شناسهٔ خبر: 36013090 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اما و اگرهای فیلترینگ گوگل پلی

رسانه ها پس از تحقیقاتی اظهار کرده اند که تصمیم برای فیلترینگ گوگل پلی تکذیب نشده و احتمال اجرایی شدن آن وجود دارد. در پی تماس رسانه های تخصصی با جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل، او اعلام کرد که هیچ اظهار نظری نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز: این در حالی است که نامه ای از جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل در شبکه های اجتماعی منتشر شده و باشگاه خبرنگاران جوان صحت آن را تایید کرده است. ۳۰ تیرماه ۹۸ جواد جاویدنیا گفته بود که دسترسی به نرم افزارهای جستجوگر و گوگل پلی برای انواع و اقسام بازی های مختلف برای کودکان آسان است و دسترسی به نرم افزارهای غیراخلاقی نگران کننده است.

در این میان بسیاری ار کارشناسان، فعالان فناوری و کاربران معتقدند این تصمیم به منظور حمایت از کافه بازار اتخاذ شده است. در صورتی که تجربه ثابت کرده است اگر دولت با فیلترینگ از یک نرم افزار ایرانی حمایت کند، کاربران نرم افزار فوق را تحریم می کنند، علیه آن موضع می گیرند و با ریزش شدیدی مواجه می شود.

امیرناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در توئیتی اظهار کرده است: شرکت ایرانی مخالف حذف رقیب خارجی اش است؛ چون خوب می داند همین رقابت او را رشد داده است.

جعفر محمدی عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای در این باره در توییتر خود نوشت: بنظر می رسه دلیل فیلترینگ گوگل پلی، جااندازی مشابه داخلی G Play Services به عنوان جزئی از سیستم عامل بومی باشه. از وزارت ICT حامی طرح سیستم عامل متن باز انتظار می رفت نظر تخصصی بخش خصوصی رو در باره اثرات جانبی و امنیتی سنگین این تصمیم جویا بشه. یا اگر در جریان این موضوع نبوده، سریعا به صورت رسمی اثرات زیان بار این تصمیم غیرکارشناسی رو به دست اندرکاران اون اطلاع رسانی کنه و با امکانات در اختیارش جلوی اون رو بگیره. از فردای این فیلترینگ، وظیفه رسیدگی به بحران ایجاد ۵۰ میلیون حفره امنیتی سیار خطرناک در کشور بر عهده وزارت ICT خواهد بود.

عادل طالبی، کارآفرین و فعال در زمینه کسب و کارهای مجازی نیز در توئیتی نوشته است: همانطور که سکوت در برابر بدعت زیرشهرداری رفتن تاکسی های اینترنتی خیانت است، سکوت در برابر تصمیمات تازه فیلترینگ از جمله فیلتر کردن سرویس های گوگل هم خیانت است. نه تنها انجمن صنفی، نظام صنفی رایانه و اتحادیه باید صریحا موضع بگیرند، فرد فرد ما هم باید فریاد بکشیم.

هادی فرنود، از دیگر فعالان فناوری نیز در رابطه با فیلترینگ گوگل پلی نوشته است: هرگز هیچ فیلترینگی نتیجه خوبی نداشته است.

میلاد نوری، متخصص نرم افزارهای موبایلی نیز در تویئی عنوان کرده است: با فیلترینگ گوگل پلی، پلی سرویسز کاربرها دیگر خودکار آپدیت نمی شوند و توسعه دهندگان اندروید می توانند عزای عمومی اعلام کنند. او عنوان کرده است: خدا رو شکر با تصمیمات اشتباه در زمینه فیلتر کردن سرویس های کاربردی مانند تلگرام و … ابزار فیلترینگ کمترین کارآیی ممکن را دارد و همه مردم به ابزار دورزدن فیلتر مجهز هستند. قطعا مسدود سازی گوگل پلی نیز باعث عدم دسترسی مردم به این سرویس نمی شود. او نوشته است: تا چند وقت دیگر وی پی ان ها را از حالت اشتراک ماهیانه به اشتراک حجمی تغییر می دهند که حداقل با فیلتر کردن چهارتا سرویس جدید، سود فروش وی پی ان هم افزایش یابد.

کافه بازار از فیلتر شدن گوگل‌پلی حمایت نمی‌کند

در پی انتشار نامه‌ای منتسب به معاون دادستان کل که به فیلتر گوگل‌پلی در حداقل زمان ممکن اشاره داشت، امین امیرشریفی مدیرعامل کافه بازار از مخالفت خود با این اقدام خبر داد.

مدیرعامل کافه بازار با بیان اینکه کافه بازار ۸ سال در کنار پلی استور گوگل رشد کرده و توانسته ۴۰ میلیون کاربر همراه خود داشته باشد در توئیتر خود‌ نوشت:  کافه بازار از فیلترنیگ رقیب خود حمایت نمی‌کند.

رمضانعلی سبحانی‌فر و محمد کاظمی، دو نماینده مجلس که عضو کارگروه فیلترینگ هستند، تاکید می‌کنند که این کارگروه چنین مصوبه‌ای نداشته است. سبحانی‌فر در همین رابطه گفته است:

از سال ۹۶ که ما رفع فیلتر توئیتر را مطرح کردیم، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برگزار نشده بود، ولی طی یکی دو ماه گذشته سه جلسه برگزار شده است. در این جلسات هم نه بحث فیلتر گوگل پلی مطرح شده و نه تصمیمی در این خصوص گرفته شده است.

با توجه به اینکه برخی خبرگزاری‌ها وجود چنین نامه‌ای را تایید کرده‌اند، سبحانی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا دادستانی کل کشور می تواند بدون اینکه این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح و تأیید شود، نسبت به این طور موارد اقدام کند، گفته است: «معمولا مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه توسط این مقامات اعلام می شود. همان طور که گفتم در جلسات کارگروه هم تاکنون این موضوع مطرح نشده است.

از سوی دیگر محمد کاظمی، نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی که عضو کارگروه فیلترینگ است هم گفته که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در خصوص فیلتر کردن پلی استور گوگل جلسه‌ای نداشته است.

 

نظر شما