شناسهٔ خبر: 36010982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

توافقی که فعلا برای توقف موقت جنگ در شمال شرق سوریه امضا شد

پرونده ای از آغاز یک جنگ ؛ ولی در نهایت توافق شد!

با آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه و مخالفت های گسترده بین المللی سرانجام با سفر هیات آمریکا به آنکارا و مذاکرات انجام شده توافق آتش بس بین حاصل شد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل خدائی: در تازه ترین تحولات از عملیات ترکیه در شمال سوریه موسوم به "چشمه صلح" (اینجا) رئیس جمهور آمریکا طی نامه ای توهین آمیز به همتای ترکیه ای خود یعنی اردوغان مدعی شد که قادر است بین آنکارا و کردهای سوریه میانجی گری کند (اینجا) نامه ای که در نهایت راهی زباله دان شد. (اینجا)

از سویی دیگر کرملین نیز که یکی از بازیگران اصلی در سوریه است؛ در واکنش به این اتفاق درباره لحن غیررسمی نامه‌ «دونالد ترامپ» به «رجب طیب اردوغان» ابراز تعجب کرد. (اینجا) 

این تنها بخشی از تحولات از زمان آغاز عملیات ترکیه در نواحی شمالی سوریه است. حل بحران آوارگان سوری و همچنین مبارزه با تروریسم از جمله مواردی است که ترکیه برای حضور و عملیات نظامی در سوریه عنوان می کند که کشورهای زیادی به این اقدام واکنش نشان دادند و خواستار توقف هر چه سریعتر این عملیات شدند که در ادامه مهمترین واکنش ها را می خوانید:

به گزارش خبرآنلاین، با اعلام رسمی آغاز عملیات چشمه صلح واکنش های بین المللی نیز آغاز شد و شورای امنیت سازمان ملل خواستارخویشتنداری ترکیه شد و تاکید کرد که مسئله سوریه، راه حل نظامی ندارد. (اینجا)

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: آزادی تروریست‌های داعشی از زندان‌های تحت کنترل کردها می‌تواند عواقب بسیار منفی درپی داشته باشد. (اینجا)

بیشتر بخوانید: استقبال کردها از گفتگو با دمشق/گفتگوی اردوغان و پوتین

سخنگوی نیروهای «دموکراتیک سوریه» با بیان قابلیت پاسخ دهی به حملات ترکیه گفت که آنکارا به هیچ کدام از اهداف خود نخواهد رسید. (اینجا)

بیشتر بخوانید:هشدار بارزانی به ترامپ عزیز!/اعلام سه روز بسیج عمومی برای کردهای جهان

اما گفت و گوی تلفنی ترامپ و اردوغان درباره عملیات در شمال سوریه با انتقادات مقام های آمریکایی نیز مواجه بود و در همین راستا لیندسی گراهام نماینده مجلس سنای آمریکا رفتار دولت ترامپ با نیروهای کُرد سوریه را محکوم و آن را «بی‌شرمانه» توصیف کرد. (اینجا) 

بیشتر بخوانید: آتش ترامپ دامن خودش را هم گرفت/صف آرایی سناتورها مقابل پرزیدنت

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز ضمن محکوم کردن عملیات ترکیه در شمال سوریه  اعلام کرد، این عملیات باعث تشدید ناآرامی در منطقه و تقویت داعش منجر خواهد شد. (اینجا)

بیشتر بخوانید: جگنده‌های ترکیه عمق 50 کیلومتری سرزمین سوریه را بمباران کردند

دبیرکل ناتو نیز با اعلام اینکه ناتو از عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه مطلع شده است ، گفت: اجتناب از اقداماتی که باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه می شود، اوضاع را متشنج تر می کند و آلام انسانی بیشتری را رقم می زند، امری حائز اهمیت است. (اینجا)

بیشتر بخوانید: فاجعه انسانی در پیش است

در ادامه نیز دولت هلند در اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، سفیر آنکارا در آمستردام را احضار کرد. (اینجا)

در ادامه اعتراضات جامعه بین‌الملل به عملیات نظامی ترکیه در سوریه، وزارت خارجه فرانسه هم سفیر ترکیه را احضار کرد. (اینجا)

فرانسه همچنین در ادامه از تعلیق فروش کلیه تسلیحات نظامی به ترکیه به خاطر عملیات ارتش این کشور در شمال سوریه خبر داد.(اینجا)

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس با اشاره به بازنگری در فروش تسلیحات به آنکارا گفت که در شرایط جدید هیچ‌گونه مجوز جدیدی برای فروش سلاح به ترکیه صادر نخواهد شد. (اینجا)

سخنگوی وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که سفیر ترکیه در رم برای اعتراض به تصمیم آنکارا برای ارسال نیروهای نظامی به شمال شرق سوریه فرخوانده شده است. (اینجا)

دولت فنلاند هم ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، اعلام کرد که تا اطلاع بعدی سلاح و جنگ‌افزاری به ترکیه صادر نمی‌کند. (اینجا)

بیشتر بخوانید: نیروهای ترک به عمق 5 کیلومتری غرب شهر راس العین رسیدند/تل ابیض اشغال شد/عین عیسی موشک باران شد

دولت نروژ هم در واکنش به آغاز عملیات ارتش ترکیه در منطقه تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه صادرات سلاح به ترکیه را تعلیق کرد. (اینجا)

رئیس‌جمهور آمریکا نیز درباره آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه بیانیه صادر کرد و اظهار داشت که آمریکا این حمله را تایید نمی‌کند. (اینجا)

وزارت خارجه مصر نیز بیانیه ای، اقدام ترکیه را «نقض آشکار و غیر قابل قبول حاکمیت یک کشور عربی برادر» خواند که آنکارا به سوء استفاده از شرایط این کشور، دست به این عملیات زده است. (اینجا)

سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد و خواستار احترام گذاشتن به تمامیت ارضی سوریه شد. (اینجا)

در ادامه واکنش های مقام های آمریکایی مایک پمپئو  وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که این کشور به دولت ترکیه برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان نداده است. (اینجا)

در ادامه تحولات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با ابراز نگرانی نسبت به اقدام نظامی ترکیه در داخل اراضی سوریه و با توجه جدی به وضعیت انسانی و خطرات مترتب بر غیر نظامیان در منطقه تحت درگیری، توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه را مورد تاکید قرار داد. این بیانیه تصریح کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با درک نگرانی های امنیتی ترکیه همانگونه که پیش از این نیز تصریح کرده است اقدام نظامی را  نه تنها عاملی برای برطرف سازی نگرانی های امنیتی این کشور ارزیابی نمی کند ، بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده دانسته و بر این اساس مخالفت خود را با این اقدام اعلام می نماید. (اینجا)

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین نیز خواستار حل و فصل مساله حمله ترکیه به شمال سوریه از طریق دیپلماسی شد و اعلام کرد چین معتقد است باید حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه مورد احترام و محافظت قرار گیرد. (اینجا)

در ادامه سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان در واکنش به حمله ترکیه به شمال سوریه ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، خواهان حل سیاسی مسائل این کشور شد. (اینجا)

با افزایش انتقادات به عملیات ترکیه رئیس جمهور این کشور در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه به عملیات نظامی در شمال سوریه پرداخت و مدعی شد که ترکیه مصمم به مبارزه با «تروریسم» است.  اردوغان در اظهاراتی جنجالی ادامه داد: «عربستان سعودی به جای انتقاد از ترکیه خود را در آیینه ببیند؛ چه کسی یمن را به این روز انداخته و هزاران نفر را در این کشور کشته است؟ اردوغان به دولت مصر نیز اشاره کرده و گفت که رئیس‌جمهور مصر به هیچ وجه حق سخن گفتن در این باره را ندارد؛ چرا که به گفته اردوغان او دموکراسی را در کشورش کشته است.(اینجا)

بیشتر بخوانید: زنگ خطر به صدا درآمده؛ تا دیر نشده جلوی اردوغان را بگیرید

از طرف دیگر با افزایش فشارها و انتقادات به ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره‌ امکان تشکیل ائتلاف میان آمریکایی‌ها و کردها علیه ترکیه که عملیات نظامی علیه شمال سوریه انجام داده است، اظهار کرد که کردها به آمریکا در نبرد نرماندی در جریان جنگ جهانی دوم هیچ کمکی نکردند. دونالد ترامپ گفت کردها برای سرزمین خود می‌جنگند و باید این را شما بدانید. (اینجا)

بیشتر بخوانید: هم پیمان جدید کردهای سوریه کیست؟

در ادامه مقامات ایتالیا، ارمنستان و استرالیا نیز با پیوستن به دیگر کشورهای منتقد عملیات نظامی ترکیه در سوریه، آن را «غیرقابل قبول» و «نگران‌کننده» توصیف کردند. (اینجا)

سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به تجاوز ترکیه به شمال شرق سوریه اعلام کرد که بغداد عملیات نظامی آنکارا در سوریه را نمی‌پذیرد. وی تصریح کرد که عملیات نظامی ترکیه، خطر نفوذ تروریستها را افزایش خواهد داد و بر بحران آوارگان نیز دامن خواهد زد. (اینجا)

شورای وزیران عربستان در نشست هفتگی خود ضمن محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه اعلام کرد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. شورای وزیران سعودی با بیان اینکه حمله ترکیه نقض آشکار منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت درباره حفظ تمامیت ارضی و استقلال سوریه است ، تاکید کرد که در بیانیه پایانی نشست فوری اتحادیه عرب از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شد که تدابیر لازم را برای توقف حمله ترکیه به سوریه انجام دهد. (اینجا)

بیشتر بخوانید: واکنش تند عرب های خلیج فارس

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات متحده عربی با انتشار توئیتی در واکنش به آغاز حمله ترکیه به شمال سوریه تاکید کرد که تمامیت ارضی کشورهای عربی در معرض تهدید است.وی افزود: در حال حاضر نهادها و ساختارهای کشورهای عربی فروپاشیده و حاکمیت ملی آنان نقض شده و تمامیت ارضی امت عربی در معرض تهدید قرار گرفته است. (اینجا)

بیشتر بخوانید: چشمه صلح، اکراد را زیر آتش گرفت/بازی به نفع کدام بازیگر است؟

رئیس‌جمهور لبنان هم گفت بیروت حمله ترکیه به شمال سوریه را تحولی خطرناک می‌داند و امید دارد که این موضوع پیامدهای خطرناکی بر وحدت سوریه و واقعیت آوارگان سوری نداشته باشد. (اینجا)

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خصوص عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موسوم به عملیات "چشمه صلح" اظهار نظر کرده و از این کشور خواست تا این عملیات را متوقف کرده و به مسیر درست برگردد. (اینجا)

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی با محکوم کردن عملیات نظامی «چشمه صلح»، مدعی شد ترکیه قصد دارد در مناطق شمالی سوریه پاکسازی نژادی انجام دهد.  نتانیاهو سپس از آمادگی این رژیم برای کمک به شبه‌نظامیان کُرد خبر داد: اسرائیل آماده است کمک‌های انسانی خود را به مردم کُرد ارائه کند. (اینجا)

اما قطر موضع متفاوتی نسبت به عملیات ترکیه داشت. «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، حمایت دوحه از عملیات نظامی در شمال سوریه را اعلام کرد. (اینجا)

ملک عبدالله دوم شاه اردن در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه هرگونه نقض حاکمیت دمشق و تهدید تمامیت ارضی این کشور را محکوم کرد. ملک عبدالله دوم در تماس تلفنی با "برهم صالح" رئیس جمهوری عراق ضمن محکومیت حمله نظامی ترکیه علیه سوریه، بر لزوم احترام به  قوانین بین المللی تأکید کرد. (اینجا)

بیشتر بخوانید: عرب های خلیج فارس پیام ایران را گرفته اند/ مدیون ترامپ هستیم!

هند هم از اقدام « یکجانبه» نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه انتقاد و اعلام کرد که این اقدام می تواند ثبات منطقه را به مخاطره بیاندازد و مبارزه با تروریسم را تحت تاثیر قرار دهد. وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از ترکیه می خواهیم تا از خود بردباری نشان داده و به حاکمیت و یکپارچگی ارضی سوریه احترام بگذارد. (اینجا)

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین ضمن تاکید بر مخالفت کشورش با حمله ترکیه به سوریه، خاطرنشان کرد که این حمله نقض آشکار حاکمیت یک کشور عربی است. (اینجا)

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم خواستار کاهش تنش در شمال شرق سوریه شد. وی افزود: می‌خواهم نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش در شرق سوریه ابراز کنم.کاهش تنش [در این منطقه] مطلقا ضروری است. گوترش افزود: عملیات نظامی باید همواره با رعایت منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد؛ و من از مسائل انسانی در ارتباط با تلفات و آوارگی که در حال روی دادن است، نگرانم. (اینجا)

با افرایش نگرانی ها جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع حمله ترکیه به سوریه برگزار شد. اما بیانیه شورای امنیت سازمان ملل علیه حمله ترکیه به سوریه، به دلیل مخالفت آمریکا و روسیه، از تصویب بازماند. این بیانیه که از سوی آلمان، انگلیس، بلژیک، فرانسه و لهستان پنج عضو اروپایی شورای امنیت پیشنهاد شده بود، با مخالفت آمریکا و روسیه روبه‌رو شد و از تصویب بازماند. (اینجا)

فرانسه که بیشترین دغدغه را نسبت به زندانیان داعشی داشت خواستار نشست فوری ائتلاف بین المللی "ضد داعش" در پی آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه شد. وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون این کشور با اشاره به عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در شمال سوریه، اظهار کرد: ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا باید در سریعترین زمان ممکن تشکیل جلسه دهد، چراکه ممکن است داعش از تحولات میدانی اوضاع در شمال سوریه به سود خود استفاده کند. (اینجا)

در ادامه تحولات «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، در کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در استانبول گفت که متحدان ترکیه باید نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک کنند. در ادامه «ینس استولتنبرگ» گفت که ناتو خود را به حفظ امنیت ترکیه ملزم می‌داند اما انتظار دارد که ترکیه در خصوص عملیات نظامی در شمال سوریه خویشتن‌دار باشد. (اینجا)

دبیرکل ناتو در اظهاراتی دیگر درباره عملیات نظامی ترکیه به شمال سوریه و تاثیر آن در افزایش نگرانی های امنیتی و احتمال افزایش دوباره پناهجویان گفت: باید بر اهمیت خویشتنداری تاکید کنم تا بتوانیم از درد و رنج بیشتر انسانی جلوگیری کنیم زیرا هیچ کس نمی خواهد شاهد افزایش دوباره هجوم پناهجویان باشد. به همین دلیل ناتو حمایت خود را از راه حل سیاسی برای ترکیه تحت حمایت سازمان ملل ابراز می کند. (اینجا)

در ادامه تحولات وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با خلوصی آکار همتای ترکی خویش گفت: ایالات متحده با اقدامات هماهنگ نشده ترکیه در سوریه مخالف است و اگر ارتش این کشور همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، با عواقب جدی مواجه خواهد شد. (اینجا)

در همین حال «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم اظهار داشت که رئیس جمهور این کشور با اعمال تحریم ها علیه ترکیه موافقت کرده است. منوشین این تحریم ها را "قابل توجه" خواند. (اینجا)

علی رغم این تهدیدات رئیس جمهور ترکیه گفت که این کشور عملیات در شمال سوریه را متوقف نخواهد کرد. وی اظهار داشت: ما کُردها را هدف قرار نمی‌دهیم،‌ آنها برادران ما هستند بلکه ما گروه‌های تروریستی را که امنیت ما را هدف قرار می‌دهند تحت حمله قرار داده‌ایم. وی همچنین افزود: کشورهای غربی در تعیین گروه‌های تروریستی که امنیت ترکیه را هدف قرار می‌دهند معیارهای دوگانه‌ای دارند.  (اینجا)

واکنش ایران و پیشنهاد ظریف برای رفع نگرانی ترکیه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی نسبت به اقدام نظامی ترکیه در داخل اراضی سوریه و با توجه جدی به وضعیت انسانی و خطرات مترتب بر غیر نظامیان در منطقه تحت درگیری، توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه را مورد تاکید قرار داد. در ادامه این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با درک نگرانی های امنیتی ترکیه همانگونه که پیش از این نیز تصریح کرده است اقدام نظامی را  نه تنها عاملی برای برطرف سازی نگرانی های امنیتی این کشور ارزیابی نمی کند ، بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده دانسته و بر این اساس مخالفت خود را با این اقدام اعلام می نماید. (اینجا)

بیشتر بخوانید: از بیانیه ایران تا حمله اردوغان به عربستان و اظهارات جنجالی ترامپ درباره کردها

وزیر امور خارجه کشورمان نیز با انتشار توئیتی توافق آدنا بین ترکیه و سوریه را راهی معتبر برای دستیابی به امنیت دانست. ظریف با انتشار لینک گفت و گوی خود با شبکه تی آر تی ترکیه در توئیترش نوشت: توافق آدانا میان ترکیه و سوریه که همچنان معتبر است، راهی بهتر برای دستیابی به امنیت است. ایران می‌تواند به گرد هم آوردن کردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه کمک کند تا ارتش سوریه در کنار ترکیه بتوانند از مرز حفاظت کنند. (اینجا)

ظریف در توئیتی دیگر نوشت:  سپاس از عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به سبب تلاش‌هایش در راستای صلح در خلیج فارس. با یادآوری دوباره پویش صلح هرمز، بار دیگر از همکارانم در میان رهبران کشورهای منطقه دعوت می‌کنم تا در ایجاد یک طرح برای صلح، امنیت، ثبات و سعادت به ایران بپیوندند.(اینجا)

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در تماس های تلفنی جداگانه با وزرای امور خارجه  عراق، روسیه و سوریه در خصوص آخرین تحولات منطقه بویژه اوضاع شمال سوریه گفتگو و تبادل نظر کرد. این گفتگوها بویژه با مقامات سایر کشورهای منطقه ادامه خواهد یافت. (اینجا)

در همین راستا وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز پنجشنبه در تماس تلفنی ضمن تبادل نظر با یکدیگر، بر لزوم احترام به تمامیت ارضی سوریه و ایجاد ثبات پایدار در این کشور تاکید کردند. این بیانیه می افزاید: «محمدجواد ظریف» و «سرگئی لاوروف» در خصوص وضعیت در شمال شرقی سوریه به تبادل نظر پرداختند و دو طرف لازمه دستیابی به ثبات پایدار و طولانی مدت اوضاع در کرانه شرقی رود فرات را احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دانستند. در این گفت وگو همچنین بر ایجاد گفت‌وگو میان دمشق و آنکارا و همچنین بین مقامات سوری و نمایندگان کردهای سوریه تاکید و اعلام شد که تهران و مسکو برای تسهیل چنین ارتباطاتی آماده هستند.  (اینجا)

در ادامه عملیات ترکیه در شمال سوریه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (شنبه) خواستار خروج تمام نیروهای نظامی خارجی از سوریه شد. پوتین با بیان اینکه سوریه باید عاری از هر نظامی خارجی شود، گفت: اگر دولت آتی و قانونی سوریه بگوید که حضور نیروهای هوافضای روسیه در این کشور دیگر لازم نیست، آنها نیز این کشور را ترک خواهند کرد. (اینجا)

سپس رئیس‌جمهور عراق خواستار توقف فوری تجاوز ترکیه به سوریه شد و گفت که بغداد آماده میانجی‌گری برای حل مسالمت‌آمیز بحران میان کُردهای سوریه و ترکیه است. رئیس‌جمهور عراق روز شنبه در تماس تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور عراق در این تماس تلفنی خواستار توقف فوری تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه شد. (اینجا)

صدر اعظم آلمان هم طی تماس با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در خصوص "توقف سریع عملیات نظامی" این کشور در شمال سوریه گفتگو کرد. صدر اعظم آلمان از اردوغان خواست عملیات ترکیه در شمال سوریه را فوراً متوقف کند. او هشدار داد که عملیات مذکور، می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه و از سرگیری فعالیت داعش منجر شود. (اینجا)

صدر اعظم آلمان ضمن درخواست از ترکیه برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در شمال سوریه تاکید کرد، آلمان به ترکیه هیچ سلاحی نخواهد فروخت. (اینجا)

رئیس جمهور فرانسه نیز با انتقاداز عملیات ترکیه در شمال سوریه، این حمله را تهدیدی برای بروز بحران انسانی و بازگشت داعش دانست.  امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی مشترکی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرد: ما به صورت مشترک خواستار توقف این حمله هستیم. رئیس جمهور فرانسه گفت: حمله ترکیه به شمال سوریه می‌تواند باعث بروز شرایط انسانی  غیر قابل تحملی در این کشور شود. (اینجا)

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که فرانسه در حال بررسی بازگرداندن نیروهای خود از ائتلاف ضد داعش است و این تصمیم پس از اقدام آمریکا برای خروج نیروهای خود از شمال سوریه اتخاذ می‌شود. (اینجا)

با شدت گرفتن حملات ترکیه در شمال سوریه اتحادیه عرب نشست فوق العاده ای تشکیل داد. در همین راستا وزیران خارجه اتحادیه عرب پس از پایان نشست فوق العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع تجاوز ترکیه به شمال سوریه خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با آنکارا و قطع همکاری های نظامی با ترکیه شدند. اعضای اتحادیه عرب در این بیانیه با محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه، این اقدام را در تناقض آشکار با منشور سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و تهدیدی مستقیم علیه امنیت جهان عرب و صلح جهانی دانستند.این بیانیه هر تلاش و اقدام سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه را، حق مسلم این کشور در دفاع مشروع از خود بر اساس اصل ۵۱ منشور ملل متحد خواند. (اینجا)

این نشست و بیانیه آن با واکنش تند آنکارا مواجه شد.  وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: اتهام زنی اتحادیه عرب علیه ما یعنی مشارکت در جنایت‌های تروریستی سازمان‌یافته و خیانت به جهان است. (اینجا)

اردوغان نیز با حمله به بیانیه اتحادیه عرب در محکومیت حمله نظامی به شمال سوریه، گفت: سخن اتحادیه عرب بر روی ما تأثیری ندارد، هنگامی که مردم سوریه فرار می‌کردند آنها کجا بودند؟ و چه کسی مرزهای خود را به سوی پناهندگان باز کرد؟ (اینجا)

اما ترکیه به بیانیه شورای روابط خارجی اروپا واکنش نشان داد و اعلام کرد: بار دیگر تاکید می کنیم که اتحادیه اروپا حق ندارد درباره مبارزه با داعش به کشورمان درس بدهد. غیرقانونی خواندن فعالیت‌های حفاری ما در مدیترانه شرقی توسط اتحادیه اروپا به هیچ عنوان قابل قبول نیست. در همکاری خود با اتحادیه اروپا در برخی زمینه‌ها به دلیل موضع جانبدارانه و غیرقانونی این اتحاد به شکل جدی بازنگری خواهیم کرد. (اینجا)

بیشتر بخوانید: این چریک کهنه کار به دنبال میراث آتاتورک است؟

رئیس جمهور آمریکا نیز در ادامه تحولات بار دیگر از موضع خود درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد و گفت، این وظیفه نیروهای آمریکایی نیست که امنیت مرزهای ترکیه و سوریه را برقرار کنند. وی گفت:  اگر ترکیه به حمایت از اقلیت‌ها متعهد نباشد و مسؤولیت بازداشتی‌های داعشی در شمال شرق سوریه را برعهده نگیرد تحریم‌های سختی بر آن اعمال خواهد شد. وی افزود: یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) قصد دارند تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز با ترکیه عقب نشینی کنند. (اینجا)

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که با موجی از انتقادها در این باره روبرو شده، عنوان داشت تنها کسی است که حق دارد درباره حضور نیروهای آمریکا در سوریه تصمیم بگیرد. ترامپ در دفاع از تصمیم خود گفت، نمی‌تواند به "جنگ‌های بی‌پایان" ادامه دهد. (اینجا)

بیشتر بخوانید: تهدید ترامپ درباره نابودی اقتصاد ترکیه؛ «شخصی» بود!

در همین راستا نیروهای "سوریه دموکراتیک" تهدید کردند که اگر آمریکا در برابر حمله ترکیه به شمال سوریه به آن‌ها کمک نکند با دمشق و مسکو ائتلاف خواهند کرد. (اینجا)

ترامپ همچنین در موضع گیری دیگر عنوان کرد: همان کسانی که ما را به باتلاق خاورمیانه کشاندند 8 تریلیون دلار هزینه به ما تحمیل کردند و جان هزاران تن گرفته شد و اگر طرف دیگر را هم به شمار بیاوریم این رقم به میلیون‌ها تن می‌رسد. آنها همچنان می‌خواهند که ما در آنجا بجنگیم. ما به کسانی که در این باره چیزی نمی‌دانند گوش نمی‌کنیم آنها ثابت کردند که بی منطق هستند.(اینجا)

ترامپ در موضع گیری دیگری گفت:من به ژنرال‌های خود گفتم که چرا ما باید برای سوریه و اسد بجنگیم و از سرزمین دشمنمان حمایت کنیم؟ هر کسی که می‌خواهد به سوریه در حمایت از کُردها کمک کند برای من خوب است چه روسیه باشد چه چین و چه ناپلئون بناپارت. ما 7000 مایل از آنجا دور هستیم. (اینجا)

ترامپ همچنین طی گفت و گویی در کاخ سفید با خبرنگاران گفت که اعمال تحریم علیه ترکیه بهتر از جنگیدن در منطقه است.  او گفت: «سربازان ما در معرض آسیب نیستند و نباید هم باشند، چون دو کشور دارند بر سر سرزمین با هم می‌جنگند و این ارتباطی به ما ندارد. (اینجا)

اما ترامپ با توجه به افزایش درخواست ها از سوی نمایندگان کنگره مبنی بر تحریم ترکیه، توئیتی را منتشر کرد.وی نوشت:  لیندسی گراهام و بسیاری از اعضای کنگره از جمله دموکرات‌ها درخواست تحریم‌های شدید علیه ترکیه داشتند. وزارت خزانه‌داری آماده اعلام است. اجماع بزرگی در این رابطه وجود دارد و شاید نیاز به مصوبه کنگره باشد.ترکیه خواسته است که این کار انجام نشود. گوش به زنگ باشید! (اینجا)

اردوغان نیز که متوجه موجی از انتقادات بود طی اظهاراتی اعلام کرد که به اراضی سوریه چشم طمعی ندارد و آنکارا با عملیات در شمال سوریه به دنبال تجزیه این کشور نیست. وی افزود: هیچگونه چشم طمعی به سرزمین‌های سوریه نداریم، بلکه در برابر کسانی ایستاده‌ایم که به دنبال تقسیم و پاره پاره کردن این کشور هستند. وی تاکید کرد:  هر زمانی که مشکلی ایجاد شود با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه تماس تلفنی برقرار خواهیم کرد. ما در حال اتخاذ گام‌های ضروری با یکدیگر هستیم. (اینجا)

اما این اظهارات اردوغان مانع از اقدام آمریکا نشد و وزیر خزانه داری این کشور از اعمال تحریم‌هایی بر سه وزیر ترکیه و دو وزارتخانه این کشور در واکنش به عملیات نظامی آن در شمال شرق سوریه خبر دادند. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: اقدامات دولت ترکیه جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند، که از جمله شامل تضعیف عملیات شکست داعش است.(اینجا)

آمریکا همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را نیز در لیست تحریم ها قرار داد. (اینجا)

 در همین حال وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به این تحریم ها گفت: تحریم های واشنگتن علیه آنکارا هیچ دست آوردی نخواهد داشت و ما همچنان به عملیات نظامی در شمال سوریه ادامه می دهیم. وی افزود: ترکیه به دلیل بدعهدی آمریکا در تحقق وعده هایش دست به عملیات نظامی در شمال سوریه زده است. (اینجا)

در خبرهای دیگری نیز وزارت خارجه و وزارت انرژی آمریکا در سکوت خبری در حال بررسی طرح‌هایی جهت خارج کردن حدود ۵۰ کلاهک اتمی تاکتیکی بوده‌اند. این کلاهک‌ها از مدت‌ها پیش و زیرنظر ایالات متحده در پایگاه «اینجرلیک» در ترکیه انبار شده است. یک مقام آمریکایی این کلاهک‌های اتمی را «گروگان‌های» آنکارا توصیف کرده است. (اینجا)

از دیگر تحولات در رابطه با شمال سوریه توافق دمشق با کردهای سوریه بود. (اینجا)  که اردوغان بدان واکنش نشان داد و آن را توافق کثیف خطاب کرد. ریاست‌جمهوری ترکیه  همچنین ضمن محکوم کردن توافق مذکور، اعلام کرد که کشورش، چه با حمایت و چه بدون حمایت جامعه جهانی، به عملیات علیه «گروه‌های تروریست» در شمال سوریه ادامه خواهد داد. (اینجا)

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در موضع گیری دیگر با اشاره به اینکه عملیات ترکیه زمانی که ایجاد منطقه امن از منبج تا مرزهای مشترک با عراق تکمیل شود، خاتمه می‌یابد هرگونه مذاکره با کردهای سوریه را رد کرد. (اینجا)

با شدت گرفتن بحران ها در شمال سوریه مایک پنس و مایک پمپئو معاون رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا به ترکیه سفر کردند (اینجا)  که اردوغان اعلام کرد که دیداری با این دو مقام آمریکایی نخواهد داشت.(اینجا) اما پس از انتشار خبر قهر اردوغان با پمپئو و مایک پنس، سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد ملاقات با مقامات آمریکایی در آنکارا انجام خواهد شد. (اینجا)

در ادامه این تحولات همچنین نمایندگان کنگره آمریکا با ۳۵۴ رای مثبت به یک قطعنامه فراحزبی، سیاست خروج نیروهای نظامی این کشور از شمال سوریه را محکوم کردند. بیش از ۱۲۰ نماینده جمهوری‌خواه نیز علیه سیاست ترامپ در سوریه رای دادند. همراهی اکثریت نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا با نمایندگان دموکرات درباره سیاست عقب‌نشینی از شمال سوریه حکایت از انتقادهای گسترده‌ای دارد که سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ برانگیخته است. (اینجا)

از همین رو نمایندگان آمریکایی در مجلس سنای آمریکا  از طرح جامع خود برای تحریم ترکیه به بهانه عملیات این کشور در شمال سوریه رونمایی کردند. طرح نمایندگان مجلس سنا خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه مقام‌های ترکیه‌ای است. سناتورهای آمریکایی امیدوارند این طرح با اکثریت قاطع و با حمایت اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در سنا به تصویب برسد. (اینجا)

توافق آمریکا و ترکیه بر سر آتش بس

به گزارش میدل ایست آی، مقامات ترکیه و آمریکا به توافقی برای توقف موقت جنگ در شمال شرق سوریه دست یافتند. در همین ارتباط گفته شده «مایک پنس»، معاون اول رئیس جمهور آمریکا و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بر سر توقف موقت و تعلیق عملیات نظامی در شمال سوریه به مدت ۱۲۰ ساعت (پنج روز) به توافق دست یافتند. (اینجا)

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: امید داریم اطلاعاتی از جانب ترکیه درباره توافق با آمریکا دریافت کنیم. (اینجا)

همچنین یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که ترکیه به واشنگتن تعهد داده که منطقه امن در شمال سوریه موقت است و برای مدت طولانی قصد ماندن در این مناطق را ندارد. جیمز جفری، نماینده آمریکا در سوریه به خبرنگاران گفت: مسئولان ترکیه‌ای از جمله شخص رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور بارها به ما اطمینان داده‌اند که به هیچ وجه قصد ماندن در سوریه برای یک دوره طولانی را ندارند. (اینجا)

به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل لازم به ذکر است که این توافق آتش بس با واکنش تند دموکرات ها و جمهوری خواهان مواجه شده است. شومر و پلوسی در همین راستا اعلام کردند ترکیه در این توافق هیچ چیز را تسلیم نکرد در حالی که ترامپ به اردوغان "همه چیز را داد. میت رامنی، سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز گفت، تصمیم ترامپ برای رها کردن هم‌پیمانان کردش در سوریه مثل یک "لکه خون" در کتاب‌های تاریخ آمریکا به جا می‌ماند.  (اینجا)

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در پی حملات اخیر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا به توافق آتش‌بس اخیرش با ترکیه برای شمال سوریه در مقام دفاع از این توافق برآمده و نانسی پلوسی و دیگر دموکرات‌ها را «دیوانه» توصیف کرد. وی گفت  هر چه آمریکا دستاورد بیشتری به دست می‌آورد این دموکرات‌های دیوانه خشمگین‌تر و پرتنفرتر می‌شوند. آن‌ها واقعا دیوانه هستند. (اینجا)

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در این رابطه نوشت: جناب رئیس جمهور هنگامی که تروریسم به عنوان دشمن اصلی بشریت را شکست دهیم جان انسان‌های بیشتری را نجات داده‌ایم.  اردوغان افزود: مطمئنم که این تلاش مشترک به صلح و ثبات در منطقه‌مان کمک خواهد کرد. (اینجا)

از طرفی اردوغان بار دیگر به نامه توهین آمیز ترامپ واکنش نشان داده و گفته است: «نامه ترامپ منطبق با عرف دیپلماتیک و سیاسی نبود. ما این بی‌احترامی را فراموش نمی‌کنیم. این برای ما اولویت نیست، اما وقتی زمانش برسد، می‌خواهیم بدانند که اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. (اینجا)

23 /310311

نظر شما