شناسهٔ خبر: 36007795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

رفع ۷۰ درصدی نیاز رانندگان به تایر با تولید ملی

باشگاه خبرنگاران

تنها گفت: حدود ۷۰ درصد مصرف کشور در زمینه تایر در داخل تولید و حدود ۳۰ درصد دیگر وارد می شود.

صاحب‌خبر -

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی تایر ، درباره واردات لاستیک‌های خودرو‌های سنگین، گفت: هم اکنون مدتی است که گمرک آمار دقیقی از واردات تایر نمی دهد اما طبق برآورده های انجام شده در سال ۹۷، حدود ۲۵۰ هزار حلقه لاستیک رادیال تولید کردیم که ظرفیت تولیدمان از این میزان بیشتر بود که البته میزان تولید لاستیک بایاس از این میزان بیشتر بوده است.

او ادامه داد: برای تولید تایر بایاس در کشور ظرفیت آزادی در مصرف داریم، در تولید تایر رادیال هنوز احساس کمبود می شود چرا هم اکنون به بیش از یک میلیون تایر از این نوع نیازمندیم.در سال گذشته تنها توانستیم حدود ۲۵۰ هزار حلقه تایر رادیکال تولید کنیم.

سخنگوی انجمن صنفی تایر با اشاره به مشکلات واردات لاستیک‌های خودرو‌های سنگین، تشریح کرد: برای جبران کمبود تولید تایر ۲ طرح در حال انجام است. یکی از طرح های انجام شده در اردبیل و دیگری در بیرجند عملیاتی شده است اما هم اکنون هر ۲ طرح نیمه کاره هستند و برآورد می شود طرح اجرایی در اردبیل تا پایان امسال راه‌اندازی شود و دیگری هم اگر ارز مورد نیاز آن تأمین شود تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری برسد.

تنها افزود: با راه‌اندازی این ۲ طرح می توان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور به تایر را تامین کنیم و اگر هر ۲ طرح با هم به بهره‌برداری برسند نیاز کشور در زمینه تایر کاملا در داخل تامین می شود.

سخنگوی انجمن صنفی تایر با اشاره به نیاز کشور به واردات تایر، گفت: در مجموع حدود ۷۰ درصد مصرف کشور را در داخل تولید و حدود ۳۰ درصد از این نیاز را از خارج وارد می کنیم که بخشی از این واردات تایر‌های سنگین و بخش دیگر مربوط به تایر‌های سبک است.

تنها تشریح کرد: در تولید تایر‌های سبک و معمولی مورد استفاده رانندگان سواری مانند پژو، سمند و پراید و خیلی سایز‌های دیگر تا حدودی خودکفا هستیم، ولی بعضی از انواع تایر خودروها مانند لکسوز، BMW و انواع دیگری از این نوع خودروها را نمی توانیم در داخل کشور تولید کنیم. واردات ۳۰ درصدی تایر به کشور نیز به همین نوع تایرها باز می گردد.

او درباره افزایش قیمت تایر خودروها، گفت: اخیرا افزایش قیمتی در حوزه تایر نداشته ایم اما در اوایل تابستان مقداری قیمت این کالا افزایش داشت.

سخنگوی انجمن صنفی تایر بیان کرد: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مواد اولیه‌ تولید تایر به لحاظ ارزشی وارداتی است و زمانی که نرخ ارز تغییر می‌کند طبیعی است که نرخ تایر هم تغییر کند، علاوه بر این در همان ۵۵ تا ۶۰ درصدی که در داخل تولید می‌شود هم ارزبری احساس می شود یعنی مواد اولیه را از خارج وارد می‌کنند.

او ادامه داد: در مجموع مشاهده کردیم که افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل در یک سال و نیم گذشته خیلی بیشتر از تغییر قیمت ناشی از ارز بوده که در نتیجه باعث افزایش قیمت این کالا شده است همچنین به دنبال آن در اوایل تابستان یک مجوز افزایش قیمت اخذ کردیم.

تنها با بیان اینکه باید بتوانید قدرت تولید تایر لاستیک را افزایش دهیم، گفت: با توجه به اینکه امسال، سال رونق تولید نامگذاری شده است شایسته نیست که واردات را افزایش دهیم و بلکه باید محصولی مانند لاستیک خودرو‌های سنگین که قابلیت تولید آن در داخل کشور وجود دارد را افزایش دهیم. طبق برآورد‌های انجام شده، ۸۵ درصد ظرفیت تولید لاستیک، به‌خصوص در حوزه خودرو‌های سنگین در داخل کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی حمایت از تولید داخل باید در اولویت کار قرار گیرد، گفت: باید برای تولید کالایی مانند تایر بهای بیشتری داده شود، علاوه بر این زیرساخت های فعالیت تولیدکنندگان داخلی را باید فراهم کرد تا در این زمینه بتوانند به خوبی فعالیت کنند، اما متأسفانه امروز شرایط به‌گونه‌ای است که دولت از تولیدکنندگان و کارخانجات لاستیک خودرو‌های سنگین حمایت نمی‌کند.

نظر شما