شناسهٔ خبر: 36007682 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری عازم عراق می شود، بعیدی‌نژاد: ظرفیت‌ زیادی برای گسترش مناسبات اقتصادی با انگلیس وجود دارد، سازمان ملل طرف‌های لبنانی را به خویشتنداری فراخواند، ورود ۴ کشتی حامل سوخت به بندر الحدیده یمن، مکرون حمله ترکیه به سوریه را دیوانگی خواند،رهبر جمهوریخواهان سنا ترامپ را به باد انتقاد گرفت، هوک:راهبرد فشار حداکثری علیه ایران تغییر نکرده و آمریکا تحریم‌های تازه‌ علیه کوبا وضع کرد مهمترین خبرهای ۱۲ساعت گذشته ایرنا بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی

*********

**تهران - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری به منظور حضور در مراسم دینی و مذهبی اربعین، زیارت حرم نورانی امام علی (ع) و دیدار با مسئولان عراقی متولی مراسم عظیم اربعین،‌صبح امروز شنبه به نجف اشرف سفر خواهد کرد.

**ایلام - رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان ایلام شیوع هرگونه بیماری ویروسی مشکوک در بین زائران اربعین حسینی که از مرز مهران وارد کشور می‌شوند را تکذیب کرد.

**تهران- دکتر محمد احمدیان معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی درگذشت.

**مشهد- مسابقات قهرمانی تنیس دختران و پسران کشور روز جمعه با شناخت نفرات برتر در مشهد به کار خود پایان داد.

**آبادان - دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: به زیرساخت های مرزی سمت عراق برای ساماندهی حرکت زائران اربعین حسینی توجه ویژه شود.

**ایلام - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام گفت: تردد پنج میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین از ابتدای ماه محرم تا ۱۸ ماه صفر از مرز مهران ثبت شده است.

**تهران-پرواز موفقیت آمیز جت آموزشی یاسین گام بلندی است که صنعت دفاعی ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ضدبشری و با تکیه بر دانش بومی و متخصصان جوان ایرانی برداشته است.

**کربلا- مسؤول اطلاع رسانی و فضای مجازی ستاد اربعین در عراق، با بیان اینکه حدود سه میلیون زائر ایرانی در کربلا و سایر شهرهای زیارتی عراق حضور دارند، گفت: با توجه به ازدحام زائران، بهتر است ایرانیان یا روز جمعه و یا یکی دو روز پس از اربعین حسینی(ع) به ایران بازگردند.

**اهواز- نماینده ستادکل نیروهای مسلح گفت: تیر دشمن برای کمرنگ جلوه دادن همایش بزرگ اربعین حسینی و ناامن کردن فضای کشور عراق برای کاهش تعداد زائران به سنگ خورد.

**تهران-پیاده روی جاماندگان اربعین به روال سال های گذشته از مبادی و مسیرهای تعیین شده به مقصد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (س) از صبح امروز (شنبه) در تهران آغاز شد.

اخبار خارجی

**********

**تهران- وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی جمعه شب از اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه بحرین انتقاد کرد.

**تهران- «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال سوریه انتقاد کرد.

**لندن- سفیر ایران در انگلیس گفت: در شرایطی که به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا مانع هر نوع همکاری و تبادل می‌شود، اما ظرفیت‌های زیادی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی میان انگلیس و ایران وجود دارد.

**تهران- تارنمای «فارن پالیسی» گزارش داد: «کوین مالی» دستیار وزارت خارجه آمریکا که به سوء مدیریت متهم شده، از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

**تهران- «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره قطر اظهار کرد: راهبرد فشار حداکثری ما علیه ایران تغییر نکرده است.

**تهران-آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه کوبا به دلیل آنچه که «سرکوب مردم کوبا و حمایتش از رژیم ونزوئلا» خوانده است، وضع کرد.

**تهران-«سمیر جعجع» رئیس حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» و از شخصیت‌های نزدیک به آمریکا و عربستان، درخواست کرد که برای حل بحران در این کشور دولت جدیدی تشکیل شود.

**بیروت-سازمان ملل متحد تمام طرف های لبنانی را به خودداری از هرگونه اقدامی که موجب افزایش تنش و خشونت در این کشور شود، فرا خواند.

**تهران- منابع خبری گزارش دادند که معترضان لبنانی که پیش‌ تر اطراف کاخ ریاست جمهوری لبنان تظاهرات اعتراضی برپا کرده بودند، این محل را ترک کردند.

**تهران- براساس تازه ترین یافته های آماری جام جهانی ۲۰۱۹ زنان در فرانسه، در مجموع ۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون نفر این رقابت ها را از طریق تمامی پلتفرم های پخش زنده تماشا کرده اند.

**تهران- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفت که با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، تلفنی گفت وگو کرده است.

**تهران- «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفت که این کشور در اجرای منطقه امن در شمال سوریه مشارکت نخواهد کرد و خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه ادامه خواهد یافت.

**لندن- قائم‌مقام اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت؛ به‌رغم تحریم‌های فرامرزی آمریکا، مسیر تجارت قانونی با ایران فعال است.

**تهران-«محمد جواد ظریف» و «مولود چاووش اوغلو» وزیران خارجه ایران و ترکیه، در گفت و گوی تلفنی آخرین تحولات منطقه به ویژه شمال سوریه را بررسی کردند.

**تهران-«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را «دیوانگی» خواند و از غرب و ناتو به دلیل بی‌عملی در قبال اقدام ترکیه انتقاد کرد.

**تهران-دولت تونس از ورود کاروان ورزشی رژیم صهیونستی به رقابت‌های قهرمانی تکواندو جهان که به میزبانی این کشور (تونس) برگزار می‌شود، ممانعت به عمل آورد.

**لندن- رؤسای کمیته‌های پارلمانی سه کشور انگلیس، آلمان، فرانسه به همراه پارلمان اروپا و مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک، حملات دولت ترکیه در شمال سوریه را محکوم کردند.

**تهران- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به انتقادها از سیاست‌هایش در قبال تحولات سوریه مدعی شد: ما کنترل نفت خاورمیانه را در اختیار گرفتیم.

**تهران- ساکنان شهر «کولیاکان» مکزیک پس از آنکه ماجرای پرحادثه دستگیری و آزادی پسر «ال چاپو» قاچاقچی مواد مخدر پایان یافت، با احتیاط بازگشت به زندگی عادی خود را آغاز کردند.

نظر شما