شناسهٔ خبر: 36006902 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تردد زائران ۳ میلیونی شد

مهران سربلند از میزبانی بزرگ/ قدمگاه عاشقان حسینی بازهم رکورد زد

مرز مهران مانند سال‌های گذشته در اربعین امسال نیز شاهد خیل عظیم جمعیت زائران اربعین بود، طی روزهای گذشته آمار تردد زوار در این مرز ۳ میلیونی شد تا مهران از این میزبانی بزرگ سربلند خارج شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور امروز به گذرگاهی ویژه برای مردم ایران تبدیل‌شده چراکه هر ساله طی ایام اربعین شاهد تردد جمعیتی میلیونی است.

در ایام منتهی به اربعین ۹۸ این مرز بازهم شاهد استقبال بی‌نظیر زوار اربعین حسینی(ع) برای رفتن به کربلا بود، آمارها نشان می‌دهد حدود سه میلیون زائر از اول ماه صفر تاکنون از این مرز تردد داشته‌اند.

آمارها حاکی از این است که ۶۰ درصد کل تردد زوار اربعین کشور از طریق مرز مهران صورت گرفته است، این مرز در اربعین امسال شاهد تردد بیش از ۳۲۶ هزار نفر طی یک روز بود که یک رکورد در تردد از یک مرز زمینی محسوب می‌شود.

بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تردد در جاده‌های استان طی این ایام ثبت و بیش از ۱۸۰ هزار خودرو در شهر مهران پارک شده که هم‌اکنون با موج بازگشت زائران بیش از ۶۰ درصد زوار به شهرهای خود بازگشته‌اند.

طی هفته‌های اخیر بازهم مردم مناطق مختلف استان ایلام و شهرستان مهران سنگ تمام گذاشتند، همه مردم در محورها و شهرها برای پذیرایی تمام توان خود را به کار گرفتند.

موکب‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته در تمامی مناطق استان از زائران در وعده‌های صبحانه، نهار، شام و میان وعده از زائران پذیرایی کردند، تقریباً بیشتر زائران از نحوه ارائه خدمات ابراز رضایت کردند.

طی ایام اربعین مسئولان متعدد کشوری ازجمله فرمانده ناجا، وزیر کشور، وزیر نیرو، وزیر راه و شهرسازی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، فرمانده مرزبانی، فرمانده نیروی زمینی ارتش، فرمانده نیروی هوایی ارتش، تولیت آستان قدس رضوی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و..از مرز مهران بازدید کردند.

در این بازدیدها اکثر مسئولان کشوری پیشرفت زیرساخت‌های مرز مهران و خدمات‌رسانی به زائران را مطلوب ارزیابی کردند.البته قطعاً با توجه به اینکه طی سال جمعیت زیادی از این مرز تردد می‌کنند باید توجه جدی به زیرساخت‌های این مرز شود.

آمارهای تردد

استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کل ترددها از مرز مهران دو میلیون و ۸۷۶ هزار نفر بوده که از این میزان یک‌میلیون و ۷۰۵ هزار نفر خارج و یک‌میلیون و ۱۷۱ هزار نفر از طریق مرز مهران به کشور بازگشته‌اند.

قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: هم‌اکنون تراکم جمعیت در برگشت روان است و می‌توان گفت تقریباً به پیک جمعیت نزدیک شده‌ایم.

استاندار ایلام افزود: روزانه تقریباً به‌طور میانگین ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد داشته‌اند.

مهران اولین انتخاب زائران است

رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرز بین‌المللی مهران به دلیل موقعیت استراتژیک و فاصله مناسب با شهرهای مذهبی نجف و کربلا به‌عنوان اولین مرز برای پیاده‌روی مراسم اربعین انتخاب می‌شود.

احمد کرمی عنوان کرد: تردد بیش از ۶۰ درصد زائران اربعین که برای زیارت عتبات عالیات مشرف می‌شوند گویای این موضوع است.

وی افزود: در برگشت، زوار با توجه به طی کردن مسافت زیاد خستگی زیادی دارند که نیاز به فراهم کردن تمهیدات بهتری است، در این زمینه حدود ۸۰ موکب خدمات پذیرایی و اسکان زوار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در کنار پتانسیل مواکب، از تمام ظرفیت‌های مساجد، حسینیه‌ها، سالن‌های ورزشی و مدارس برای پذیرایی و اسکان زائران در برگشت استفاده می‌کنیم.

کرمی تصریح کرد: تا ۴۰ هزار نفر جمعیت را می‌توانیم در شهر مهران اسکان دهیم، ضمن اینکه در همه شهرهایی که در مسیر تردد زوار هستند ظرفیت‌های اسکان و پذیرایی در مسیر حرکت زوار از قبل آماده‌شده است.

تمهیدات لازم برای موج بازگشت

رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران بیان داشت: این آمادگی وجود دارد که حتی در برخی مناطق با استقرار چادر و سایت‌هایی به‌صورت موقت مسافران و زوار بتوانند در حد زمان کوتاهی استراحتی داشته باشند.

کرمی گفت: با توجه به تجربه موج رفت زوار که یکی از چالش‌ها بحث کمبود آب بود، هم‌اکنون نیز ذخیره کامل آب‌معدنی به تعداد ۵ میلیون بطری آب برای موج بازگشت زوار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین دستگاه‌های بسته‌بندی آب هم در منطقه هستند، حتی ایستگاه‌های توزیع آب و کامیون‌های یخچال دار  در محل‌هایی نظیر پایانه برکت مستقرشده‌اند.

وضعیت جاده‌های استان در موج بازگشت

رئیس پلیس‌راه ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت ترافیک در محورهای ارتباطی استان اظهار داشت: از ایلام به سمت سرابله و حمیل و همچنین مهران به سمت ایلام در مقاطعی بار بازگشت سنگین و نیمه سنگین است.

از ساعت ۱۶:۳۰ امروز تردد در جاده مهران به ایلام یک‌طرفه شده استسرهنگ رضا همتی زاده افزود: با توجه به افزایش حجم بازگشت زوار در مرزهای چهارگانه و به‌خصوص مرز مهران، پلیس‌راه برای تسهیل در تردد زوار تمهیدات خاصی اندیشیده است.

رئیس پلیس‌راه ایلام تصریح کرد: در همین راستا و در جهت جلوگیری از بروز ترافیک سنگین در محور مهران، از ساعت ۱۶:۳۰ امروز تردد در جاده مهران به ایلام یک‌طرفه شده است.

وی گفت: محور جایگزین برای کسانی که قصد عزیمت به شهر مهران را دارند جاده ملکشاهی خواهد بود.

وی گفت:  تقریباً ۶۵ درصد حوادث رخ‌داده ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است که یا به‌صورت واژگونی یا انحراف به چپ رخ می‌دهد.

وی افزود: خواهش ما از هم‌وطنان این است زائرانی که در حال بازگشت از عتبات هستند چون در این سفر پیاده‌روی داشته‌اند و خسته هستند به‌گونه‌ای رانندگی کنند که کمترین حادثه را داشته باشم.

تأمین اتوبوس در پایانه برکت برای بازگشت زوار

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهران به دلیل تردد ۶۰ درصد زوار اربعین مهم‌ترین مرز زمینی کشور  طی اربعین در بحث خدمات حمل‌ونقل است.

بازگشت زوار به‌خوبی انجام و خدمات در بخش حمل‌ونقل و راهداری به نیز به‌خوبی مردم ارائه شده استنورالله دلخواه گفت: به همین دلیل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قسمتی از توان اصلی خود را معطوف ایلام و پایانه مرزی مهران کرده است.

وی افزود: آمارها مؤید این است که طی چند روز گذشته با توجه به مدیریتی که خود مردم و زوار اعمال کردند بازگشت زوار به‌خوبی انجام و خدمات در بخش حمل‌ونقل و راهداری به نیز به‌خوبی مردم ارائه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام ادامه داد: در روزهای اخیر روزانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از پایانه مرزی مهران به مقاصد مختلف کشور تردد داشته که حجم قابل‌توجهی است.

دلخواه بیان داشت: پیش‌بینی ما این است از فردا هم روزهای شلوغی داشته باشیم و بر همین اساس سه هزار دستگاه اتوبوس در پایانه برکت مستقرشده است.

وی افزود: در سال گذشته یکی از عمده مشکلاتی که داشتیم گره‌های ترافیکی در پایانه برکت بود، امسال با هماهنگی‌های انجام‌شده مسیرهای ورود و خروج پایانه برکت جدا و ترافیک ورودی و خروجی به حداقل ممکن رسیده است.

وی عنوان کرد: به دلیل نزدیکی به کربلای معلی و زیرساخت‌های فراهم‌شده بیشترین سهم جابجایی بین چهار مرز خروجی به عراق را پایانه مرزی مهران دارد.

نیازهای جدی مرز مهران برای اربعین سال آینده

استاندار ایلام در مورد نیازهای استان و مرز مهران برای اربعین سال آینده هم اظهار داشت: مسیر ایلام به مهران برای اربعین سال آینده باید با تزریق اعتبارات چهار خطه شود.

مسیر ایلام به مهران برای اربعین سال آینده باید با تزریق اعتبارات چهار خطه شودسلیمانی دشتکی اعلام کرد: عملیات اجرایی تونل دوم آزادی در محور سرابله به ایلام با توجه به چهار خطه کردن قسمت اعظم مسیر ایلام به سرابله نیاز است که این نیاز با عنایت وزیر راه و شهرسازی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: راه‌اندازی بازارچه‌های چنگوله و چیلات از مطالبات ماست که می‌تواند در کاهش ترافیک مرز مهران بسیار مؤثر باشد.

استاندار ایلام تصریح کرد: سازمان‌دهی مسیر پل زائر تا پایانه مهران که نیاز به مناسب‌سازی، جدول‌بندی و ایجاد فضای سبز دارد.

سلیمانی دشتکی افزود: ما هر سال دنبال تکمیل آب‌سردکن، تانکر و وسایل خنک‌کننده آب هستیم و اگر در مرز مهران تأسیسات دائمی سردخانه و دستگاه تولید و بسته‌بندی آب ایجاد شود این مشکلات هم رفع خواهد شد که با توجه به گرم شدن هوا در سال‌های آینده این تأسیسات باید در پایانه مهران احداث شود.

وی بیان داشت: اقدامات خوبی در زمینه انسداد مرزی انجام‌شده است و ۲۰۰ کیلومتر از مرزها نیاز به انسداد دارد.

استاندار ایلام اعلام کرد: ما هر سال با سهمیه قیر در استان مشکل داریم و باید برنامه‌ریزی صورت گیرد که به‌صورت دائمی قیر موردنیاز استان تخصیص یابد.
 
وی گفت: در بحث احداث خط ریلی وزیر راه و شهرسازی دستورات لازم را دادند و ان شاء الله در سفر رئیس‌جمهور کمک شود عملیات اجرایی آن آغاز شود و به‌سرعت به بهره‌برداری برسد.
 
سلیمانی دشتکی اظهار داشت: اعتبارات اربعین  دیر ابلاغ می‌شود و اگر در همان ابتدای سال این اعتبارات تخصیص یابد با سرعت بیشتری پروژه‌ها را تکمیل خواهیم کرد.

وی گفت: وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح جامع پایانه‌های مرزی مهران و برکت دستور دادند و باید هر چه سریع‌تر وارد فاز عملیات اجرایی شود.

وی افزود: تکمیل فرودگاه مهران از دیگر مطالبات است که وزیر کشور سال گذشته دستور دادند و کارهای خوبی هم انجام‌شده است و امسال آن را تکمیل می‌کنیم و برج مراقبت سیار هم نصب خواهد شد.

ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک از مهم‌ترین مناطق مرزی کشور شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر حضور میلیونی زائران اربعین در مرز مهران توجه به استان ایلام و زیرساخت‌های این مرز را بیش از گذشته کرده است.

نظر شما