شناسهٔ خبر: 36006017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران:

صدور بیش از ۶۰۰ هزار گذرنامه موقت برای زائران در اربعین امسال

سردار اشتری، از صدور بیش از ۶۰۰ هزار گذرنامه موقت در اربعین امسال خبر داد و گفت: موضوع صدور گذرنامه موقت در مرزها، در راستای رعایت ۲ اصل قانونی رفتن و تسهیل در تردد زائران که مبنای فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری است، انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سردار حسین اشتری» شامگاه (جمعه 26 مهر) در جلسه هماهنگی ستاد اربعین که در محل پایانه مرزی شلمچه و با حضور دبیر شورای امنیت ملی برگزار شد اظهار کرد: از همه کسانی که در این ایام عاشقانه کار کردند تا زائران از مرز به سلامت رد شوند و به عراق سفر کنند و برگردند تشکر و قدردانی می کنم.

 

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای بازگشت زائران به کشور آمادگی کامل داریم افزود: تاکنون سه میلیون و ۱۰۰ هزار زائر ایرانی از طریق مرزهای چهارگانه کشور به عتبات عالیات رفتنه اند که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار زائر از مرزهای کشور به میهن بازگشتند؛ امسال ۳۰۰ هزار زائر تبعه خارجی از مرز شلمچه به عراق رفته اند که تعدادی از آنان بازگشته اند.

 

وی به افزایش چشمگیر تردد زائران در مرزهای شلمچه و چذابه اشاره کرد و اذعان داشت: به رغم اینکه امسال با کثرت تردد زائران برای رفتن به عتبات عالیات مواجه بودیم اما به همت استان خوزستان، کارها به خوبی پیش رفته و تاکنون هم کارها به خوبی انجام شده؛ اوج بازگشت زائران از چهار روز گذشته آغاز و در حال افزایش است.

 

وی مدیریت زائران در این سفر معنوی را عامل کمک به کنترل تردد در مرزهای کشور خواند و تاکید کرد: امسال به رغم آنکه ۶۵ درصد زائران با خودروهای شخصی به مرزها آمدند اما میزان تصادفات و سوانح جاده ای نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته و این با همت همکاران ما در بخش های مختلف نیروی انتظامی و زیرساخت هایی که مهیا شده بوده است.

 

سردار اشتری با بیان اینکه ناجا تمام ظرفیت خود را پای کار آورده است تصریح کرد: حدود هفت هزار نیروی کمکی برای مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان اعزام کرده ایم که این نیز سوای از نیروهای مرزبانی مستقر در این پایانه هاست.

 

وی از استقرار ۱۰ هزار نفر از یگان های ویژه در مهران خبر داد و اضافه کرد: ۳۰ هزار نفر در مرزها کار تامین امنیت و تردد آسان و بدون دردسر زائران را به انجام می رسانند و همه نیروهای یگان های مختلف نیروی انتظامی در حال خدمات رسانی به زائران هستند.

 

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بحث گذرنامه کار بزرگی انجام شد عنوان کرد: در زمان پیک که مشکل صدور گذرنامه داشتیم با استقرار این سامانه در مرز توانستیم پاسخگوی زائران باشیم و با موافقت خودمان و طرف عراقی برای آنان کارت تردد موقت را صادر کردیم تا بتوانند به زیارت بروند.

 

وی از صدور بیش از ۶۰۰ هزار گذرنامه موقت در اربعین امسال برای زائران فاقد گذرنامه در مرزهای چهارگانه کشور خبر داد و بیان کرد: برای مشمولان غیر غایب شامل دانش آموزان، دانشجویان و طلبه ها نیز در ازای داشتن کارت دانشجویی، دانش‌آموزی یا ثبت در سامانه وزارت علوم و یا حوزه علمیه گذرنامه صادر کردیم به نحوی که ۲۰ هزار گذرنامه صادر شده سال گذشته برای مشمولان غیر غایب امسال به ۳۰ هزار رسید.

 

به گفته سردار اشتری موضوع صدور گذرنامه موقت در مرزها، در راستای رعایت ۲ اصل قانونی رفتن و تسهیل در تردد زائران که مبنای فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری است، انجام شد.

 

وی با بیان اینکه باید در بحث اتباع خارجی مدیریت شود ابراز کرد: در مرز میرجاوه که در هفته گذشته به آنجا سفری داشتم، دیدم که بیش از ۸۰ هزار پاکستانی با عبور از شرایط سخت مسیر و طی ۲ هزار کیلومتر راه خود را به مرز رسانده بودند تا در مراسم اربعین شرکت کنند و این ها همه نشان از دلدادگی مردم سراسر جهان به امام حسین (ع) دارد.

 

وی بیان کرد: در زمینه همکاری پلیس راه و مواکب کار بزرگ و خوبی انجام شد و در سال های آینده نیز این همکاری ها ادامه خواهد داشت، بحث امنیت، نظم و ترافیک، خروج زائران با رعایت تمام قوانین انجام شد، در خوزستان با هماهنگی بسیار خوبی که صورت گرفت این اربعین برگ زرینی برای کشورمان و استان خوزستان شد.

 

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در مقطع باقی مانده نیز تمام  ملاحظاتمان را تا پایان اربعین ادامه می دهیم خاطر نشان کرد: پیش بینی مان آن است که تا چهارشنبه هفته آینده اوج بازگشت زائرانمان است و باید آمادگی ها حفظ شود و نیروهای کمکی در کنار نیروهای خود استان‌های اصلی باقی بمانند تا تمام زائران برگردند.

 

سردار اشتری یاد آور شد: بخش عمده ای از نیاز زائران در بخش عراقی شلمچه است که باید با یک تعامل و هم افزایی تامین و رفع شود. 

 

نظر شما