شناسهٔ خبر: 36005629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۵ تن از ۱۰۰ زائر فوتی اربعین در تصادفات جان باختند

کربلا- بغداد- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا با بیان اینکه آمار فوتی‌های زائران ایرانی اربعین در عراق به مرز ۱۰۰ نفر رسیده است، گفت: حدود ۳۵ نفر از این افراد بر اثر سانحه تصادف جان خود را از دست داده‌اند.

صاحب‌خبر -

«میرمسعود حسینیان» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به کربلا، با اشاره به رشد تصاعدی جمعیت زائران در کربلا افزود: زائران ایرانی بهتر است در اولین فرصت به سمت ایران برگردند؛ زیرا، هم مسیر کربلا تا مرز و هم مرز تا استان محل اقامت را راحتتر طی می کنند.

                               

گذرنامه های مفقود شده بیش از اربعین سال گذشته

به گفته حسینیان، با وجود هشدارهای متعددی که درباره مراقبت از اسناد و مدارک هویتی داده شده، آمار گم شدن گذرنامه در بین زائران ایرانی بسیار بیشتر از اربعین سال گذشته بوده است.

او تصریح کرد: تا پایان دیروز(پنجشنبه) بیش از یکهزار و ۷۵۰ برگه عبور برای زائرانی که گذرنامه خود را گم کرده اند، صادر کرده‌ایم تا بدون مشکل به کشور برگردند.

سرکنسول ایران در کربلا بیان کرد: کوله پشتی و ساک های بدون هویت زیادی هم پیدا شده که امکان شناسایی مالک آن ها وجود ندارد.

او از زائران ایرانی خواست که برای همراهان کودک و پیرشان از گردن آویز و کارت مشخصات هویتی استفاده کنند و در مراقبت از مدارک و وسایل خود دقت بیشتری به خرج دهند.

دستگیری تعدادی زائر/ یکهزار گمشده به کشور بازگشتند

حسینیان همچنین درباره آمار زائران ایرانی که در عراق دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: متأسفانه برخی زائران هشدار های لازم درباره رعایت مقررات کشور عراق به ویژه غیرقانونی بودن حمل مواد ممنوعه را در نظر نگرفته اند و به همین دلیل تعداد زیادی از این افراد توسط پلیس دستگیر شده اند.

 گم شدن خردسالان، پیرمردان، پیرزنان و افراد دچار آلزایمر از دیگر مشکلات این روزهای زائران ایرانی در عراق است.

حسینیان در این باره گفت: تاکنون بیش از یکهزار نفر از گمشدگان با همکاری هلال احمر و کمک افراد نیکوکار به کشور بازگشت داده شده‌اند.

 ضرورت بازگشت سریعتر زائران به مرزها

حسینیان پیش بینی کرد که جمعیت زائران ایرانی در کربلا تا روز اربعین به ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر برسد و توصیه کرد که زائران برای اجتناب از مشکلات بازگشت، هر چه زودتر به کشور بازگردند.

اربعین حسینی مصادف با ۲۰ صفر چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است که آیین امسال در عراق و ایران در روز ۲۷ مهر برگزار می شود.

هر سال، شیعیان زیادی از سراسر جهان بویژه از نقاط مختلف ایران و عراق به صورت پیاده برای زیارت مزار امام حسین (ع) عازم کربلا می شوند؛ این سنت از قدیم الایام در میان شیعیان مرسوم بوده اما در چند سال اخیر از مرزهای عراق فراتر رفته و به یک حماسه جهانی ده ها میلیونی تبدیل شده است.

نظر شما