شناسهٔ خبر: 36004048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مسئول تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان:

مراسم پیاده‌روی اربعین قله افتخار شیعه است

اصفهان-مسئول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: پیاده روی نجف تا کربلا قله افتخار شیعه است و دیگر مراسمهای عزاداری اربعین نباید با این عنوان مورد اشاره باشد.

صاحب‌خبر -

حسن بابایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به مصوبه ۶۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به «ستاد ساماندهی شورای فرهنگی در مناسبت های مذهبی» مشهور است اظهار داشت: در آیین نامه ستاد مذکور،هر مناسبت و مناسکی که برنامه ها و مراسم های شاخص دینی مذهبی را تحت الشعاع قرار دهد ممنوع است.

وی توضیح داد: در شرع مقدس نماز عید سعید فطر، شاخص است و اگر عید سعید فطر در روز جمعه باشد نماز عید بر نماز جمعه اولویت دارد.

مسئول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان  با آوردن نمونه دیگری در اولویت بخشی به برنامه های شاخص ادامه داد: در طول هفته برگزاری نماز جماعت توصیه شده است اما در روز جمعه چون نماز جمعه برنامه شاخص است بر سایر نمازهای جماعت اولویت دارد.

انتخاب «دهه محرم» به عنوان تنها «دهه شاخص»

وی با اشاره به اینکه «دهه محرم» به عنوان «دهه شاخص» برای عزاداری آقا اباعبدالله الحسین(ع) در نظر گرفته شده و برنامه های دیگر که با عنوان «دهه» برگزار می شود نباید «دهه محرم» را تحت الشعاع قرار دهند، تصریح کرد: برای مناسبت هایی مانند عزاداری های فاطمیه،  کاظمیه و امثالهم بهتر است عنوان «دهه» به کار برده نشود زیرا معیار و شاخص دهه عزاداری شیعیان جهان، «دهه محرم» است.

پیاده روی از نجف تا کربلا معیار و شاخص است

بابایی با تاکید بر اینکه در مراسم اربعین حسینی، پیاده روی از «نجف تا کربلا» معیار و شاخص در دین اسلام در نظر گرفته شده است و قله افتخار شیعه محسوب می شود گفت: در روایات بزرگان بر پیاده روی «نجف تا کربلا» تاکید شده است و از آنجا که این پیاده روی معیار و شاخص مراسم اربعین حسینی است نباید هیچ پیاده روی دیگری را پررنگ جلوه داد تا مبادا پیاده روی «نجف تا کربلا» تحت الشعاع واقع شود.

وی افزود: به هیئات مذهبی توصیه می شود که اگر برای مراسم اربعین حسینی پیاده روی برگزار می کنند باید در قالب اجتماع عزاداری تعریف شود؛ زیرا به کار بردن لفظ مشابه، نام پیاده روی نجف به کربلای معلی را تحت تاثیر قرار می دهد که به هیچ عنوان شایسته نیست.

خطای رسانه ملی در روز اربعین سال گذشته

مسئول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته در رسانه ملی پیاده روی مردم اصفهان از میدان لاله تا امام زاده شاه عبدالعظیم درصدر اخبار روز اربعین حسینی قرار گرفت، ادامه داد: با اینکه معیار و شاخص مراسم اربعین حسینی پیاده روی «نجف تا کربلا» است اما به دلیل عدم توجه کافی به این مسئله حتی رسانه ملی هم دچار غفلت در این ارتباط شد.

وی اضافه کرد: در مراسم های اربعین حسینی در شهرستان ها هم بر این موضوع که یا پیاده روی انجام نشود و یا اگر هم قرار است برگزار شود به گونه ای باشدکه پیاده روی «نجف به کربلا» تحت الشعاع قرار نگیرد، تاکید می شود.

اسامی مانند بازماندگان، جاماندگان از پیاده روی اربعین حسینی جایز نیست

بابایی با اشاره به اینکه برخی هیئات مذهبی علاوه بر برگزاری پیاده روی ها، اسامی خاصی از قبیل بازماندگان و جاماندگان پیاده روی اربعین حسینی انتخاب می کنند، ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان با این گونه اسامی در اطلاعیه های مراسم های اربعین حسینی موافق نیست زیرا معیار پیاده روی از «نجف تا کربلا» در روز اربعین حسینی خواهد بود.

وی با تاکید بر برگزاری مراسم اربعین حسینی در اقصی نقاط کشور تصریح کرد: مراسم اربعین حسینی باید با شکوه تمام برگزار شود و مومنان در مراسم های عزاداری این روز عزیز شرکت می کنند اما اگربه پیاده روی هایی به غیر از پیاده روی شاخص «نجف تا کربلا» اقتدا کنیم به هیچ وجه درست نیست.

بابایی با اشاره به برگزاری اجتماع متمرکز سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان در روز اربعین حسینی در میدان امام علی (ع) در نزدیک به یک دهه گذشته اظهار داشت: در تمام کشور پیاده روی هایی برای اربعین حسینی شکل می گیرد که نمی توان آن را نفی کرد اما سازمان تبلیغات اسلامی هر مراسمی که لفظ پیاده روی «نجف تا کربلا» را تحت الشعاع قرار دهد جایز نمی شمرد. 

نظر شما