شناسهٔ خبر: 36003834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

مواردی از بیماری دنگی به‌صورت انتقال محلی در ایران گزارش نشده است

رشت - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه تاکنون مواردی از بیماری دنگی به‌صورت انتقال محلی در کشور ما گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

تب دنگی یک بیماریست که پشه ناقل آن است و موجب تب، خارش پوست و درد شدید مفاصل می شود. سردرد شدید، درد در پشت چشم ها ، لرزش، کاهش اشتها، تب بالا، تهوع و استفراغ و جوش های سر نقطه قرمز روی پا و قسمت های دیگر بدن نشانه های تب دنگی (تب استخوان شکن) است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی گویا روز جمعه در حاشیه سفر به استان گیلان در جمع خبرنگاران در رشت افزود: تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، کارشناسان ارشد و صاحبنظران کشورمان در امر کنترل بیماری های منتقله از طریق پشه به انسان، تشکیل داده ایم،

وی با تشریح وظایف این تیم اظهار داشت: این تیم در سراسر کشور مبنی بر این که کدام بیماری ها در اولویت قرار دارد و اینکه ما چه برنامه ای برای پیشگیری و کنترل این بیماری ها بایستی طراحی کنیم، مشغول بررسی هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توضیح زمینه های انتقال بیماری هایی از طریق حشرات و پشه به انسان ، تغییرات آب و هوایی را یکی از این موارد عنوان و تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی موجب می شود که برخی از بیماری ها در ارتباط با حشرات ، گسترش یابد و در زمان حاضر کشورهای همسایه به شدت درگیر بیماری دنگی هستند که از طریق پشه خاصی انتقال می یابد و بسیاری از تخت های بیمارستانی آنها از بیماران مبتلا به این بیماری، پر شده است.

به گفته گویا ، این بیماری در کشور عربستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در حال گسترش است ولی خوشبختانه تاکنون مواردی از این بیماری به صورت انتقال محلی در کشور ما رخ نداده اما ضروریست که آمادگی ها را بیشتر کنیم و با اقدامات وسیع بهسازی محیط و کنترل حشرات، مانع از ورود این بیماری شویم.

وی ادامه داد: در شهرنشینی به ویژه اگر امکانات شهرها به لحاظ بهداشت محیطی به اندازه کافی نباشد، در جمع آوری سیستم فاضلاب دارای مشکل باشد و جمع آوری زباله ها از استانداردهای لازم برخوردار نباشد؛ شهرها را در معرض خطر می دانیم که بایستی برای آنها برنامه ریزی شود تا مبادا هر کدام تبدیل به کانونی برای این بیماری ها باشند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: گیلان  از این نظر که به عنوان ارکان مهم اقتصادی کشور محسوب می شود و  از مرزهای بسیار ارزشمندی برخوردار است، برای ما استانی بسیار مهم و حیاتیست و برنامه ریزی و پیشگیری برای کنترل بیماری ها در این استان از اولویت های کشور است. 

وی با بیان اینکه امروز (جمعه) جلسه ای در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به منظور مراقبت و انجام اقدامات پیشگیرانه بیماری دنگی برگزار کردیم، تصریح کرد: بررسی های اولیه در سال های اخیر نشان می دهد پشه ای که نگرانش هستیم در این استان  وجود ندارد اما این موضوع ما را قانع نمی کند، نباید به این بسنده بلکه بایستی اقدامات کنترلی را تشدید کنیم.

نظر شما