شناسهٔ خبر: 36002010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محمد اطبایی در گفت‌وگو با ایرنا :

استقبال از «مسخره باز» در لهستان تقریبا عجیب بود

تهران- ایرنا- پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران، گفت: همواره شاهد استقبال از فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی بوده‌ام، اما این حجم از توجه به فیلم «مسخره باز» در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی ورشو برایم عجیب بود.

صاحب‌خبر -

محمد اطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره حضور سینمای ایران در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم «ورشو»، اظهار داشت: در این دوره از جشنواره فیلم «ورشو»، از ایران تنها فیلم مسخره باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده در بخش مسابقه اصلی حضور دارد.

وی افزود: فیلم سینمایی متری شیش و نیم نیز در بخش غیر رقابتی این دوره از جشنواره شرکت کرده است و هر فیلم طبق قانون جشنواره 4 بار نمایش داده خواهند شد.

این پخش کننده بین‌المللی سینمای ایران با بیان اینکه هر 4 اکران فیلم سینمایی مسخره باز در جشنواره انجام شده است، گفت: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از فیلم مسخره باز شده و تمامی 4 نمایش با فروش کامل بلیت‌ها و سالن پُر برگزار شده است.

اطبایی افزود: در این دوره از جشنواره فیلم ورشو آثاری از کارگردانان بزرگ در جشنواره حضور دارد که در مقایسه با استقبال مخاطبان از آنها با فیلم مسخره باز باید بدون اغراق گفت که هیچ فیلمی به اندازه مسخره باز مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه کمدی سیاه و فضای فانتزی که در فیلم مسخره باز روایت می‌شود مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، گفت: تا زمان اختتامیه خیلی نمی‌توان پیش بینی کرد که جوایز مهم جشنواره به فیلم ایرانی خواهد رسید یا نه اما همه ما بازخوردهای خوبی از مخاطبان فیلم و مدیران جشنواره گرفته‌ایم.

این پخش کننده بین‌المللی سینمای ایران، افزود: تا کنون اصغر فرهادی و پرویز شهبازی از ایران جایزه جشنواره ورشو را دریافت کره‌اند و امیدواریم همایون غنی‌زاده که البته در سینما کمتر شناخته شده است در جشنواره ورشو موفق عمل کند.

اطبایی ادامه داد: بعد از هر 4 نمایش فیلم در جشنواره چهار نشست خبری نیز برگزار شد و از نوع سوالات مخاطبان لهستانی پیدا بود که در این کشور سینما به صورت جدی دنبال می‌شود و لهستانی‌ها مخاطبان خاصی در دنیا هستند.  

وی در معرفی جوایز جشنواره فیلم ورشو، توضیح داد: در این جشنواره سه جایزه، بهترین کارگرانی، جایزه ویژه هیات داوران و جایزه بزرگ ورشو اهدا می‌شود. البته در بخش‌های مختلف نیز جوایز دیگری اهدا خواهد شد اما مسخره باز در بخش «نتپک» (جایزه‌ شبکه‌ توسعه سینمای آسیا) نیز شانس دریافت جایزه را دارد.

اطبایی درباره استقبال از فیلم متری شیش و نیم در این جشنواره نیز، گفت: این فیلم نیز 4 نمایش در بخش غیررقابتی جشنواره ورشو داشت که استقبال خوبی از آن شد. البته با توجه به اینکه در بخش غیررقابتی حضور داشت صندلی سالن‌های نمایش به طور کامل پُر نشد اما استقال خوبی هم از این فیلم توسط مخاطبان لهستانی ها شد.

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی ورشو از ۱۹ تا ۲۸ مهر (11 تا 20 اکتبر) در لهستان برگزار می‌شود.

از جمله فیلم‌های مهم حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره امسال می‌توان به «تالاسو» ساخته گیوم نیملو با بازی ژرارد دوپا دیو به‌عنوان فیلم اختتامیه، «شهردار ریونه سانیتا» ساخته ماریو مارتونه که در ونیز حضور داشت، دو فیلم مطرح سینمای مکزیک از گائل گارسیا برنال و آرتورو ریپشتاین، «جنگ آتبای» ساخته عادل خان یرژانوف، فیلمساز مطرح قزاقستانی، انیمیشن «من بدنم را از دست دادم» ساخته جرمی کلپین که جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدین جشنواره کن امسال را دریافت کرد، مستند «۱۴۳ خیابان صحرا» ساخته حسن فرهانی الجزایری که جایزه بهترین فیلمساز جدید را در جشنواره لوکارنو از آن خود کرد، مستند موفق «همشهری ک» ساخته آلکس گیبنی، «بادکنک» ساخته تسدن پما از چین که در جشنواره ونیز حضور داشت، فیلم «عشق اول» ساخته تاکاشی میکه کارگردان صاحب سبک ژاپنی که در کن نمایش داشت و ... اشاره کرد.

مسخره‌باز در حال حاضر با بازی علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان، رضا کیانیان، داریوش موفق، محسن حسینی و هدیه تهرانی روی پرده سینماهای ایران است.

نظر شما