شناسهٔ خبر: 36001890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیل هفتگی مطبوعات استان سمنان؛

اخلاق مداری انتخاباتی در نگاه مطبوعات سمنان

سمنان- ایرنا- مطبوعات استان سمنان در هفته‌ای که گذشت، مسائل و موضوع‌های مختلفی را بررسی کردند که مهم‌ترین آن ها خیانت برشمردن خرید و فروش رای انتخاباتی، اخلاق مداری در محیط کار و مشکلات ورزشی بود.

صاحب‌خبر -

عدالت در ظلم، تمرکز روی درختان نه روی جنگل، راه های تحکیم خانواده، فرار از صحنه تصادف، فوتبال استان سمنان در آفساید بی تدبیری، دلایل رفع انحصار از زبان انگلیسی، طرح ناموفق یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان، وضعیت مردم کالپوش، جاذبه های طبیعی شهر سمنان، لزوم رویکرد مهارت آموزی، برنامه ریزی برای افزایش مشارکت در انتخابات، لزوم توجه به منشور گفت‌وگو، پویش نذر خون، طرح نظام مدیریت استعداد، مذاکره‌ مشروط با عربستان، محصول آموزش و پرورش را تجارت خانه‌ها می‌چینند، همگرایی منطقه‌ای، سلب آرامش و تهدید به سبب سگ های ولگرد، جهان وطنی اسلام و درهای باز ورزشگاه به روی دختران از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته جاری به آن‌ها پرداختند.

هفته‌نامه کویر امروز

در «هفته نامه کویر امروز» استان سمنان یکی از نشریه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان به موضوع هایی همچون عدالت در ظلم، تمرکز روی درختان نه روی جنگل، راه های تحکیم خانواده، فرار از صحنه تصادف و فوتبال استان سمنان در آفساید بی تدبیری پرداخت.

در مطلبی به عنوان « خرید و فروش رای خیانت است » به قلم حسن اشجعی نوشته شده، آمده است: موضع گیری صریح نماینده ولی فقیه در این خصوص هشداری اســت به دست اندرکاران امر برگزاری انتخابات از جمله ناظران و بازرسان و از همه مهمتر مردم به عنوان رای دهندگان و نیز کاندیداهای محترم که پس از کسب آرا، در مسند وکالت مردم بر صندلی مجلس شورای اسلامی تکیه خواهند زد.

کاندیداهای محترم که خود را لایق نمایندگی مردم در مجلس دانسته و با سخنرانی های پر تب و تاب و وعده های رویایی درصدد جلب توجه مردم و کسب آرا، آنان را تشویق و ترغیب به حضور در پای صندوق های رای می کنند تا در این راستا آرای خود را به حد ممکن بالا برده و پیروز میدان باشند توجه داشته باشند که آرایی که از راه خرید و فروش بدست آمده باشد هیچگاه نمی توتند در مسیر درست قرار گیرد. هرچند کاندیدایی ممکن از همین راه آرای لازم را کسب کند اما همانطور که نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرده است این یک خیانت است و مجلس جای خیانتکار نیست.

پاک و منزه بودن، متعهد به آرای مردم بودن و برای مردم و کشور کار و تلاش کردن از جمله شاخصه های یک نماینده مردمی است. مردم با انتخاب نماینده خود و در مجموع از نمایندگان خود قوانینی را می خواهند که اجرای آنها رفاه و آبادانی و رشد و توسعه افتخار آمیز را برای شهرشان و استان نشان و در نهایت کشورشان به ارمغان آورد.

روزنامه پیام

«روزنامه پیام» استان سمنان در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون دلایل رفع انحصار از زبان انگلیسی، طرح ناموفق یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان، برنامه ریزی برای افزایش مشارکت در انتخابات، لزوم توجه به منشور گفت‌وگو، پویش نذر خون، طرح نظام مدیریت استعداد و  مذاکره‌ مشروط با عربستان را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « آنجا که نمک ورزش می‌گندد! » به قلم منصور فرزامی راد است.

در این مطلب آمده است: ورزش و نهادهای ورزشی، یکی از آن نهادهای به صلاح است که بن‌مایه‌ی آن مردانگی و جوانمردی است و پهلوانان، مولای متقیان (ع) را مقتدا و مرشد خود می‌دانند و به چهره‌های برکشیده‌ی خود، پوریای ولی و پهلوان غلامرضا تختی و پرویز دهداری می‌بالند چرا که اینان، به آدمیت، به صلاح، به معرفت و به فتوت، بیش از جام و مدال و عنوان، ارج نهاده‌اند چون این عنوان‌ها هرچه هم که باشد و به عمر بیرزد، از یاد رفتنی است اما جوانمردی و پهلوانی پوریای ولی و تختی و دهداری و... به صورت یک تفکر و عقیده‌ی پاک می‌ماند.

در ادامه این مطلب آمده است: چرا که در روزهای اخیر در فضاهای مجازی و نیز حقیقی مسائل و ناهنجاری‌هایی در استان ما عریان شده است که به جهت به صلاح آوردن آن باید به سرعت جبران مافات کرد زیرا به شواهد مطرح شده تا اینجای کار هم ورزش استان خیلی متضرر شده اول از نظر اخلاقی و دوم به جهت انحراف از مقصد و مقصود ورزش و قهرمانی! و تعجب در این است که مسئولان رده‌ی بالا جهت به کرسی نشاندن حرف خود از چه دفاع کرده‌اند، از اخلاق یا از قهرمانی‌های نداشته و بسیار به دور از دسترس؟ چون با آنچه در اسناد و در فضاهای متقن مجازی به چشم آمده است، در خور جایگاه مدیریت و ریاست نیست و نتیجه‌ای هم که در راه قهرمانی حاصل شده، پاسخگوی آن زیرساخت‌ها، توان‌مندی‌ها و داشته‌های استان نیست در چنین صورتی، رئیس فدراسیون کشور چه دارد و چه مانده است که از آن دفاع به بقا کند؟

در بخش  دیگری از این یادداشت آمده: به عنوان یک رسانه، از استاندار، از ورزش و جوانان استان و فراتر از این محدوده از رئیس فدراسیون، تقاضا دارد هر چه زودتر به این فضاهای مسموم و فراگیر و چالش‌آفرین که نیروی استان را صرف خود می‌کند، خاتمه دهند زیرا حساسیت‌ها و مسائل از پرده بیرون افتاده و مستند چیزی نیست که پشت گوش انداخته و به مرور زمان سپرده شود.

روزنامه بیان مردم

روزنامه «بیان مردم» دیگر نشریه استان سمنان است که در هفته جاری موضوع‌هایی چون محصول آموزش و پرورش را تجارت خانه‌ها می‌چینند، همگرایی منطقه‌ای، سلب آرامش و تهدید به سبب سگ های ولگرد، جهان وطنی اسلام و درهای باز ورزشگاه به روی دختران را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته جاری مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « رفقای همکار یا رقبای همکار » در نقد عملکردی ادارات در ترویج روحیه اخلاق مداری نوشته مهین ملک زاده است.

در این مطلب آمده است: در یک تعریف ساده و عامیانه همکاری به معنی در کنار هم بودن و به همدیگر در یک شغل و فنی یاری رساندن است و البته هم شغل بودن عامیانه ترین تعریف از این واژه است. رعایت اصول اخلاق اعم از خوشرویی، انصاف، مهربانی، عدالت و ...در برخورد با دیگران را هم می توان تعریفی آشنا از واژه اخلاق‌مداری تلقی کرد.

ادارات، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی برای دستیابی به یک نتیجه مثبت می توانند اخلاق و رفتارهای انسانی را در محیط های کاری مدیریت نمایند به ویژه در محیط‌هایی که اصولاً شکل تبادل خدمات و فعالیت ها مبتنی بر سیستم ارباب رجوعی است.

آنچه از یادها رفته این است که فضا در محیط های کاری به ویژه در بخش های دولتی که مقرراتی خشک و دست و پاگیر دارد آنچنان آلوده به رقابت های ناخوشایند می شود که افراد همکار، اخلاق و عطوفت را کنار می‌گذارند و از هیچ نسبت ناروایی در حقوق یکدیگر دریغ نمی دارند.

وقتی افراد مهارت در مسیر خود قدم برداشتن و سعی بر از میان برداشتن موانع را نمی آموزند به جبران کمی ها و کاستی های خود به داشته‌ها و اندوخته های  دیگری به ناپسندانه ترین شکل ممکن می تازند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: قطعاً این قبیل ویژگی‌های منفی انسانی روی میزان کارآیی و اثربخشی کار افراد آن سازمان یا نهاد تاثیر می‌گذارد چرا که اخلاقی و حرفه‌ای بودن یا نبودن یک رفتار و عملکرد می تواند باعث بروز پیامدهای مثبت یا منفی در همه سطوح سازمانی شود بنابراین ضرورت اخلاق مداری و زمینه‌سازی برای ایجاد حس همکاری میان افراد همکار، یکی از وظایف مدیریتی و سازمانی مدیران در ادارات دولتی است که بنا به شواهد موجود حلقه‌ی مفقود شده به نظر می‌رسد.

در بسیاری از ادارات و نهادها رفاقت در همکاری‌های منتهی به هدف ابدا به چشم نمی‌خورد و افرادی که با الزامات قانونی و عملکردی مشترک در یک مجموعه کار می‌کنند اغلب رقبای بی انصافی می‌شوند که دست به تخریب و بازدارندگی همدیگر می زنند به زبان عامیانه در مقابل یکدیگر "گارد" می گیرند و همواره حریم خود را در خطر می دانند در این صورت طبیعی است که در چنین شرایطی افراد با روحیه ریاکارانه در مقابل یا کنار هم کار بکنند و به ظاهر به پیشبرد یک هدف کمک نمایند اما در لایه های پنهان این همکاری های ناخالص، اخلاق و منش انسانی خود را نادیده گرفته  زیر پا می گذارند. البته ناگفته نماند که وضع برخی قوانین و مقررات اداری و سازمانی که اغلب اضافی و غیر کارشناسانه است به آتش این قبیل رفتارهای ناصحیح در محیط‌های کاری دامن می‌زند.

صدای سمنان

هفته نامه فرهنگی- اجتماعی صدای سمنان از دیگر جراید این استان به موضوعاتی چون وضعیت مردم کالپوش، جاذبه های طبیعی شهر سمنان و لزوم رویکرد مهارت آموزی در مدارس پرداخته است.

در یکی از مطالب این نشریه با عنوان « کوچک اما شیک » به قلم فاطمه کارگران آمده است: نزدیک غروب پاییز بود، نسیم خنک کوچه باغ های شهر عطر و بویی دیگر داشت، وقتی که از باغ راه های شهر عبور می کنید حس تازگی و طراوت می بخشد بخصوص که سنگ فرش شده و راه را برای هر عابری آسان کرده باشد.  

جاذبه های طبیعی و فیزیکی موجود در محدوده باغ های دایر در شهر تاریخی سمنان سرمایه بی بدیل و سرمایه مردم سمنان است.

همچنین نظام تقسیم آب یکی از قدیمی ترین و پیچیده ترین تقسیم آب در ایران است که مردم سمنان روش تقسیم آب را به قرن هفتم هجری نسبت می دهند.  توجه شهرداری سمنان در یک سال اخیر به باغ راه ها و حرکت مردم در مسیر آب که نمادی از تاریخ فرهنگی مردمان است نگاه شهروندان و گردشگران را به خود معطوف کرده است.

اگه این روزها سری به سطح شهر سمنان بزنید تغییراتی را مشاهده می کنید که توسط پرسنل شهرداری در حال انجام است، تغییراتی که نظر هر شهروند را به خود جلب کرده است، تغییراتی که هراز چندگاهی نیاز است تا چهره شهر را متحول کند. احداث میدان دریادار همتی، مرمت و بازسازی استخر کدیور، بازسازی و زیبا سازی استخر زاوقان، ایجاد بوستان دولت، بهسازی رفوژ بلوار ولایت، نورپردازی ها، احیا خانه های تاریخی کدیور، خانه باغ گل نرگس، پاتوق محله کدیور و باغ راه ها و... همه و همه از جمله تغییراتی هستند که شهر سمنان را متحول کرده است. 

نظر شما