شناسهٔ خبر: 36000526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش چین به پیشنهاد نامزد کردن "مردم هنگ کنگ" برای جایزه صلح نوبل

71415

بعد از آنکه یک سیاستمدار نروژی از تصمیمش برای معرفی کردن معترضان هنگ کنگی تحت عنوان "مردم هنگ کنگ" برای نامزدی جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ صحبت کرد، دولت چین به این موضوع واکنش نشان داد و بر مخالفتش با هر گونه مداخله کشورهای دیگر در امور خود تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، اخیرا گاری ملبی، یک نماینده پارلمان نروژ و از اعضای حزب لیبرال این کشور در توییتی نوشت: من "مردم هنگ کنگ" را که در هر روز جان و امنیت‌شان را به خطر انداختند تا از آزادی بیان و دموکراسی بنیادین دفاع کنند، نامزد جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ معرفی کرده‌ام.

او در ادامه نوشت که اخیرا به هنگ کنگ سفر کرده و از شنیدن ماجراهای مربوط به بی‌رحمی‌های پلیس و ماجراهی شجاعت معترضان تحت تأثیر قرار گرفته است.

او گفت: امیدوار است این نامزدی سبب شود مردم هنگ کنگ بیشتر به مبارزه در دفاع از آزادی و دموکراسی تشویق شوند.

با این حال وزارت امور خارجه چین به این موضع و صحبت‌ها واکنش نشان داد. گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: امور هنگ کنگ صرفا مربوط به امور داخلی چین است و هیچ دولت و فرد خارجی حق مداخله در آن را ندارد.

او خواستار آن شد که "افراد مربوطه" در قبال این مساله "عینی و منصف و محتاط" عمل کنند.

بعد از مطرح شدن این نامزدی، برخی صاحبنظران در نروژ هشدار دادند که دادن جایزه به این معترضان می‌تواند یک اقدام تحریک‌آمیز تلقی شود. پیش از این در سال ۲۰۱۰ یک چهره مخالف چینی جایزه صلح نوبل را گرفت و بعداً پکن در واکنش به این اتفاق روابطش با نروژ را به حال تعلیق درآورد و مذاکراتش با این کشور بر سر یک توافق تجارت آزاد را نیز متوقف کرد.

انتهای پیام

نظر شما