شناسهٔ خبر: 36000407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژاپن در ائتلاف دریایی آمریکا شرکت نمی کند

پکن- ایرنا- یک روزنامه ژاپنی اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد به جای پیوستن به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس، نیروهای دفاعی خود را با هدف حفاظت از کشتی های تجاری اش به تنگه هرمز اعزام کند.

صاحب‌خبر -

روزنامه آساهی ژاپن روز جمعه در گزارشی هدف از اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به خلیج فارس را حفاظت از کشتی های تجاری این کشور عنوان کرد.

روزنامه یومیوری ژاپن نیز پیشتر به نقل از مقامات آگاه این کشور گزارش کرده بود که دولت ژاپن نه در پاسخ به دعوت رئیس جمهوری آمریکا، بلکه در صورت موافقت ایران به تنگه هرمز نیرو می فرستد.

این روزنامه به نقل از برخی منابع دولت این کشور که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کرده بود که این کشور صرفا برای قبول دعوت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا برای حفاظت از شناورهای تجاری در آب‌های جنوبی ایران به آب های ایران نمی آید؛ بلکه ممکن است یک ماموریت مستقل در خلیج عدن و باب‌المندب را طرح‌ریزی و پیگیری کرده و چنانچه دولت ایران موافقت کند این ماموریت را تا آب های ایران نیز گسترش می دهد.

براساس این گزارش، اگرچه احتمالا توکیو به‌طور مستقل نیروهای دفاع از خود را به منطقه اعزام خواهد کرد، با این وجود همچنان در حال بررسی گزینه‌ دیگری‌ برای حفاظت از کشتیرانی تجاری‌ است؛ و آن این که احتمالا نیروهای دفاعی خود را برای شرکت در یک ماموریت مستقل از دیگر کشورها برای جمع‌آوری اطلاعات، به‌طور مستقل به پهنه آبی تنگه هرمز تا باب‌المندب بفرستد که محدوده دربرگیرنده سواحل یمن، جیبوتی و اریتره نیز خواهد شد.

اگرچه پیشتر نیز گزارش مشابهی از تمایل ژاپن به اعزام نیرو به سواحل یمن، به جای شرکت در ائتلاف به رهبری آمریکا منتشر شده بود، با این وجود ۱۸ مرداد ماه نیز خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از یک مقام ژاپنی گفته بود دولت آبه شینزو به دلیل روابط دوستانه ای با ایران دارد تمایلی به اعزام نیروهای دفاعی خود به تنگه هرمز ندارد.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن نیز در این خصوص گفته بود: "این که دولت ژاپن چه گامی را برای تضمین امنیت تردد کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه موثر تشخیص دهد، منوط به توجه به مسائل از زوایای گوناگونی همچون ثبات عرضه نفت، مناسبات ژاپن با آمریکا و همچنین مناسبات این کشور با ایران است".

سوگا تاکید کرده بود که اصل راهبردی سیاست خارجی ژاپن در این منطقه، بر تنش‌زدایی و ایجاد ثبات در خاورمیانه استوار است.

نظر شما