شناسهٔ خبر: 36000335 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گزارشی از تمهیدات برای پیاده‌روی جاماندگان اربعین

برپایی ۱۰۰ موکب در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران | اعلام مسیرهای سه‌گانه

همشهری آنلاین: شنبه ۲۷ مهر ماه خیابان‌های جنوبی تهران میزبان شهروندانی است که از موسم بزرگ پیاده‌روی اربعین جامانده‌اند و حالا به یاد ۱۴۵۲ عمود طریق‌الحسین، خیابان‌های منتهی به حرم عبدالظیم حسنی را طی می‌کنند تا در ثواب پیاده‌روی اربعین با زائران حسینی شریک شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پیاده‌روی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با طی بیش از ۱۰ کیلومتر مسافت، سال‌هاست که در روز اربعین حسینی برپا می‌شود و امسال نیز به مانند سنوات گذشته این مراسم  روز شنبه ۲۷ مهر ماه با حضور آحاد مردم برگزار خواهد شد و به همین دلیل دستگاه‌های اجرایی در راستای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم تمهیدات خاص ترافیکی، شهری و ... ارائه می‌کنند.

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین از ساعت ۶:۳۰ صبح شنبه از میدان امام حسین(ع)، آغاز و راه‌پیمایان حسینی تهرانی امسال نیز همچون سنوات گذشته از مسیرهای پنج‌گانه تعیین شده خود را به حرم عبدالعظیم حسنی می‌رسانند.

 فرمانداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مسیرهای پنج‌گانه راهپیمایی جاماندگان اربعین امسال به این شرح است:

• مسیر شماره یک: میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور، میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
• مسیر شماره دو: میدان جمهوری، نواب، میدان۹ دی، میدان بهمن، خیابان بعثت، شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، چهارراه چشمه علی، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
• مسیر شماره سه: حرم مطهر امام زاده حسن (ع)، خیابان امین الملک، خیابان قزوین، خیابان شیخ محمدی، میدان۹ دی، میدان بهمن، بزرگراه بعثت، خیابان شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، چهارراه چشمه علی، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع.
• مسیر شماره چهار: باقرشهر، خیابان رجائی، روی پل شهید آوینی، خیابان سلمان فارسی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
• مسیر شماره پنج: جاده ورامین، میدان معلم، سه راه ورامین، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

  • برپایی ۱۰۰ موکب

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز اعلام کرده است که در راستای ارائه خدمات بهتر به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین برنامه‌ریزی و تمهیداتی در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که در طول مسیر حدود ۱۰۰ موکب برای ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده است. همچنین این مراسم توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت سپاه تهران، نیروی انتظامی تهران بزرگ، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شهرداری مناطق ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۲۰، اداره امور مساجد جنوب شرق تهران، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و ... برگزار خواهد شد.

  • ساماندهی دست‌فروشان و جمع‌آوری پسماند خشک و تر مسیر

همچنین مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های مراسم جاماندگان اربعین به استقرار نیروهای شهربان در طول مسیر پیاده‌روی اربعین اشاره و اظهار کرد: طبق سنوات گذشته این نیروها در راستای نظم‌بخشی در مسیرها و نقاط و محورهای تعیین شده مستقر خواهند شد همچنین ساماندهی دستفروشان و بساط گستران در مسیرهای پیاده‌روی نیز توسط شرکت شهربان و یگان حفاظت شهرداری تهران صورت خواهد گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان این که سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نیز در این مراسم به پاکسازی، رفت و روب و نظافت قبل، حین و پس از مراسم اربعین حسینی در نقاط تعیین شده خواهد پرداخت، گفت: در حین مراسم ضمن پاکسازی مسیرهای تعیین شده، اکیپ‌هایی نیز جهت جمع‌آوری پسماند خشک و تر پیش‌بینی شده است.

به گفته یزدانی، انجام اقدامات لازم جهت آماده‌سازی مسیر پیاده‌روی روز اربعین با همکاری مناطق ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶و ۲۰ و سازمان‌های زیباسازی، مدیریت پسماند و بوستان‌ها، فضاسازی محیطی طول مسیر، برپایی ایستگاه صلواتی توسط حوزه بسیج مناطق، حذف زوائد فیزیکی و رفع ناایمنی‌ها،رفع نواقص سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر، نظافت و پاکسازی طول مسیر، شناسایی نقاط ناایمن و ابلاغ به مناطق مربوطه جهت رفع مشکلات اعلام شده است که این اقدامات در راستای برگزاری هر چه باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین حسینی در تهران هستند.

  • آماده‌باش ۱۰۰ درصدی پلیس

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آماده‌باش صد درصدی پلیس پایتخت برای برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران خبرداد و گفت: تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای انجام هر چه باشکوه‌تر راهپیمایی جاماندگان اربعین انجام شده است و همه مسیرهای منتهی به راهپیمایی جاماندگان حسینی در تهران از ۲۴ ساعت قبل تحت پوشش و رصد دقیق تیم‌های امنیتی، انتظامی و ترافیکی پلیس پایتخت قرار خواهد گرفت و در روز اربعین حسینی نیز همه عوامل انتظامی، ترافیکی و امنیتی برای تامین امنیت، آرامش و انضباط عزاداران حسینی از ساعات آغازین روز حضوری فعال و گسترده خواهند داشت.

  • اعلام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی راهپیمایی

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی ویژه برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران را تشریح کرد و با بیان اینکه پلیس راهور با تمام توان برای خدمت‌رسانی به شرکت‌کنندگان در آماده‌باش است، گفت: در همین راستا از ساعت ۲۴ جمعه شب، در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسیرهای پنج‌گانه ممنوعیت توقف وسایل نقلیه اعمال خواهد شد و عوامل پلیس راهور نسبت به پاکسازی خودروهایی که در مسیر توقف کرده‌اند اقدام خواهند کرد و ‌همچنین از ساعت ۶ صبح روز شنبه یعنی روز اربعین ممنوعیت تردد را در طول مسیرهای راهپیمایی اعمال خواهیم کرد و تردد کلیه خودروها و موتورسیکلت‌ها در طول مسیرهای پیاده‌روی و محدوده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ممنوع خواهد بود و این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی اعمال شده تا پایان مراسم و تخلیه کامل معابر از راهپیمایان ادامه خواهد داشت.

  • آماده‌باش اورژانس تهران و استقرار اتوبوس آمبولانس

پیمان صابریان رییس مرکز اورژانس تهران نیز از آماده‌باش اورژانس کشور برای راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی خبر داد و گفت: اورژانس تهران با استقرار ۲۲ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه موتورلانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۷ خودروی پشتیبانی و فرماندهی در مسیرهای پنج‌گانه راهپیمایی حضور پیدا می‌کند و اقدام به ارائه خدمات امدادی به شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی خواهد کرد.

  • شناسایی نقاط ناایمن پیاده‌روی

همچنین جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به استقرار ۱۵۴ نیروی عملیاتی در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین گفت: همچنین ۲۷ دستگاه موتورسیکلت و ۳۸ دستگاه خودرو سبک و سنگین در طول این مسیر و در ۳۵ نقطه  از ساعاتی پیش از آغاز برنامه مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه نیروهای سازمان آتش‌نشانی در نقاط تعیین شده مستقر و  کلیه ایستگاه‌های آتش‌نشانی در طول مسیر پیاده‌روی در آماده‌باش کامل هستند و در صورت نیاز خدمات‌رسانی خواهند کرد، افزود: همچنین شناسایی نقاط ناایمن و رفع سریع این موضوعات در کمترین زمان ممکن و بازدید از شیرهای هیدرانت در مسیر راه‌پیمایی از جمله اقدامات این سازمان است. بازدید و شناسایی از نقاط ناایمن احتمالی از چند روز گذشته آغاز شده است.

  • استقرار اتوبوس در نقاط مختلف شهر

شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران  نیز در اطلاعیه‌ای برای پوشش پیاده‌روی اربعین اعلام کرد: اتوبوس حدفاصل میدان معلم تا سه راه ورامین (مسیرشرق به غرب) به مقاصد: دولت آباد – پایانه خاوران و میدان خراسان، پارکینگ مقابل میدان فرمانداری شهر ری به مقاصد: ۱۳آبان - نازی آباد - راه آهن -  صالح آباد - خانی آباد - یافت آباد - پایانه خاوران - میدان آزادی - پایانه شمشیری مستقر خواهد شد.

همچنین اتوبوس در ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خیابان هلال احمر به مقاصد: باقرشهر و کهریزک و ایستگاه متروی شهرری به مقاصد: تورقوزآباد- قمصر- باقرشهر- زمان آباد- مفتح- عباس آباد- جاده نظامی- خزانه- راه آهن- صفائیه - دولت آباد و میدان خراسان مستقر خواهد شد.

  • کاهش سرفاصله قطارهای خط یک

مهندس فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه ایستگاه‌هایی که در مسیر این مراسم قرار دارند به ویژه ایستگاه‌های امام حسین (ع) واقع در خطوط دو و شش و ایستگاه شهر ری واقع در خط یک آماده ارائه سرویس ویژه به عزاداران و شهروندان در این روز هستند، گفت: خط یک مترو به دلیل نزدیکی به اماکن مذهبی مختلف در شهر تهران، معمولا در روز اربعین بیشترین مسافر را دارد.

وی افزود: در روز شنبه ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۸ با کاهش فاصله حرکت قطارها در این خط، سرویس دهی‌به مسافران در ساعات پرتردد با حداکثر توان انجام خواهد شد و در پایان این مراسم نیز ایستگاه متروی شهرری واقع در خط یک، تا جابجایی کامل شرکت‌کنندگان، آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و مسافران است.

  • استقرار ۵۰ تاکسی ون برای جابجایی رایگان

علیرضا قنادان مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران نیز در مورد تمهیدات مراسم جاماندگان اربعین با بیان اینکه تاکسیرانان از ساعت ۶ الی ۱۴، شهروندان را به سمت مسیرهای راهپیمایی در شهرری منتقل خواهند کرد، گفت: یک سرویس ویژه با ۵۰ دستگاه تاکسی ون به صورت رایگان در مسیر مترو شهرری تا میدان شهرری و از میدان نماز تا مترو جوانمرد به شهروندان از مترو به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در مسیر رفت و برگشت سرویس‌ خواهند داد.

به گفته‌ی قنادان، شهروندانی که با خودروی شخصی به سمت مسیر راهپیمایی حرکت می‌کنند، امکان پارک رایگان در پارکینگ‌های تعیین شده را خواهند داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما