شناسهٔ خبر: 36000027 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک گام تا پوشش همگانی بیمه درمان

99999

یک پزشک عمومی در یادداشتی با عنوان "پایش پوشش همگانی سلامت پس از ۴۰سال"، آیین نامه اخیر دولت در رابطه با بیمه اجباری پایه سلامت را گامی مهم در راستای بیمه کردن ایرانیان فاقد بیمه درمانی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در متن یادداشت دکتر فاطمه شهریور که در اختیار ایسنا قرار گرفت، آمده است: «میان مردم می­‌رویم و از آنان می‌پرسیم آیا می‌دانند پوشش همگانی بیمه چیست؟ اکثرا با بیمه کار و بازنشستگی اشتباه می‌گیرند؛ می‌گوییم منظورمان بیمه درمان است؛ خیلی‌ها بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت دارند اما برخی هم آهی می‌کشند و می‌گویند در آرزوی بیمه درمانی هستند...

به آنها می‌گوییم می‌توانید شما هم بیمه درمان داشته باشید؟ متعجب می‌پرسند چطور؟ می‌گوییم با در دست داشتن اسناد هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت...

خبر خوب این روزها برای مردم تصویب آیین نامه بیمه اجباری پایه سلامت توسط هیات دولت در شهریور ۹۸ بود که گامی مهم در جهت پوشش همگانی بیمه درمانی است.

و اما پوشش همگانی بیمه چیست؟ پوشش همگانی سلامت به این معنا که  تمامی افراد و جوامع بتوانند از خدمات سلامت  با کیفیت در حوزه‌های پیشگری، درمان، توانبخشی وطب تسکینی مورد نیاز خود  بدون دغدغه مالی استفاده کنند؛ در سال‌های اخیر مورد توجه نظام‌های سلامت و سازمان جهانی بهداشت بوده است؛ به طوری که حتی شعار روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹  Universal health coverage : everone ,everywhere انتخاب شده است.

در کشور ما نیز از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی بر استفاده از این خدمات تاکید شده و بر اساس اصول سوم و بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی، دولت موظف  به تامین این حق همگانی برای تمام آحاد جامعه است.

  طبق قانون بیمه همگانی مصوب سال ۱۳۷۳ دولت باید طی پنج سال تمام افراد جامعه را با اولویت نیازمندان وروستاییان  تحت پوشش بیمه قرار داده باشد؛ لکن از سال ۷۸ تا کنون این حق برای جمعیتی از کشور ما که حداقل نیمی از آنها را دهک‌های پایین جامعه تشکیل می‌دهند، تامین نشده است؛ یعنی جمعیتی که از سال ۷۳ قانون آنها را در اولویت قرار داده  است اکنون در ته صف هستند و بی‌بهره از پوشش همگانی سلامت.

همچنین مجددا طی برنامه‌های پنجم وششم توسعه در دهه ۹۰ و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری در سال ۹۳، بر همگانی ساختن بیمه پایه درمان برای آحاد جامعه تاکید شده است تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد و حتی  برنامه‌های توسعه  پا را از این هم فراتر گذاشته است و پرداخت حق بیمه افراد نیازمند را  بر عهده دولت گذارده است.

در همین راستا در سال‌های اخیر گام‌هایی در جهت ارتقای سطح پوشش سلامت مردم برداشته شده است؛ از جمله در سال ۹۳ حدود ۱۱میلیون نفر از جامعه تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و طبق آمارها از پوشش ۸۳.۶% به عدد ۹۳% در سال ۹۸ رسیده ایم. هر چند  در این میان به علت نبود زیرساخت‌ها و پایگاه برخط بیمه شدگان و عدم هماهنگی بین بیمه‌های پایه درمان در حال حاضر بیش از ۴میلیون نفر بیشتر از یک دفترچه بیمه دارند که این مسئله بی‌شک سبب هدررفت منابع  می‌شود.

روی دیگر سکه این  آمار ۹۳درصدی پوشش بیمه درمان و خطای عملکردی که اتفاق افتاده، آن دسته از هموطنانی هستند که فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای و چتر حمایتی در مقابل ساده‌ترین بیماری‌ها هستند؛ یعنی شش میلیون نفر از مردم؛ که اگر به این آمار افراد فاقد اسناد هویتی را هم اضافه کنیم، به عدد بزرگ‌تری می‌رسیم.

با یک حساب و کتاب ساده اگر هرکدام از این افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند برای یک " درد شکم "  که منجر به تشخیص خاصی هم نشود، مجبور به مراجعه به اورژانس یکی از مراکز دولتی  شوند، هزینه ای بین ۱۲۰ تا ۲۰۰هزار تومان باید پرداخت کنند که این عدد وقتی معنا پیدا می‌کند که  در مقابل حقوق یک کارگر که یک میلیون و۸۷۶هزار تومان است، قرار گیرد.

حال این اعداد وآمار وقتی جالب توجه می‌شود که  بدانیم از سال ۹۵ ذیل برنامه‌های سازمان بیمه سلامت ردیف بودجه‌ای تحت عنوان  "برنامه پوشش بیمه پایه سلامت ایرانیان فاقد بیمه پایه" تعریف شده است  که در سال ۹۶ با رشد بیش از ۳برابری  به بیش از۳۰هزار میلیارد ریال رسیده است و با توجه به حق سرانه بیمه خدمات درمانی در سال ۹۶ با این بودجه دولت قادر به بیمه  بیش از ۶ میلیون نفر بوده است؛ در حالیکه طبق سالنامه آماری کشور در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ تنها رشد ۳میلیونی در تعداد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت داشته است.

 این بودجه طی سنوات بعد هم در نظر گرفته شده و در بودجه امسال هم ۳۸هزار و۸۲۳ میلیارد ریال برای این منظور لحاظ شده است. حال سوال اینجاست که این ردیف بودجه در این چند ساله صرف  چه مواردی شده است که  از سال ۹۶ تا کنون تعداد بیمه شدگان تحت سازمان بیمه سلامت تغییری  نداشته است؛ به طوری که طبق آخرین اعلام مدیرعامل بیمه سلامت تعداد بیمه شدگان این سازمان حدود ۴۰ میلیون نفر هستند. از طرفی هم هنوز حدود شش میلیون نفر از مردم در بلاتکلیفی بیمه پایه سلامت قرا دارند؟ آیا این منابع به پای بدهی‌های روزافزون سازمان بیمه سلامت خرج شده است؟ سازمانی که به گفته مدیرعاملش عملا یک سازمان بدهکار و ورشکسته است.

این روزها تصویب آیین نامه بیمه اجباری پایه سلامت توسط هیات دولت گامی مهم در جهت مصرف این بودجه در راستای بیمه کردن ایرانیان فاقد بیمه پایه است و البته با توجه به تجربه سالیان گذشته، لازم است ساز و کاری با برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی بین بخشی و اطلاع رسانی کافی و دقیق برای جلوگیری از هدر رفت منابع تعبیه شود.»

انتهای پیام

نظر شما