شناسهٔ خبر: 35999495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مناقشات در دولت ائتلافی آلمان بر سر اتباع داعشی آلمانی

بعد از حملات ترکیه به سوریه بار دیگر بحث‌ها درباره بازگرداندن عناصر داعشی آلمانی به این کشور در دولت ائتلافی بالا گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، با حملات ترکیه به شمال سوریه بحث ها درباره بازگرداندن عناصر داعش به آلمان در دولت ائتلافی بالا گرفته است.

 سیاستمداران احزاب سوسیال دموکرات و حزب سبز آلمان خواهان این هستند که تروریست های داعش آلمان از اردوگاه های زندانیان در سوریه به کشور بازگردانده شوند. به زعم آن ها در غیر این صورت این گروه های افراطی خودشان باز خواهند گشت. البته اتحادیه احزاب متحد مسیحی کاملا با این مسئله مخالف است.

روزنامه "دی ولت" آلمان در ادامه نوشت: زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در فوریه گذشته از آلمان درخواست کرد که تروریست های داعشی آلمانی را از اردوگاه های زندانیان در سوریه به کشور خود بازگردانند، آلمان دلیلی برای عجله در این راستا نمی دید. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان تحقق این درخواست ترامپ را بسیار دشوار ارزیابی کرد. حالا اما بعد از حمله ترکیه به شمال سوریه شرایط متشنج شده وفشارها برای بازگرداندن عناصر داعشی بر آلمان افزایش می یابد.

سیاستمداران احزاب سوسیال دموکرات و حزب سبز آلمان دولت را موظف می بینند که اتباع آلمانی داعشی را به کشور بازگرداند. آن ها بر این عقیده اند که برلین باید این کار را قبل از اینکه آن ها در سایه حملات ترکیه از اردوگاه ها خارج شده و به صورت کنترل نشده به اروپا بیایند انجام دهد.

بوریس پیستوریوس، وزیر داخلی ایالت نیدرزاکسن از حزب سوسیال دموکرات در این باره گفته است که به نظر من این بخشی از اعتبار دولت مشروعه آلمان است که ما این مجرمان را در یک روند قانونی و اینجا در آلمان محاکمه کنیم.

سخنگوی سیاست داخلی فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم خواستار انتقال این عناصر داعشی به آلمان شده است. وی در این باره گفته است که در حقیقت این مدتها مسئولیت دولت آلمان بوده است که بازگرداندن عناصر داعش را سازماندهی کرده تا به این ترتیب آن ها در کشور ما و تحت نظارت قانونی محاکمه شوند. حالا ما در معرض یک بازگشت کنترل نشده این عناصر به آلمان و اروپا قرار داریم که خطرات زیادی از طرف آن ها می تواند وجود داشته باشد.

تا به حال وزارت امور خارجه آلمان تنها بازگشت برخی از کودکان داعشی به آلمان را سازماندهی کرده است. بر اساس اطلاعات دولت آلمان حدود صدو یازده عناصر داعش آلمانی در اواخر سپتامبر همچنان در زندان های سوریه بوده اند.

در کنار نگرانی ها درباره بازگشت عناصر خطرناک به آلمان همچنین برخی مسائل اداری هم وجود دارد. به دلیل جنگ، سفارت آلمان در سوریه تعطیل شده است و این مسئله بررسی هویت زندانیان در اردوگاه های سوریه را دشوار می کند و این موانعی است که با توجه به درگیری های اخیر تشدید می شود.

 در مقابل فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان با بازگشت عناصر داعش به کشور مخالف است. معاون فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در این باره گفته است که ما روند بازگشت این عناصر را در پیش نخواهیم گرفت. ازطرف این گروه ها یک خطر امنیتی بزرگ ایجاد می شود. آلمان اول و مهم تر از همه در قبال آلمانی ها مسئول است و کشور ما نباید به عنوان بخشی از یک ارتش تروریستی وارد درگیری ها شود. وی تاکید کرد که باید این مسئله روشن شود که برای مثال عراق هم به دنبال پیگرد قانونی است و می خواهد جنگجویان سابق داعشی را به دادگاه ملی بکشاند. همچنین محکومیت این عناصر در یک دادگاه بین المللی هم قابل تصور است.

انتهای پیام/   

برچسب‌ها:

نظر شما