شناسهٔ خبر: 35993672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مخالفت احزاب انگلیسی با توافق جدید برگزیت

فارس : دو حزب ذی‌نفوذ انگلیسی، توافق جدید دولت این کشور با اتحادیه اروپا برای اجرای برگزیت را مورد انتقاد قرار داده و آن را بی فایده دانستند.

صاحب‌خبر -

رهبران دو حزب «برگزیت» و «کارگر» انگلیس از توافقی که امروز (پنجشنبه) بین دولت انگلیس به نخست‌وزیری «بوریس جانسون» و اتحادیه اروپا حاصل شد، انتقاد کردند.

«نایجل فاراژ» رهبر حزب برگزیت در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت، اگر قرار باشد توافق جدید جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اجرایی شود، برگزیت هرگز به‌طور کامل اتفاق نمی‌افتد.

فاراژ توضیح داد  به‌جای قبول این توافق ترجیح می‌دهد گزینه‌های دیگر شامل تمدید مهلت اجرای برگزیت یا برگزاری انتخابات سراسری مدنظر قرار گیرد.

از سوی دیگر، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس با انتقاد از توافق جدید برگزیت، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «تا آنجا که من می‌دانم، آقای نخست‌وزیر توافقی حتی بدتر از [توافق] ترزا می (نخست‌وزیر پیشین انگلیس) را مورد مذاکره قرار داده است. این توافقِ حراج‌مانند، حقوق و داشتن امنیت و خدمات ملی سلامت ما را به خطر می‌اندازد. این [توافق] موجب وحدت ملی نمی‌شود و باید رد شود».

«نیکولا استرجون» رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت مردم این کشور [در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا] به هیچ نوعی از برگزیت رأی ندادند و نمایندگان این حزب نیز از برگزیت حمایت نمی‌کنند.

حزب «اتحادگرای دموکراتیک» ایرلند شمالی نیز اعلام کرد از این توافق حمایت نخواهد کرد.

شهروندان بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

«ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و ۱۷ خرداد رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد و متعاقبا بوریس جانسون سکان نخست‌وزیری را برعهده گرفت.

روز پنجشنبه «ژان‌کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد، اتحادیه اروپا و بریتانیا توانستند در خصوص نحوه اجرای برگزیت به توافق برسند.

جانسون باید متن توافقی که در مذاکره با اتحادیه اروپا حاصل شده است، به پارلمان ارائه کند تا مورد رأی‌گیری قرار گیرد. اگر پارلمان این توافق را رد کند، دولت انگلیس با چالشی جدید روبرو می‌شود.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد شد. با این حال دولت بارها اعلام کرده است با توافق یا بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

 

نظر شما