شناسهٔ خبر: 35992633 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل متحد:

کودکان ۲ برابر بزرگسالان دچار فقر شدید می شوند

تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی امحای فقر، گفت: احتمال اینکه کودکان در فقر شدید به سر برند دو برابر بزرگسالان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش در پیامی به مناسبت روز بین المللی امحای فقر؛ (۱۷ اکتبر برابر ۲۵ مهر) افزود: پایان دادن به فقر شدید محور تلاش‌های جهانی برای دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار و ساختن آینده‌ای پایدار برای همه است اما موفقیت در دستیابی به این امر که کسی نادیده انگاشته نشود، اگر نخست مردمی را هدف قرار ندهیم که خیلی عقب مانده اند، دست نیافتی باقی خواهد ماند.
گوتروش ادامه داد: امسال گرامیداشت روز جهانی امحای فقر که مصادف با ۳۰ سالگی تصویب کنوانسیون حقوق کودک ملل متحد است، به « با هم برای توانمندسازی کودکان، خانواده و جوامع آنان اقدام کنیم»، تمرکز دارد.
وی اضافه کرد: فقر موجب بسیاری از زیان‌های مادام‌العمر برای کودکان می‌شود و انتقال بین نسلی محرومیت را دائمی می‌کند و اگر حالا در بلندپروازی موفق نشویم، کودکان امروز نیز با پیامدهای مخرب تغییرات اقلیمی زندگی خواهند کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: از مناطق درگیری تا فضای مجازی، از کار اجباری تا استثمار جنسی، دختران در معرض خطر خاصی بوده، در عین حال آنان نیرویی برای تغییر نیز هستند.
وی ادامه داد: به ازای هر سال بیشتر که یک دختر در مدرسه باقی بماند، میانگین درآمد وی در طول زندگی‌اش افزایش و شانس ازدواج زودهنگام او کاهش می‌یابد همچنین مزایای بهداشتی و تحصیلی آشکاری برای فرزندانش وجود دارد که این امر را به یک عامل اصلی در شکستن چرخه فقر تبدیل می‌کند.
گوتروش افزود: یکی از عوامل پایان دادن به فقر کودکان، پرداختن به یکی از سرچشمه‌های غالب آن، یعنی فقر در خانواده است. دسترسی به خدمات اجتماعی با کیفیت باید یک اولویت باشد، در حالی که امروز، تقریباً دو سوم کودکان فاقد پوشش حمایت اجتماعی هستند.
وی تصریح کرد: سیاست‌های خانواده‌محور ضروری هستند. از جمله این سیاست‌ها، می‌توان به تمهیدات کار انعطاف‌پذیر، مرخصی والدین و حمایت از مراقبت کودکان نام برد.
دبیرکل سازمان  ملل متحد گفت: در این روز بین‌المللی، باید برای تحقق آرمان یکم توسعه پایدار و جهانی‌سازی عادلانه‌ای که برای تمام کودکان، خانواده‌ها و جوامع مفید واقع شود، دوباره متعهد شویم.

نظر شما