شناسهٔ خبر: 35987192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سرمقاله

ترکیه باد می‌کارد و طوفان درو خواهد کرد

صاحب‌خبر -

 کرم محمدی 

این روزها جهانیان شاهد حملات هوایی و زمینی ارتش ترکیه به شمال کشور سوریه یعنی جایی که کُردهای این کشور در آن سکنی دارند؛ هستند. این عملیات نابرابر نظامی زمانی به وقوع پیوست که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بصورت علنی خروج سربازان خود را از این مناطق اعلام نمود.
طی چند روز گذشته صدها تن از زنان و کودکان بی دفاع و بی گناه در مناطق مورد بحث به فجیع‌ترین صورت ممکن در خاک و خون غوطه‌ور شده و ده‌ها هزار نفر آواره کوه و بیابان شده‌اند. دیدن صحنه‌های دلخراش ناشی از حملات یکی از دولت‌های عضو سازمان نظامی ناتو که آمریکا و کشورهای اروپایی دیگر اعضای آن هستند؛ دل هر کس که نام انسان بر او نهاده شده است را به درد می‌آورد. تمامی رهبران احزاب مخالف سیاسی اردوغان از عملیات نظامی این کشور حمایت و رئیس جمهور این کشور عزم خود را بر تداوم این جنایت جزم نموده و صراحتا بر ماندن در عمق 35 کیلومتری خاک سوریه تاکید می‌نماید.
حاکم آمریکا در بحبوبه نبرد و در هنگامه‌ای که تیرها و ترکش‌ها پیکر غیر نظامیان را قطعه قطعه می‌کند؛ بر زخم‌های مجروحان نمک پاشیده و بار غم داغ دیدگان را صدچندان می‌کند. دونالد ترامپ با لبخند رضایت؛ نشان داد ناظری سنگدل  و همپیمانی عهدشکن است که نه تنها از پشت؛ بلکه  ابایی ندارد تا رو در رو بر همپیمانان دیروز خود خنجر بکشد.  این جملات مشمئزکننده تازه‌ترین توئیتی است که دونالدترامپ نوشته است: «سوریه و اسد به کردها کمک کنند و باهم برای حفظ خاک کشورشان درمقابل تهاجم ترکیه بایستند. از کشورهایی که قصد حمایت از کردهای سوریه را دارند، روسیه باشد یا چین و یا حتی ناپلئون بناپارت، استقبال می‌کنیم.»
اینان همانانی هستند که داعش را بوجود آوردند؛از نظر نظامی‌ او را تجهیز نمودند؛ از لحاظ مالی و لجستیکی مهیا و از نظر تبلیغاتی حمایتش کردند؛ جنگ داخلی را در سوریه راه انداختند؛ صدها هزار تن را قربانی؛ میلیون‌ها انسان را بی خانمان؛ زیرساخت‌های کشور سوریه را ویران؛ برادر کشی را در جای جای این کشور جاری کردند و... تا برای چنین روزهایی رمقی برای مقابله با ارتش یکی از اعضای ناتو نداشته باشد. اینک نیز که ارتش سوریه قصد دفاع از تمامیت ارضی و ملت خویش را دارد؛ این چنین  بر زخمی که با چراغ سبز کاخ سفید نشینان ایجاد شده است؛ نمک می‌پاشد. اما:
الف: کاخ سفید نشینان بدانند که با این اقدام طبل رسوایی خود را کوبیدند؛ چهره واقعی خویش را نشان دادند و «دست چدنی‌اشان» از زیر دست کش‌های زیبایی که بر آن پوشانده بودند؛ برون افتاد. در منظر افکار عمومی؛ غیر قابل اعتماد ترین دولت جهان؛ آمریکایی‌ها هستند.
 اگر بجای حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه و نسل کشی مردم کُرد این منطقه؛ راکتی از سوی فلسطینی‌ها به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین پرتاب می‌گردید؛ مقامات سیاسی و نظامی کاخ سفید زمین و زمان را به هم می‌ریختند که امنیت جهان به خطر افتاده و حقوق بشر نادیده گرفته شده است. برای چندمین بار کاخ سفید نشینان نشان دادند که آنچه برای آنان اولویت اول محسوب می‌شود؛ امنیت رژیم صهیونیستی و کارتل اقتصادی آمریکاست. از هر راهی که این منافع تامین و تضمین گردد؛ برای رسیدن به آن درنگ نخواهند نمود.
 حتی اگر شاهد قتل عام سازمان یافته و جاری شدن جوی خون انسان‌های بی گناه و بی دفاع همچون کُردهای شمال سوریه و نقض حاکمیت ملی یک کشور و شعله‌ور شدن یک جنگ منطقه‌ای باشد. مردم ایران بارها بد عهدی آمریکایی‌ها را تجربه کرده‌اند و جدیدترین نمونه نیز خروج یکجانبه از برجام است. تاملی در رفتار آنها نشان می‌دهد که آمریکا تکیه گاهی مطمئن و پناهگاهی قابل اتکا نیست و وقایع دردناک روزهای اخیر شمال سوریه این واقعیت تلخ را بخوبی نشان داد. آنانی که سازمان‌های عریض و طویل حمایت از حقوق حیوانات تشکیل داده؛ در دفاع از حقوق بشر فریادشان گوش جهانیان کر کرده است؛ خود را سردمدار دفاع از انسانیت و آزادی و... می‌دانند؛ بانی و حامی جنایات شمال سوریه؛ یمن؛ غزه و... هستند.
ب: ویدئو‌هایی که این روزها در شبکه‌های مجازی منتشر شده و منتسب به سربازان ارتش ترکیه است و در آن‌ها سربازان تحت فرمان اردوغان سرهای بریده شده نیروهای کرد را با افتخار در دست گرفته‌اند؛ جنایات هولناک داعش را در اذهان زنده می‌کند.
 دولتمردان ترکیه باید بدانند که در حال کاشتن باد هستند و در آینده نزدیک جز طوفان چیز دیگری درو نخواهند کرد. طوفانی که‌ قدرت محرکه آن از خون بناحق ریخته شده بی گناهان و ضجه مادران فرزند از دست داده و کودکان یتیم شده ؛ سرهای بریده شده و... برخواهد خواست. تداوم تجاوز آنان به سوریه؛ قتل عام کُردهای این کشور و اشغال شهرها و روستاهای مرزی برای آنکارا امنیت آفرین نیست. موج مخالفت‌های مردمی و مقامات دولت‌های مختلف و از جمله جمهور ی اسلامی ایران با این تجاوز آشکار؛ بیانگر اشتباه تاریخی رجب طیب اردوغان است. هرچند دولت ترکیه و سران احزاب مخالف این دولت نیز از عملیات علیه کردهای سوریه حمایت می‌کنند؛ اما حضور مردم ترک زبان در خیابان‌های شهرهای ترکیه و فریاد مخالفت آنان با قتل عام کردهای سوریه نشان داد که انسانیت زبان و ملیت نمی‌شناسد.
اینک فصل نوینی در روابط دولت سوریه و کُردهای این کشور آغاز شده است. تشکیلات تحت مدیریت کردها با دولت بشار اسد توافق کردند تا ارتش سوریه جلوی حملات ارتش ترکیه بایستد.
کُردهای سوریه صراحتا اعلام کردند که ما وظیفه داریم از مرزها و «تمامیت ارضی سوریه» دفاع کنیم؛ و ارتش سوریه می‌تواند در مرز با ترکیه مستقر شود و برای دفاع ‌از مرزها و آزادکردن شهرها از اشغال ارتش ترکیه و مزدورانش، دست‌به‌کار شود.
بطور حتم اتحاد در سوریه به مذاق حاکمان کاخ سفید خوش نخواهد آمد. در این راستا دولت آمریکا اعلام کرد که در صورت ورود ارتش ملی سوریه به شهر منبج؛ آنان را هدف بمباران هوایی قرار خواهد داد. یا للعجب؛ سنگ‌ها را می‌بندند و سگ‌ها را رها می‌کنند. دولتمردان عربستان سعودی و امارات متحده عربی باید از رویکرد اخیر ایالات متحده در ارتباط با کُردهای سوریه درس عبرت بگیرند. اینان باید بدانند که مقامات کاخ سفید فقط و فقط بدنبال تامین منافع خود هستند.
آنچه در شمال سوریه توسط ارتش ترکیه در حال اجراست؛ تکمیل همان سناریوی خونین و مخوفی است که در سوریه؛ عراق و یمن از چند سال پیش آغاز شده است. اضمحلال قدرت و توان نظامی و اقتصادی  مسلمانان تنها دست آورد غمناک اینگونه اقدامات است.

نظر شما