شناسهٔ خبر: 35986303 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جاماندگان کربلا در حرم عبدالعظیم(ع)

قرارِ عاشقی جاماندگان اربعین/ تهران کربلایی می‌شود

جاماندگان اربعین در تهران طبق قراری عاشقانه، هم‌زمان با اربعین و همانند سیل خروشان به یکدیگر می‌پیوندند و به‌سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پیاده‌روی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: هرسال و هم‌زمان با روز اربعین حسینی، جنوب تهران، شهرستان ری و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پذیرای خیل عظیم جاماندگان اربعین در استان تهران است، این جاماندگان می‌آیند تا اگر فرصت زیارت حرم امام حسین(ع) را در اربعین حسینی ازدست‌داده‌اند با پیاده‌روی به‌سوی حرم یکی از نوادگان اهل‌بیت علیهم‌السلام، هم به ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نائل شوند و هم ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش بگذارند.

حرکت از ۵ مسیر به سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

تهرانی‌ها به‌عنوان ساکنان ام القرای جهان اسلام، به ارادت به اهل‌بیت عصمت و طهارت به‌ویژه سید و سالار شهیدان شهرت دارند، با نوای « ما عاشق حسینیم» از روزها قبل برای روز اربعین حسینی آماده‌شده‌اند تا به‌سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حرکت کنند.

دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، تبلیغاتی و فرهنگی نیز همراه و همگام با تشکل‌های مردمی اقدام به برپایی ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و خدمت‌رسانی به‌جاماندگان اربعین می‌کنند.

 انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران دستور داده است، تا دستگاه‌های اجرایی از هیچ اقدامی برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم جاماندگان اربعین کوتاهی نکنند.

از سوی دیگر، سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران نیز هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم پرشور را انجام داده و تجهیزات موردنیاز برای این همایش عظیم جاماندگان از دیار عاشقی فراهم‌شده است، تا در ۲۷ مهرماه و هم‌زمان با اربعین حسینی، حماسه‌ای دیگر در ری، به‌عنوان قبله تهران رقم بخورد.

خدمت به عاشقان اباعبدالله(ع) پاداش فراوان دارد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به‌عنوان محل زیارت جاماندگان اربعین انتخاب‌شده است، اظهار داشت: نقل‌شده است، که امام هادی(ع) به یکی از اهالی ری فرمودند « بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.»

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی افزود: این مطلب نشان‌دهنده عظمت و پاداش فراوان زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نوادگان امام حسن(ع) و از اصحاب امام جواد(ع) و امام هادی(ع) است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران اضافه کرد: جاماندگان اربعین با تأسی به راهپیمایان پیاده‌روی اربعین در شهر خود و در روز اربعین راهپیمایی می‌کنند تا همبستگی خود را با افرادی که به کربلا رفته‌اند، اعلام کنند.

وی گفت: خدمت به عاشقان اباعبدالله(ع) ثواب و پاداش فراوان دارد و میزبانی از خیل عظیم عشاق جامانده سیدالشهدا(ع) افتخاری است، که نباید آن را از دست داد.

این مسئول همچنین بر لزوم برگزاری باشکوه پیاده‌روی اربعین به‌عنوان رژه مسلمانان تأکید کرد و افزود: نباید فکر کنیم حضور در راهپیمایی اربعین در حد یک عزاداری ساده است. خیر، این حضور و جمعیت به‌نوعی نشان‌دهنده آمادگی برای جان‌فشانی در راه اباعبدالله(ع) و یاری ایشان است و لذا باید سعی شود تا این مراسم همچون حضور در کربلا و پیاده‌روی اربعین باشکوه برگزار شود.

وی ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) فرمود: « هیچ‌کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه‌خوار خوان نعمت آل محمدند با آن‌ها برابری نمی‌توانند» ، اما هرکس به هر دلیل نتوانست در این همایش عظیم حضور پیدا کند، می‌تواند در همایش‌های جاماندگان اربعین حسینی شرکت کند.

وی افزود: راهپیمایی میلیونی اربعین هم‌زمان با اولین سال صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از جلوه‌های بزرگ زمینه‌سازی ظهور است که باید هرکس  در حد توان خود برای عظمت هر چه بیشتر آن تلاش کند.

خدمت‌رسانی ۹۰۰ اتوبوس

هم‌زمان با اربعین و برگزاری همایش عظیم جاماندگان اربعین در جنوب تهران موکب‌های بزرگ مردمی پر می‌شود از حضور زائران و امکاناتی مانند، سرویس بهداشتی سیار، تجهیزات آشپزخانه و آبدارخانه و اماکنی برای استراحت موقت و چندساعته زائرانی که ممکن است خسته باشند، در نظر گرفته می‌شود.

بنا بر گفته معاون فرماندار ری ۹۰۰ دستگاه اتوبوس نیز برای جابجایی جاماندگان اربعین تأمین‌شده است.

خدماتی ازجمله ماساژ، کفاشی و آرایشگاه نیز توسط تشکل‌های مردمی عاشق اباعبدالله الحسین(ع) به شرکت‌کنندگان در این همایش ارائه می‌شود. همچنین خدمات بهداشتی درمانی، آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس ۱۱۰ نیز در نظر گرفته‌شده است.

۴۰ دستگاه اتوبوس نیز برای جابجایی شرکت کنندگان در این همایش از شهرستان های قرچک و ورامین در نظر گرفته شده است

ناصر موسوی معاون فرماندار ری که با خبرنگار مهر در خصوص تمهیدات ترافیکی مراسم جاماندگان اربعین در تهران سخن می‌گفت، گفت: ۴۰ دستگاه اتوبوس نیز برای جابجایی شرکت‌کنندگان در این همایش از شهرستان‌های قرچک و ورامین در نظر گرفته شده است، که در پارکینگ سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران مستقر می‌شوند.

وی همچنین از آماده‌باش پرسنل و پزشکان بیمارستان‌های شهدای هفتم تیر و فیروزآبادی برای ارائه خدمات درمانی به این زائران خبر داد.

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی خیل عظیم جمعیت حاضر در همایش جاماندگان اربعین نیز موضوع مهمی است، که رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری در رابطه با تمهیدات بهره‌برداری از این ظرفیت ضمن تشریح برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرستان ری به خبرنگار مهر گفت: با توجه به این‌که همه علاقه‌مندان نمی‌توانند در پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا شرکت کنند، مردم تهران و شهرهای اطراف ری به سمت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حرکت می‌کنند و بر اساس دستورالعمل فرماندار شهرستان ری کمیته‌هایی تشکیل‌شده که امر پذیرایی و ارائه خدمات را به عهده داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی کنگرلو افزود: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری با تشکیل جلسه کمیته فرهنگی برنامه‌هایی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادها و تشکل‌های مردمی در نظر گرفته است.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرستان ری گفت: برپایی غرفه‌های فرهنگی از قبیل حضور روحانیون و مبلغین برای پاسخگویی به سؤالات و مشاوره، معرفی مشاهیر علمی و دینی شهرری، اماکن گردشگری، معرفی شهدای شهرستان توسط اداره تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، بنیاد شهید و ایثارگران و اداره میراث فرهنگی ری در طول خیابان فداییان اسلام، جاده ورامین و جاده قم از اقدامات پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: در طول مسیر حرکت زائران در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه با اجرای مراسم زیارت اربعین نماز جماعت را اقامه می‌کنند.

کنگرلو گفت: پیام‌های عاشورا و سخنان امام حسین (ع) و همچنین طرح‌های تبلیغاتی با عنوان «یاران خمینی» و «یاران حسینی»  در طول مسیر حرکت زائران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نصب می‌شود.

این مسئول تبلیغی شهرستان ری ادامه داد: برپایی ۴ نمایشگاه کتاب، غرفه‌های نقاشی کودکان با عناوین کربلا و اربعین، مسابقه پیامکی، تهیه بروشورهای تبلیغاتی و نرم‌افزارهای فرهنگی، حضور ورزشکاران در غرفه‌ها ازجمله برنامه‌های فرهنگی این کمیته برای راهپیمایی باشکوه جاماندگان اربعین است.

حجت‌الاسلام علی کنگرلو با بیان این‌که امسال کمک‌های مردمی و حضور مردم برای برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی فرهنگی و غیرفرهنگی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، گفت: باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود برای برگزاری باشکوه این مراسم استفاده کنیم.

مشکلی برای برگزاری همایش جاماندگان اربعین در تهران نداریم

استاندار تهران تصریح کرد: مشکل خاصی به لحاظ هماهنگی برای برگزاری این همایش که هفتمین سال آن است در استان تهران وجود ندارد و امیدواریم پیاده‌روی امسال را بهتر برگزار کنیم.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان این‌که مدیران با همه توان برای برگزاری پرشور همایش جاماندگان اربعین و نیز پیاده‌روی باشکوه اربعین حسینی در کنار مردم حاضر و در صحنه هستند، اضافه کرد: استان تهران و ری مردم مؤمنی دارد که از گذشته به عشق به اهل‌بیت مشهور هستند.

وی افزود: امسال نیز مانند سال‌های قبل، هرکجا لازم باشد، در کنار مردم و تشکل‌های مردمی به عاشقان سید و سالار شهیدان خدمتگزاری خواهیم کرد.

همایش جاماندگان اربعین در جنوب تهران امسال، هفتمین سالی است که برگزار می‌شود.

نظر شما