شناسهٔ خبر: 35985956 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

در سومین نشست کمیته تخصصی کلانشهرها تاکید شد؛

تعامل و هم افزایی راهگشای حل مسایل محیط زیستی کلانشهرها

شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در سومین نشست کمیته تخصصی محیط زیست کلانشهرهای کشور بر هم افزایی و تعامل جهت بهبود شاخص های محیط زیستی، استفاده از تجربیات موفق کلانشهرها و ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه مسایل محیط زیستی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در سومین نشست کمیته محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرهای کشور با اشاره به روند مثبت برگزاری این نشست ها و مشارکت فعال و پویای شهرداری سایر کلانشهرها گفت: امید است برگزاری این نشست ها منجر به رسیدن به نتایج مطلوب جهت ارتقاء سطح شاخص های محیط زیستی و پیشرفت شهرهای کشور باشد.


وی در ادامه ضمن بررسی اجمالی دو نشست قبلی کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهرها گفت: هدف از برگزاری این نشست ها انجام اقدامات مشترک است تا با هم افزایی، تعامل و بر مبنای قوانین موجود، اقدامات اولویت دار برای بهبود شاخص های محیط زیستی احصا شده و از تجربیات موفق کلانشهرها در زمینه مسایل محیط زیستی جهت رسیدن به راهکار اجرایی متناسب استفاده شود.


دبیر کمیته محیط زیست کلانشهرها در ادامه افزود: دولت در 22 خرداد ماه سال جاری مصوبه ای را تحت عنوان مدیریت سبز تصویب و ابلاغ نمود که در این راستا شهرداری ها مکلف هستند تا بحث مدیریت سبز را با اصلاح الگوی مصرف منابع و بهینه سازی مصرف انرژی اجرایی نمایند.


انصاری با اشاره به اینکه محور اصلی این نشست ارزیابی اثرات محیط زیستی و تهیه پیوست های زیست محیطی پروژه های توسعه ای در شهرهای کشور است، گفت: در شهرداری تهران کمیته فنی غربالگری نیازمندی پروژه های عمرانی و زیر بنایی شهرداری تهران به پیوست اثرات زیست محیطی را پس از بررسی کارشناسی با حضور متخصصین ذیربط شناسایی می نماید.


مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار افزود: بررسی سیلاب های اخیر که در اوایل سال جاری استان های زیادی را درگیر نمود و اثرات مخربی را به دنبال داشت نشان می دهد که یکی از دلایل اصلی این سیلاب ها بی توجهی به ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه های توسعه ای و ملحوظ نمودن ضوابط محیط زیستی در ساخت و سازهاست که باعث تشدید آثار و عوارض مخرب سیل ها شد.


در ادامه نشست، سید حبیب راضی مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار کرد: با توجه به پیگیری ها و جلسات مشترک با دولت و مصوبه ی مجلس شورای اسلامی مقرر شد عوارض حاصل از 8 گروه کالایی مخرب محیط زیست به موضوع مدیریت پسماند در شهرداری های کشور اختصاص یابد.


راضی با بیان اینکه در حال حاضر کشور به 284 بخش تقسیم شده است که هر بخش شامل تعدادی شهر و روستاست، افزود: این اعتبارات برای سرمایه گذاری در تمامی فعالیت های حوزه پسماند از جمله جمع آوری و پردازش اختصاص یافته است.


وی در ادامه از تصویب آیین نامه اجرایی هوای پاک در کمیسیون های دولت خبر داد و خاطرنشان ساخت: در این آیین نامه مقرر شده است که اگر سرانه فضای سبز در شهرهایی با جمعیت بالاتر از 50 هزار نفر به 15 مترمربع یا بالاتر ازآن برسد، تامین نهال آن با جهاد کشاورزی، زمین با منابع طبیعی، آب از طریق آب و فضلاب و اجرا و نگهداری از فضای سبز بر عهده شهرداری خواهد بود.


راضی در پایان بر استفاده از ظرفیت کمیسیون کلانشهرها در هیئت دولت تاکید کرد و گفت: در سال 93 از تعداد 8 سندی که در این کمیسیون به تصویب رسید 6 سند مربوط به حوزه خدمات شهری و محیط زیست بوده است.


کمال مرادی دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران نیز در این نشست با بیان اینکه حل مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا از مهمترین دغدغه های شهرداری کلانشهرهاست، گفت: با همفکری و هم افزایی نظرات فنی و کارشناسی مدیران شهرداری ها و پیگیری های این مجمع توانستیم تا حدودی حمایت و اعتبارات دولتی را برای توسعه حمل و نقل عمومی جذب کنیم.


مرادی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع آلودگی هوا، ترافیک و افزایش جمعیت شهری، یکی از مشکلات و چالش های جدی دولت و شهرداری کلانشهرهاست، افزود: با توجه به اهمیت روز افزون محیط زیست در شهرهای بزرگ، این مجمع آمادگی دارد پیشنهادات کارشناسان این کمیته را در قالب سند زیست محیطی در نشست شهرداران و پس از آن در کمیسیون ویژه دولت مطرح و به تصویب برساند.

 

منبع: ایسنا

نظر شما