شناسهٔ خبر: 35985139 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گفتگوی نصر با روانشناس حوزه تربیت کودک؛

والدین اولین الگوی فرزندان هستند/ شیوه مقتدرانه فرزند پروری، زمینه را برای بروز آسیب های اجتماعی تنگ می کند

نصر: مهارت ‌های فرزندپروری نقش مهمی در شکل‌ گیری شخصیت کودک دارد، به‌ گونه ‌ای که اثر آن تا پایان عمر او باقی می ‌ماند و می ‌تواند عاملی برای کاهش آسیب ‌های اجتماعی نیز شود. از این ‌رو یادگیری این مهارت‌ ها ضروری است. به عبارت ساده‌ تر والدین اولین الگوی فرزندان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، تعامل والدین با یکدیگر خود می ‌تواند نقش موثری در عدم‌ بروز مشکلات جدی در زندگی آینده آن ها داشته باشد.گفتني است والدين حالات متفاوتي را در رفتار با کودک از خود نشان مي ‌دهند و مي ‌توانند با اتخاذ الگوهاي رفتاري متفاوت نظير محبت ‌ورزي و آزادگذاري، محبت‌ ورزي و محدودکنندگي، تخاصم‌ ورزي و محدودکنندگي و يا تخاصم ‌ورزي و آزادگذاري رفتارهاي مختلفي را در فرزندان به وجود مي‌ آورند.

به‌طور کلي بايد در نظر داشت که مهارت ‌هاي فرزندپروري شامل دو معيار عمده محبت و کنترل والدين است و به مجموعه رفتارها، روش ‌ها و گفتارهاي والدين که نسبت به فرزندان خود اعمال مي ‌گردد، گفته مي ‌شود.

يک روانشناس در ارتباط با نقش شيوه ‌هاي تربيتي در سلامت روان فرزندان مي ‌گويد: شيوه‌ هايي که والدين در تربيت فرزندان خود به‌کار مي ‌گيرند، نقش اساسي در تامين سلامت رواني فرزندان دارد.

"نازی عبدلله زاده" با اشاره به مطلب فوق اذعان کرد: در سايه ارتباط سالم است که مي ‌توان نيازهاي فرزندان را شناخت و نسبت به تامين آن ها اقدام کرد.

وي افزود: هر يک از اين شيوه‌ ها اثراتي بر رفتار کودکان دارند که در اين ميان اثرات مخرب و منفي شيوه ‌هاي سهل ‌گيرانه و مستبدانه بيشتر است. آنچه اهميت دارد اين است که طبق تحقيقات انجام‌ گرفته، بهترين شيوه فرزندپروري، شيوه مقتدرانه است که والدين در عين گرم و صميمي ‌بودن با فرزند خود، کنترل‌ کننده و مقتدر هستند.

وی نقش روش‌ هاي تربيتي را در کاهش آسيب‌ هاي اجتماعي، مثبت ارزيابي کرد و گفت: شيوه ‌هاي تربيتي مذکور به فرزندان کمک مي ‌کند تا با هنجارهاي اجتماعي بهتر سازگار شوند و همچنين تاثير کمي بر آزادي‌ هاي فردي کودکان دارد.

عبدلله زاده ادامه داد: اين کودکان باکفايت، واقع ‌گرا، داراي اعتماد به‌ نفس، فعال، خودنظم ‌بخش و مسئول هستند.

اين روانشناس اذعان کرد: متاسفانه برخي روش ‌هاي تربيتي نادرست مي ‌تواند عاملي براي افزايش ميزان خشونت در ميان فرزندان شود که اين خود به ‌يقين آثار منفي بسياري در جامعه به ‌همراه دارد. به عبارت بهتر فرزندان از کودکي با خشونت در خانه آشنا مي‌ شوند که اين خود مي‌ تواند منجر به يادگيري خشونت و بروز رفتارهاي خشن از سوي آن ها در جامعه باشد.

عبدلله زاده در پاسخ به اين پرسش مبني ‌بر اينکه روش‌ هاي تربيتي صحيح مي‌ تواند عاملي براي کاهش گرايش به مصرف مواد مخدر شود، اظهار کرد: به ‌طور حتم بايد در نظر داشت فرزندي که در خانواده محبت لازم را ديده باشد و همچنين نحوه صحيح رفتار در جامعه و يا در ارتباط با دوستان را فرا گرفته باشد کمتر احتمال مصرف مواد مخدر در او وجود خواهد داشت، چراکه بايد به‌خاطر داشت در بسياري از مواقع مصرف مواد مخدر بيشتر با بهانه ‌هاي دوستي، جلب محبت و... صورت مي‌ گيرد. از اين‌ رو کودکي که محبت لازم را از سوي والدين خود دريافت کند کمتر به سراغ مصرف مواد مخدر مي ‌رود.

 

معضل استفاده بي ‌رويه از تلفن همراه
این روانشناس حوزه تربیت کودک به استفاده بي ‌رويه از تلفن همراه و تبلت از سوي فرزندان خاطرنشان کرد: امروزه متاسفانه شاهد افزايش استفاده بي ‌رويه و بدون نظارت فرزندان از تلفن همراه و تبلت هستيم که اين عامل به ‌يقين مي‌ تواند زمينه‌ ساز بروز آسيب ‌هاي اجتماعي بيشتر و همچنين ابتلا به برخي بيماري ‌ها در فرزندان شود، چراکه در حال حاضر بنا به دلايل مختلفي مانند مشغله‌ کاري، نبود زمان و يا مکان مناسب براي سرگرمي کودکان بسياري از والدين استفاده از تبلت‌ هاي تلفن همراه را براي کودکان خود مجاز مي ‌دانند، اين در حالي ا‌ست که استفاده بي ‌رويه از موبايل نه‌ تنها باعث بروز برخي بيماري ‌ها مي‌ شود بلکه مي‌ تواند زمينه ‌ساز بروز بسياري از آسيب ‌هاي اجتماعي نيز شود.

 

ضرورت سواد رسانه ‌اي

وی تصریح کرد: بهتر است در ابتدا سواد رسانه‌اي والدين افزايش يابد، سپس اين آموزش ‌ها به فرزندان نيز داده شود و بعد موبايل، تبلت و يا مواردي از اين دست را در اختيار فرزندان قرار دهيم، چراکه نبود آموزش و فرهنگ‌ سازي خود عاملي براي افزايش پيامدهاي منفي استفاده از وسايل ارتباط جمعي خواهد بود.

وي افزود: متاسفانه امروزه برخي والدين تمايل دارند تا آرزوهاي خود را به اجبار به فرزندان تحميل کنند که اين مهم مي‌ تواند عاملي براي عدم پيشرفت فرزندان باشد. بايد متذکر شد که اجبار بيش از اندازه به فرزندان به ‌خصوص در کارهايي که هيچ‌ گونه تمايل يا انگيزه‌ اي براي پيشرفت و يا انجام آن ندارند عاملي براي سرخوردگي آن ها خواهد شد.

عبدلله زاده ارائه امکانات بيش از اندازه به فرزندان را يکي ديگر از مشکلات پيش ‌روي مقوله فرزندپروري عنوان کرد و گفت: ارائه امکانات بيش از اندازه و افراطي به فرزندان خود مي ‌تواند عاملي براي تن ‌پروري يا عدم‌ تمايل فرزندان به پيشرفت و يا انجام برخي کارها شود.
اين روانشناس در پايان اظهار کرد: بهتر است قبل از فرزندآوري آموزش ‌هاي لازم به والدين ارائه شود تا از اين طريق بتوان سلامت آينده جامعه را به ‌راحتي تضمين کرد.

گفت و گو از سحر مغفرت
انتهای پیام/

نظر شما