شناسهٔ خبر: 35984882 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چگونه در پیاده روی زائران اربعین بهداشت را رعایت کنیم؟

بهداشت محیط در مسیر پیاده روی زائران اربعین مسئله ای بسیار مهم بوده و لازم است آنها در طــول مســیر پیاده‌روی، کیسه‌زباله همراه داشــته و باقیمانــده غــذا و زباله‌های خــود را در سطل‌های مخصوص زباله بریزیند و از ریختن زباله در کنار جاده، جـوی و نهرها خـودداری کننـد و پسـماند (زبالـه) را در محل‌های تعیین شده قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیشترین و ضروری‌ترین ماده ای که انسان در سفر مصرف می‌کند، آب است. نوشیدن آب غیربهداشتی یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های دستگاه گوارش در مسافران است. در مواردی که دسترسی به آب بهداشتی و سالم برای شما امکان‌پذیر نیست، می‌توانید از آب جوشیده یا آب سالم بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

برای جلوگیری از کم‌آبی و یبوست، مقادیر مناسبی آب (ترجیحاً آب بسته‌بندی‌شده) همراه داشته باشید. آب سالم بسته‌بندی‌شده، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های پاستوریزه می‌تواند بدون خطر باشد، از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری و برای مسواک زدن باید از آب سالم مانند آب بسته‌بندی‌شده یا آب جوشیده استفاده کنید.

مصرف نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی و شیرین، شربت‌ها و سایر نوشیدنی‌هایی را که به آن‌ها شکر اضافه‌شده است، محدود کنید. از آب ساده یا دوغ‌های کم‌نمک و بدون گاز استفاده کنید، از آب چشمه، نهر، رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنید و باقیمانده آب بطری‌ها را در پشت شیشه وسیله نقلیه یا محل اسکان و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید.

از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک‌بارمصرف شفاف خودداری کرد، پیش از استفاده از آب آشامیدنی در طول مسیر پیاده‌روی به تابلوهای هشداردهنده آن دقت و آب را فقط از منابع مطمئن مانند آب‌لوله‌کشی متصل به شبکه آب‌رسانی تهیه‌ یا از آب‌های بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

زائران اربعین باید از خوردن آب بسته‌بندی‌شده یخ زده خودداری کنند؛ زیرا قرار دادن بطری‌های پلاستیکی آب در فریزر برای انجماد، باعث آزادسازی سم دیوکسین از ظروف پلاستیکی می‌شود.

با توجه به اینکه دخانیات هر ساله موجب مرگ ۸ میلیون نفر از مردم جهان می‌شود که یک‌ میلیون از این مرگ‌ها در افرادی است که فقط در مواجهه با دود دخانیات حاصل از مصرف دیگران هستند. به‌ منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تأمین سلامت آن‌ها در برابر زیان‌ها و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات و مواجهه با دود دست‌دوم، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی به هر نحو ممنوع شده است زیرا  هفت هزار ماده شیمیایی در دود سیگار و قلیان وجود دارد که ۷۰ نوع آن سرطان‌زا است.

استعمال مواد دخانی در محدوده یک‌صد متری اماکن مذهبی ممنوع  است و زائران باید به این موضوع توجه داشته باشند. 

زائران باید از آتش زدن و سوزاندن زباله در فضای باز یا کنار موکب‌ها خودداری کنند و به‌ منظور عدم آلودگی هوای داخل محل اقامت و اسکان، قبل از ورود جوراب‌ها را از پا بیرون آورده و پاها و جوراب‌ها را بشویید.

در زمان بروز پدیده گردوغبار چه باید کرد؟

ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گردوغبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند اما ماسک‌های فیلتردار از نوع FFP۲ موجود در داروخانه‌ها می‌تواند در این شرایط کمک‌کننده باشد.

بلافاصله به محیط‌های بسته بروید و درها و پنجره‌ها را ببندید. کسانی که مشکلات تنفسی و قلبی ریوی دارند برای استفاده از ماسک باید با پزشک خود مشورت کنند.

اگر نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس‌خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده کردید، به‌ خصوص اگر سابقه بیماری آسم دارید درمان همیشگی آسم خود را دنبال کرده و اگر نشانه‌ها برطرف نشد در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.

برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است.

حفاظت پوست یکی از موارد مهمی است که در طول سفر باید به آن توجه داشت به خصوص اگر قصد پیاده‌روی در طول مسیر نجف تا کربلا را دارید، بسیار مهم است از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت شود.

پرتوهای فرابنفش خورشید عامل اول سرطان پوست، پیر پوستی زودرس و کاتاراکت است؛ بنابراین از برخورد مستقیم نور خورشید با بدن به‌ ویژه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ جلوگیری شود.

در سایه، تشعشعات نور خورشید فقط تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد؛ بنابراین اقدامات حفاظتی فردی در سایه هم لازم است. در فضای باز ترجیحاً از کلاه لبه‌دار که لبه‌های آن حداقل ۷ سانتیمتر باشد یا از هر وسیله دیگر که بتواند قسمت‌های لخت صورت و گردن را حفظ کند، استفاده شود.

در فضای باز حتماً از عینک آفتابی (ضد پرتوهای فرابنفش خورشیدی با فاکتور حفاظتی تا ۴۰۰ نانومتر) استفاده شود. برای حفاظت پوست در مقابل پرتو خورشیدی از کرم‌های ضد آفتاب مناسب مجوز دار استفاده شود و از کرم‌های ضد آفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده شود.

پوشیدن لباس‌های محافظ با آستین‌بلند و شلوار بلند می‌تواند پوست را از اشعه UV محافظت کند. در مورد حفاظت کودکان در مقابل نور آفتاب حساسیت بیشتری نشان دهید. قبل از خروج کودکان حتماً کرم ضد آفتاب روی پوست آن‌ها مالیده و از عینک آفتابی برای آن‌ها استفاده شود.

برخی مشکلات جزئی گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی را می‌توان با مصرف آب کافی، استراحت، قرار گرفتن در یک محیط خنک و استفاده از پماد ضدالتهاب درمان کرد اما در مواقعی که مشکل آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی شدید باشد باید به پزشک مراجعه شود.

نظر شما