شناسهٔ خبر: 35984427 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از تحصیل ۵ هزار دانشجوی نابینا تا بازگشت ۶۰۰ واحد راکد به چرخه تولید

استان‌ها- ایرنا- خسارت بارش‌های گیلان، بخشنامه‌ای که گردشگران خارجی را سرگردان کرد، سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی برای زیرساخت‌های گردشگری منطقه آزاد چابهار، مسمومیت ۷۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت تهران، بازفعالسازی ۶۰۰ واحد تولیدی راکد و تحصیل پنج هزار دانشجوی نابینا در دانشگاه‌های کشور از مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته در استانها بود.

صاحب‌خبر -

سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود:

خوابگاه‌های دانشجویی کشور ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بیش از ۴۵۰ خوابگاه دارای ساختمان‌ با عمر بالای ۲۰ سال در کشور وجود دارد که نوسازی و ارتقاء سطح کیفی آنها به ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

احداث ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار مسکن روستایی در کشور
احمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در طول ۴۰ سال گذشته ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت احداث شده است.
 

سند اربعین دانشگاهیان باید تدوین شود
غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد اربعین دانشگاهیان کشور گفت: سند فرهنگی اربعین دانشگاهیان باید تدوین شود چرا که می تواند در ارائه راهکار برای بهتر برگزار کردن همایش اربعین تاثیرگذار باشد.

خسارت بارش‌های گیلان، افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان
ارسلان زارع استاندار گیلان از خسارت ۲۰۰ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومانی ناشی از بارش‌های شدید اخیر به ۱۴ شهرستان استان خبر داد و گفت: بارندگی اخیر در استان از لحاظ میزان بارش در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بوده است.
به گفته وی، میزان بارش‌های اخیر در رده چهارمین روز پربارش استان در نیم قرن گذشته قرار می‌گیرد که در مدت ۱۵ ساعت، ۲۵۰ میلی‌لیتر باران در املش باریده است.

بخشنامه‌ای که گردشگران خارجی را سرگردان کرد
ابراهیم پورفرج رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران گفت: طبق بخشنامه‌ای که مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور صادر و ابلاغ کرده است، اعطای مجوز به اتوبوس‌های دربستی ممنوع شده است که همین بخشنامه موجب سرگردانی گردشگران خارجی شد.
وی افزود: در نتیجه بخشنامه یادشده، صورت وضعیت اتوبوس‌های دربستی برای حمل گردشگران خارجی صادر نشد و باعث شده که هزاران توریست در شهرها و جاده‌های ایران سرگردان و معطل بمانند.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای زیرساخت‌های گردشگری منطقه آزاد چابهار
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: حدود هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای اجرای ۹ پروژه در زمینه تامین زیرساخت‌های گردشگری بویژه ساخت هتل، اماکن تفریحی،پذیرایی و اقامتی در سطح این این منطقه در حال سرمایه‌گذاری است.
محمداکبر چاکرزهی افزود: در سال‌های اخیر توجه فراوانی به زیرساخت‌های گردشگری شده به طوریکه تعداد تخت‌های هتل‌ها از حدود ۹۰۰ تخت به چند برابر فعلی افزایش می‌یابد و تحولی بزرگ در منطقه آزاد چابهار در جذب گردشگر شکل می‌گیرد.

مسمومیت ۷۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت تهران
رئیس مرکز اورژانس تهران اعلام کرد: ۷۰ نفر از دانشجویان در خوابگاه دانشگاه علم و صنعت شامگاه سه شنبه ۲۳ مهر به دلیل استفاده از غذای ناسالم دچار مسمومیت شدند.
این حادثه حدود ساعت ۲۲ دیشب به اورژانس اعلام شد که سه دستگاه آمبولانس، ۲ اتوبوس - آمبولانس و یک موتورلانس به محل اعزام شد.
 

۶۵۰۰ واحد صنایع غذایی و کشاورزی زیر پوشش کیفیت استاندارد
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران رعایت استاندارد برای صنایع غذایی را ضروری دانست و گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنایع غذایی و کشاورزی کشور زیر پوشش کیفیت استاندارد قرار دارد.
غلامرضا امینی از صدور ۱۳ هزار و ۶۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد در صنایع غذایی و کشاورزی خبر داد و افزود: استانداردسازی و کیفیت فراورده‌ها  اصالت های کیفی، ایمنی عاری بودن از سموم و آفت و فلزات سنگین را برای مصرفکنندگان تامین می‌کند.

بازفعالسازی ۶۰۰ واحد تولیدی راکد
علی اصغر مصاحب معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: بازفعال‌سازی واحدهای راکد یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان است و در این راستا امسال تاکنون ۶۰۰ واحد در این بخش به چرخه تولید بازگشته‌اند.
وی افزود: امسال بازفعال‌سازی ۲هزار واحد دربخش صنایع بزرگ، کوچک و متوسط مشخص شده که از این تعداد هزار و ۴۰۰ واحد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است.

تحصیل پنج هزار دانشجوی نابینا در دانشگاه‌های کشور
مدیرکل دفتر امور مراکز توان‌بخشی روزانه و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی گفت که از ١٦ هزار دانشجوی دارای معلولیت در کشور پنج هزار نفر را نابینایان تشکیل می‌دهند که نشانگر خودباوری جامعه معلولان است.
فریبا بریمانی افزود: توانمندی بخش مهم خودباوری است زیرا تا زمانی که معلولین و روشندلان به خودباوری نرسند نمی توانند شغلی داشته باشند و همانند سایر افراد با کیفیت زندگی کنند.

آخرین خبرها از زائران اربعین
تردد در مرزهای غربی کشور با کشور عراق امروز نیز ادامه داشت و رئیس پلیس راه استان کرمانشاه، به زائران اربعین حسینی (ع) پیشنهاد کرد که با توجه به ترافیک روان و آمادگی پلیس این استان، مرز بین‌المللی خسروی را برای بازگشت به کشور انتخاب کنند.
همچنین به گفته فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی آماده بازگشت زائران از کربلای معلی است.
رئیس قرارگاه اربعین حسینی در مرز چذابه خوزستان نیز سه روز آینده را اوج تراکم زائران در این مرز عنوان کرد و گفت: در ۱۶ روز اول ماه صفر ورودی زائران به کشور از مرز چذابه ۱۳۸ هزار و ۹۲۶ نفر بوده و پیش بینی می شود تا روز اربعین ۲۰۰ هزار نفر از این مرز وارد شوند.
امروز استانداری خوزستان اعلام کرد به دستور استاندار و به منظور خدمات‌دهی بیشتر به زائران بازگشتی از عتبات عالیات تمام ادارات و مدارس شهرستانهای خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان، حمیدیه و اندیمشک در روز یکشنبه هفته آینده (۲۸ مهر) تعطیل هستند.

دولت همه توان خود را برای بازسازی مناطق سیلزده کشور به کار گرفت

 قائم مقام نمایندگی ولی فقیه دربنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: دولت با وجود تحریم‌ها و شرایط خاص اقتصادی کشور، همه توان خود را برای بازسازی مناطق سیلزده به کار گرفت و مردم نیز باید قبول کنند امکانات دولت بیش از این نیست.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی  در بازدید از روند بازسازی مناطق سیل‌زده اهواز و باوی در پاسخ به انتقاد برخی ساکنان مناطق سیل‌زده از ناکافی بودن تسهیلات دولتی و بانکی برای بازسازی منازل آسیب دیده از سیلاب ویرانگر فروردین ماه ۱۳۹۸ افزود: دولت با همراهی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستادهای معین پنج استان دیگر هر آنچه در توان داشته پای کار آورده و کوتاهی در این زمینه نداشته است.
وی اظهار داشت: اعتبارات  و درآمدهای دولت ناشی از تحریم های غیرقانونی و ظالمانه رژیم ایالات متحده امریکا محدود است ولی با این وجود دولت چیزی کم نگذاشته است و باید قبول کرد در شرایط خاص اقتصادی، توان دولت بیش از این نیست.
وی گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، دولت ۴۰۰میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه، ۱۰۰ میلیون ریال کمک بدون عوض، ۵۰ میلیون ریال کمک معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال دیگر از محل‌های دیگر به هر واحد احداثی سیل‌زده کشور اختصاص داده و آن را پرداخت کرده است.

اختصاص یارانه به تولید فاصله تکنولوژیکی ایران را کاهش می دهد

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اختصاص یارانه به بخش صنعت برای نوسازی خطوط تولید، فاصله تکنولوژیکی ایران با دیگر کشورها را کاهش می دهد.

غلامحسین شافعی در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد افزود: چند سال قبل که قرار بود یارانه ها به بخش صنعت اختصاص یابد، هدف اصلی ارتقا سطح فناوری و نوسازی ماشین آلات بخش تولید برای کاهش مصرف انرژی بود که این یارانه اختصاص نیافت.

وی اظهار داشت: تحریم های اقتصادی نیز باعث ایجاد شکاف بیشتر تکنولوژیکی بین بخش تولید ایران با کشورهای دیگر شد که ماشین آلات فرسوده و مصرف زیاد انرژی در خطوط تولید، افزایش قیمت تمام شده تولید و در اختیار نداشتن میدان رقابت از مظاهر این شکاف است.

وی گفت: هرچند شرایط تحریم نوسازی ماشین آلات بخش تولید را دشوار کرده اما این اقدام در بخش هایی از خطوط تولید کشور در حال انجام است اما این کار با هزینه بیشتر انجام می شود. 

ایران دارای رتبه سوم دنیا در تدوین استانداردهای نانو است

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد گفت: با تلاش جوانان با استعداد کشور توانستیم در زمینه نانو رتبه سوم از نظر تدوین استانداردها و رتبه چهارم دنیا از نظر فناوری‌های نانو را کسب کنیم.

پریچهر قزلباش  در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌ جنوبی افزود: سازمان ملی استاندارد به مبحث نانو ورود پیدا کرده است و هفته گذشته با همکاری مرکز نانو، صدمین استاندارد تدوین شده نانو را در کشور جشن گرفتیم.

وی بیان کرد: در سازمان ملی استاندارد به موضوع حلال بودن کالا ورود پیدا کردیم که اگر بتوانیم سهمی از صادرات حلال را بر عهده بگیریم نیازی به نفت نخواهیم داشت.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ادامه داد: بدین معنا که اگر پنج درصد گردش مالی صادرات جهان را بر عهده بگیریم حدود ۱۲۵ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که چهار برابر درآمد کنونی نفت خام کشور است.

۳۵۰ دانشجو به خارج اعزام شدند

 معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۵۰ دانشجو از طریق فرصت مطالعاتی به کشورهای خارجی اعزام شدند.

مجتبی صدیقی  افزود: سازمان امور دانشجویان ترجیح می دهد کمبودها را از طریق فرصت های مطالعاتی داخل و خارج از کشور جبران کند و سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ نفر از این فرصت های خارجی و داخلی استفاده کردند.  وی تاکید کرد: سهمیه این فرصت مطالعاتی در نیمه نخست امسال و باقیمانده سال تحصیلی گذشته حدود ۸۰۰ نفر است.

صدیقی با بیان اینکه توسعه روابط بین المللی یکی از سیاست های وزارت علوم است، بیان کرد: بین‌المللی شدن دانشگاه ها از دیگر هدف‌های این وزارتخانه است چرا که دانشگاه های کشور توان مطلوب برای افزایش ارتباط و همکاری با دانشگاه های کشورهای دیگر را دارند.

گزارش های استان ها

گزارشی باعنوان " جامه سیاه بر تن طبیعت" ازمرکز سنندج به موضوع آتش سوزی‌های اخیر در مراتع و کوه‌های سقز پرداخته است.

"وقتی شوق زیارت با تصادف ناتمام می ماند" گزارشی از مرکز ایلام است که موضوع بی احتیاطی دررانندگی و وقوع حوادث در ایام اربعین حسینی را مورد بررسی قرارداده است.

گزارشی باعنوان "سرما و کمین دوباره قاتل خاموش" از مرکز مشهد که درباره برخی سهل انگاری های جزئی در استفاده از وسایل گرمایشی و جولان قاتل نامرئی در فصول پاییز وزمستان است.

مرکز تبریز نیز با گزارش باعنوان "کلان شهرها و دردی به نام «اگزمای شهری»" به توصیف نابسامانی جداره‌ها و نماهای ساختمانی در کلان‌شهرهای کشور از جمله تبریز که در نیم قرن اخیر مانند خوره بر جان معماری اصیل ایرانی- اسلامی افتاده و منظر اجتماعات شهری را زشت کرده پرداخته است.

"مزارع سرخ ؛ مقصد گردشگری پاییزی" نام گزارشی از مرکز بیرجند است که درباره روستاهای این استان است که قطب تولید زرشک در فصل پاییز می باشد و جاذبه‌ای بی‌نظیر برای عکاسان و علاقه‌مندان به گردشگری روستا می باشد. 

نظر شما