شناسهٔ خبر: 35983376 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

حواشی بازی بلغارستان-انگلیس ادامه دارد؛ از استعفای رییس اتحادیه فوتبال بلغارستان، تا اشک‌های استویچکوف و دستگیری شش نفر

میلاد وفادار

اتفاقات دوشنبه شب، تاثیر زیادی روی فوتبال بلغارستان و به طور کل فوتبال در قاره سبز داشت.

صاحب‌خبر -

طرفداری- پلیس بلغارستان از دستگیری شش نفر به اتهام اهانت نژادپرستانه به اعضای تیم ملی انگلیس خبر داد.

به گزارش اسکای، بازی بلغارستان-انگلیس که با برد ۶-۰ تیم مهمان همراه بود، دو بار در نیمه اول متوقف شد و حتی گرت ساوتگیت و شاگردانش به فکر خروج از زمین مسابقه افتادند. حواشی آن بازی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و حتی یوفا هم به این ماجرا وارد شد. حالا از بلغارستان خبر رسیده است که شش خاطی شناسایی و دستگیر شده‌اند و تلاش‌ها برای دستگیری سایر متخلفان هم ادامه دارد. دیگر پیامد اتفاقات بازی دوشنبه، استعفای بوریسلاف میهایلوف (رییس اتحادیه فوتبال بلغارستان) از سمتش بود. کمتر از یک ساعت از استعفای میهایلوف گذشته بود که ۲۰ پلیس از نیروی ویژه بلغارستان با ورود به ساختمان مرکزی اتحادیه فوتبال این کشور، دنبال اسنادی مرتبط با برخی داوران بلغارستانی گشتند. 

در همین حال ایولین پوپوف (کاپیتان تیم ملی بلغارستان) بابت نژادپرستی برخی از هموطنانش ابراز شرمندگی کرده است. او در پایان نیمه اول بازی دوشنبه شب نزد هموطنانش رفت و آن‌ها را به آرامش و پرهیز از توهین به انگلیسی‌ها دعوت کرد. این حرکت او با قدردانی اعضای تیم ملی انگلیس پس از بازی همراه شد. به نقل از دیلی میل، پوپوف در مصاحبه پس از بازی اظهار داشت:

مشکل بزرگی برای همه بود؛ فدراسیون ما، انگلیس و حتی اگر این جریانات ادامه پیدا می‌کرد، احتمال این وجود داشت بازی نیمه کاره بماند. به همین خاطر اهمیت داشت که با آن‌ها حرف بزنم. در این صورت جرایم بدی برای ما در نظر گرفته می‌شد و این برای فوتبال بلغارستان خوب نیست چون اگر بازیکنی می‌خواست به لیگ ما بیاید، با شنیدن این اتفاقات نظرش عوض می‌شد. این قضایا برای هیچکس خوب نیست. آیا بازیکنان انگلیس از من خواستند با طرفداران صحبت کنم؟ نه، فوتبال ورزشی ۱۱ به ۱۱ است و رنگی که بر تن می‌کنید مهم نیست. از نگاهی عمیق‌تر، همه ما یکسان هستیم. همه جزو خانواده بزرگ فوتبال محسوب می‌شویم و تنها در صورتی می‌توانیم مانع وقوع این اتفاقات بد شویم که دست به دست هم بدهیم. 

وی افزود:

عصبانیت طرفداران از دست من طبیعی بود. ما ۴-۰ عقب بودیم و آن‌ها می‌گفتند با ما صحبت نکن. اما بعد از این که حرف زدم، درک بهتری از ماجرا پیدا کردند و فکر می‌کنم جو ورزشگاه در نیمه دوم بهتر شد. حال خوبی ندارم چون هم بد بازی کردیم، هم شکست سنگینی داشتیم و هم این اتفاقات فاجعه‌بار رخ داد. این برای فدراسیون و کشور ما خوب نیست. هرگز در لیگ چنین چیزهایی نشنیدم ولی نمی‌دانم چرا در رده ملی این طور شده است. لیگ انگلیس در کشور ما محبوب است و این اتفاقات نباید رخ بدهد. 

علاوه بر پوپوف، هریستو استویچکوف (اسطوره فوتبال بلغارستان) هم از این اتفاقات به شدت ناراحت است. او هنگام صحبت کردن در این رابطه در یک شبکه تلویزیونی آمریکایی، نتوانست مانع سرازیر شدن اشک بر گونه‌هایش شود. زمانی که مجری آن شبکه اسپانیایی زبان از استویچکوف راهکاری خواست، او پاسخ داد:

نباید اجازه داده شود آن طرفداران به ورزشگاه‌ها بروند و یا حتی جریمه‌ای سنگین‌تر. مثل قوانینی که در انگلیس وجود دارد و مثلا محرومیت پنج ساله از حضور در ورزشگاه‌ها. 

در همین حال اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفته است با بررسی وضعیت سلامت روانی بازیکنان انگلیس، در صدد حل مشکلات روحی احتمالی ناشی از توهین‌های نژادپرستانه در صوفیه بر بیاید. به گفته تلگراف، همچون کاری که پس از بازی با مونته نگرو صورت گرفت، وضعیت سلامت روانی بازیکنان تیم ملی انگلیس طی ده روز آینده بررسی خواهد شد. 

نظر شما