شناسهٔ خبر: 35982739 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آگاهی عمومی از سردرد مانع بروز ناتوانی است

اصفهان- ایرنا - شماری از پزشکان متخصص حاضر در 'ششمین کنگره بین المللی سردرد ایران' گفتند: سردرد به تنهایی بیماری نیست ولی معمولاً نشانه‌ای از بیماری بوده و افزایش آگاهی عمومی در باره این بیماری شایع نورولوژیک که بیشترین بار ناتوانی و اقتصادی را نیز بر جامعه تحمیل می‌کند، ضروری است.

صاحب‌خبر -

ساده‌ترین تعریف سردرد، احساس درد از ناحیه چشم تا پشت سر است و تاکنون ۹ گونه مختلف آن شناخته شده که سردردهای ناشی از میگرن کلاسیک، عصبی، عفونت پرده‌های مغز، فشار خون بالا، تومورهای مغزی، بیماری‌های چشم، بیماری‌های سینوس، عفونت‌های دندانی و آلرژیک ساز از آن جمله آنهاست.

در دهه‌های اخیر، تغییر سبک زندگی، مشکلات روزمره و عوامل اضطراب‌آفرین، زمینه‌ساز افزایش سردردهای تنشی در جامعه بوده است.

تغییر سبک زندگی و ماشینی‌شدن زندگی مردم در سال‌های اخیر زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مغز و اعصاب و سردردهای ناشی از اضطراب و استرس بوده که باید مورد توجه آحاد جامعه قرار بگیرد.

دبیر علمی "ششمین همایش بین المللی سردرد ایران" که روز چهارشنبه در اصفهان آغاز شد، اظهار داشت: این همایش برای نخستین‌بار در شهری جز تهران برگزار می‌شود و مهمانان خارجی آن از آمریکا، اروپا و آسیا به اصفهان آمده‌اند.

دکتر محمد سعادت‌نیا در گفت و گو با ایرنا و با تاکید بر این که "سردرد" شایع‌ترین بیماری نورولوژیک است که بیشترین بار ناتوانی و اقتصادی را نیز بر جامعه تحمیل می‌کند بر لزوم آگاهی‌بخشی در جامعه و تبیین و تشریح آن برای عموم مردم تاکید کرد.

وی افزود: سردردها به ۲ دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که سردردهای اولیه، حالتی است که مشکلی در سر و جمجمه وجود نداشته نباشد که سردرد میگرنی و تنشی، نمونه‌های آن است ولی در سردرد ثانویه، در فضای جمجمه و گردن مشکلی رُخ می‌دهد که اغلب ناشی از اختلالات با منشأ تومور، عفونت‌، بیماری‌های عروقی یا آسیب‌های جمجمه است.

وی سردردهای ثانویه را ناشی از افزایش فشار خون، نارسایی تنفسی، اختلال خواب و افسردگی دانست و افزود: تغییر شیوه زندگی، نوشیدن آب زیاد، ورزش، تغذیه مناسب، طب سوزنی و مصرف ویتامین و مکمل‌ها در پیشگیری و کاهش سردرد موثر است. 

وی ادامه داد: سردرد سینوزیتی یا ناشی از دندان درد از دیگر انواع سردرد ثانویه بشمار می‌رود که معمولا خوش‌خیم محسوب می‌شود در حالی که سردردهای ثانویه معمولا خطرناک هستند. 

رئیس ششمین کنگره سردرد ایران گفت: سردرد ناگهانی شدید، سردرد پیش‌رونده و در حال افزایش، سردردی که همراه با مشکل دیگری همچون ضعف دست‌ و پا، خواب‌رفتگی دست و پا و اختلال تعادل یا تاری دید باشد، باید جدی گرفته شود و ممکن است علت مهمی داشته باشد که در صورت بی توجهی، می‌تواند خطرناک باشد. 

وی شایع‌ترین علت سردرد را ناشی از بیماری‌های عصبی، آلودگی هوا، بی‌خوابی، میگرن، سینوزیت، تومور مغزی یا مننژیت دانست و افزود: سردردهای ثانویه می‌تواند ناشی از افزایش فشار خون، نارسایی تنفسی، اختلال خواب و افسردگی باشد.

یک متخصص مغز و اعصاب شرکت کننده در این همایش نیز گفت: سردرد در کودکان زیر پنج سال و افراد بالای ۵۰ سال باید جدی گرفته شود. 

دکتر مرضیه رحیمی ادامه داد: افراد مبتلابه سردرد در دوران بارداری، اشخاصی که سابقه تومور دارند، بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، باید بسرعت به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند. 

وی رایج‌ترین سردرد در کشور را نوع میگرنی و تنشی آن اعلام کرد که مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و عوامل اضطراب‌آفرین موجود در زندگی روزمره موجب افزایش قابل توجه آمار این گونه سردردها شده است که در نوع خود  جای تأمل دارد.

رحیمی گفت: در حال حاضر تنها در باره درمان سردردهای میگرنی مُزمن می‌توان از بوتاکس که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست، استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بوتاکس برای درمان سردرد میگرنی مُزمن به‌صورت علمی در سراسر دنیا و همچنین در ایران تزریق می‌شود، افزود: بیمارانی که شرایط استفاده از این روش درمانی را داشته باشند می‌توانند زیر نظر پزشکان متخصص مغز و اعصاب باتجربه در زمینه تزریق بوتاکس، از این روش درمانی استفاده کنند. 

عضو دیگر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: در اکثر جوامع حدود۱۰ درصد از آقایان و حدود ۲۵ درصد از خانم‌ها به سردردهای میگرنی و تنشی مبتلا هستند ولی این میزان در کشور ما کمی بیشتر است و در سال های اخیر نیز افزایش یافته است.

دکتر جعفر مهوری در گفت و گو با ایرنا افزود: سردردهای قدیمی، هرچند آزاردهنده است اما اغلب خطرناک نبوده اما سردردهای جدید ممکن است نشانه یک بیماری جدی و زنگ خطر باشد.

این مدرس دانشگاه، سردردهایی را که بیمار در گذشته به مقدار کمی داشته و با گذشت زمان افزایش یافته است را "سردرد دارای سیر پیش‌رونده" توصیف کرد که احتیاج به بررسی دقیق دارد.

مهوری تاکید کرد: هرچند بخش زیادی از سردردها، عصبی است و تنها ۲ درصد از آنها به‌دلیل تومور مغزی یا ضایعه مغزی رُخ می‌دهد اما در باره سردردهای خیلی شدید و ناگهانی که منجر به بیدار شدن فرد از خواب می‌شود و معمولاً با استفراغ همراه است، بیمار حتماً باید به اورژانس مراجعه کند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: تغییر شیوه زندگی، نوشیدن آب زیاد، ورزش، تغذیه مناسب و مصرف ویتامین‌ها بخصوص ویتامین D در پیشگیری و کاهش سردرد مؤثر است.

مهوری ادامه داد: گشاد شدن و التهاب و عفونت عروق داخل و خارج جمجمه، انقباض مُمتد عضلات کاسه سر و گردن و تغییر فشار داخل جمجمه از عوامل بروز سردرد محسوب می شود.

وی یکی از مشکلات اساسی در درمان سردرد را بحث "خود درمانی" دانست و افزود: بسیاری از افراد بدون مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب، شروع به مصرف مسکن می‌کنند در حالی که التیام سردرد با مسکن به معنی درمان آن نیست و در مواردی مانند سردردهای ناشی از تومور، با مصرف مسکن ظاهراً درد از بین می‌رود ولی مشکل همچنان باقی است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه اکثر داروهای سردرد حاوی مواد مخدر است، گفت: این داروها در آغاز مصرف باعث التیام درد بیمار می‌شود ولی مصرف بیش از حد آنها اگر در طول ماه بیشتر از ۱۵ عدد باشد، سردرد را به سمت دردهای روزانه وابسته به مُسکن می‌کند.

این پزشک اصفهانی افزود: افرادی که سابقه سردرد ندارند، با وقوع سردرد جدید باید به پزشک نورولوژیست مراجعه کنند و چنانچه علامت‌های دیگری مانند استفراغ، عدم تعادل، دوبینی و تاری دید هم به وجود آید نشانه وقوع اتفاق مهمی در مغز است که حتماً باید زیر نظر پزشک درمان شود.

ششمین کنگره سراسری سردرد ایران و دومین کنگره بین المللی سردرد و درد، از روز ۲۴ تا ۲۶ مهر سال ‌جاری با موضوعات مختلف و مرتبط با سردرد و درد با حضور صاحب‌نظران و اساتید ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکا، دانمارک در اصفهان برگزار می‌شود. 

در این همایش که با حضور ۳۰۰ پزشک مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد، آخرین دستاوردهای علمی در حوزه شناسایی سردرد و درمان و پیامدهای آن توسط ۳۰ عضو هیات علمی ارائه می شود. 
پزشکان حاضر در این همایش سه‌روزه در باره میگرن حاد، پیشگیری از میگرن،  اثربخشی مابین CGRP در مدیریت میگرن، تنش نوع سردرد، سردرد خوشه‌ای و سایر سفالالژی‌های استقلال سه‌قلو، سایر اختلالات سردرد اولیه، بیماری سردردهای اولیه، پاتوفیزیولوژی سردرد، تصویربرداری و نوروفیزیولوژی التهاب و استرس اکسیداتیو، مقالات و کارگاه‌های خود را  برگزار می‌کنند. 

۳۰۸۰/۶۰۲۶/۶۰۲۷

نظر شما