شناسهٔ خبر: 35980899 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

بزرگداشت روزجهانی عصای سفید در بندرعباس

همزمان با 23 مهرماه ، مراسم بزرگداشت روزجهانی عصای سفید با حضورروشندلان و مدیران استانی و شهرستانی در مرکز نابینایان بندرعباس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ این مراسم با حضور دکتر سعید ناجی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، حسین امیر تیموری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان ، مدیر کل و مسئولین بهزیستی استان و با حضور پررنگ مدیران استانی و شهرستانی و جمع زیادی از روشندلان و خانواده آنان در مرکز نابینایان بندرعباس همراه بود .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع روشندلان و خانواده آنان ، سه نکته را در ارتباط با روشندلان یادآور شد و گفت : نابینایان واقعی کسانی هستند که دلشان نابیناست و با عدم پایبندی به اخلاق اجتماعی منشا بسیاری از معضلات اجتماعی هستند . در عوض کسی که به ظاهر از نعمت بینایی بهره مند نیست خداوند هزاران نعمت و توانایی را به آنان اعطا نموده است و مهمترین نعمت خدادادی به آنان ، دل روشن و خدایی است.

نکته دوم اینکه : معلولیت محدودیت نیست و حضور موفق توانخواهان در عرصه های مختلف ورزشی ، فرهنگی ، هنری و اجتماعی موید این واقعیت است.

دکتر ناجی افزود: معلولین نیازمند ترحم نیستند بلکه نیازمند حمایتند. در روشندلان، با وجود معلولیت جسمی بی‌نظیرترین استعدادها نهفته است وهمه ما باید در راستای مسئولیت اجتماعی ، انسانی و اخلاقی همواره حامی این عزیزان باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در پایان ضمن تاکید بر ضرورت اهتمام همه مسئولین و عموم  بر شعار فرصت های برابر،ابراز امیدواری کرد : بتوانیم به فضل الهی خدمتگزاری صادق و بی منت برای مردم بوده و جامعه را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهیم.

مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان نیز با تبریک روز جهانی عصای سفید ، فلسفه نامگذاری این روز را محترم شمردن حقوق اجتماعی نابینایان به عنوان عضوی از جامعه عنوان کرد و افزود : در همین راستا و با هدف مرتفع نمودن بخشی از نیازهای روشندلان ، در سال گذشته 262 قلم تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان شامل عصا ، تبلت ، وویس ریکوردر ، فلش مموری ، کاغذ بریل ، لوح و قلم به ارزش 500 میلیون ریال خریداری و درشش ماهه اول سال جاری نیز مبلغ 100 میلیون ریال به این امر اختصاص یافته است.

وی پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان را از دیگر خدمات سازمان بهزیستی معرفی کرد و اظهار داشت :در حال حاضر به 48 دانشجوی روشندل در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری کمک هزینه تحصیلی پرداخت می گردد.

غلامحسین رنجبر تصریح کرد : اشتغال و مسکن مهمترین مشکل روشندلان است که لازم است با همراهی و اعتماد مدیران دستگاهها و صنایع غرب استان به توانمندی و ظرفیت بسیار بالای روشندلان ، در خصوص اشتغال زایی توانخواهان گام های موثر برداشت.

وی به عملکرد بهزیستی در حوزه اشتغال اشاره داشت و گفت : در شش ماهه اول سال 98 ، برای 65 توانخواه دارای اختلالات بینایی اشتغال ایجاد شده است .

رنجبر تعداد معلولین دارای اختلال بینایی ( کم بینا و نابینا) استان را 5 هزارو 431 نفرعنوان کرد و گفت : از این تعداد یک هزار و 110 روشندل در مرکز استان و شهربندرعباس ساکنند.

مدیر کل بهزیستی استان بیشترین علت بروز معلولیت نابینایی در استان را وراثتی و ژنتیکی دانست و گفت : پوشش 84 درصدی برای کلیه کودکان 3 تا 6 سال در طرح غربالگری بینایی و ارائه خدمات رایگان مشاوره ژنتیک برای افراد تحت حمایت بخشی از برنامه های بهزیستی در راستای کاهش بروز معلولیت ها و اختلالات بینایی است.

گفتنی است در این مراسم که به همت انجمن نابینایان استان و با همکاری اداره کل بهزیستی هرمزگان برگزار شد ، کلیه برنامه ها با اجرای زیبای روشندلان توانمند همراه بود .

سخنرانی محمد جاودان رییس انجمن نابینایان ، اجرای سرود روشندلان ، قرائت دکلمه و دلنوشته و اجرای فلوت توسط هنرمندان روشندل بخشی ازبرنامه ها بود .

در پایان نیز از 40 نفر از روشندلان موفق و مدیران و مسئولان همراه با این عزیزان با اهدای لوح ، تجلیل شد.

روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید روز جهانی عصای سفید

نظر شما