شناسهٔ خبر: 35980869 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

در گفت‌‎وگو با رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین مطرح شد؛

بالأخره ماینینگ صنعت است یا نه؟!

ماینینگ یا استخراج رمزارزها، فعالیتی است که با رفتار متفاوت نهادها و سازمان‌های مرتبط مواجه شده است. ماینینگ از یک فعالیت غیرمجاز به فعالیتی مجاز تبدیل شده که توسط بانک مرکزی، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و وزارت نیرو به رسمیت شناخته می‌شود. اما پیچ و خم مجوزهای مرتبط با آن به‌ جایی رسیده که نفس کسب‌وکارهای این حوزه را به‌شماره انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرناپلاس، بانک مرکزی پیش از این، ماینینگ را به‌عنوان صنعت در نظر گرفته بود و بر این اساس، امور مربوط به استخراج رمزارزها به وزارت صمت محول شد. این در حالی است که در مصوبه هیئت وزیران، برق ماینینگ با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی و با نرخ تسعیر سامانه نیما از سوی وزارت نیرو محاسبه و اعمال خواهد شد.

این در حالی است که حاجی‌رضا تیموری مدیرعامل شرکت برق تهران، پیش از این در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود: سرمایه‌گذاران در صورت دریافت مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت می‌توانند به ادارات برق شهرستان‌های تابعه در هر استان مراجعه و با خرید برق دائم صنعتی، به‌صورت مجاز از شبکه‌های برق استفاده کنند.

ماهیت نامشخص ماینینگ

سپهر محمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران در این ارتباط  گفت: ما در انجمن بلاکچین ایران محاسباتی انجام دادیم و بر اساس طرحی که در این زمینه به نهادهای مرتبط ارائه شد، اعلام کردیم اگر تعرفه برق ماینینگ از حدود سه سنت یا تقریباً ۳۰۰ تومان (به‌ازای هر کیلووات ساعت) بیشتر باشد، عملاً صنعت ماینینگ سودده نخواهد بود.

این تناقضی است که رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران با انتقاد از آن، گفت: در واقع یک جا می‌گوییم ماینینگ صنعت است و جای دیگر می‌گوییم صنعت نیست. وقتی می‌گوییم برق ماینینگ تعرفه صادراتی داشته باشد، در واقع به‌نوعی می‌گوییم ماینینگ صنعت نیست. وقتی می‌گوییم برق صنعتی را به یک صنعت نمی‌دهیم، یعنی آن را به‌عنوان صنعت نمی‌شناسیم.

محمدی ادامه داد: ما در انجمن بلاکچین، درباره تعرفه برق ماینینگ به‌طور مفصل مستنداتی را به وزارت صمت و نیرو ارائه دادیم و به این نهادها اعلام کردیم اگر تعرفه برق ماینینگ بالاتر از ۳۰۰ تومان باشد، عملاً بخش خصوصی در کشور این کار را انجام نخواهد داد. البته ممکن است بخش‌های دیگر با تعرفه‌های متفاوتی امکان فعالیت پیدا کنند که در این زمینه اطلاعاتی نداریم، اما دیگر برای بخش خصوصی سودده نخواهد بود.

مصوبات هیجانی در بازارهای صعودی

بررسی بازار رمزارزها نشان می‌دهد قیمت پرطرفدارترین آنها یعنی بیت‌کوین، از مسیر صعودی خود خارج شده و اخیراً کاهش یافته است و همین کاهش قیمت، کسب‌وکارهای فعال در زمینه استخراج بیت‌کوین را با کاهش سود و حتی زیان مواجه کرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین با اشاره به این نوسانات گفت: در یکی دو ماه اخیر ارزش بیت‌کوین حدود ۲۰ درصد سقوط کرده است. با این حال، برخی فقط در باغ سبزی را در این بازار می‌بینند و تصورشان این است که اینجا پول، چاپ می‌شود. این افراد، ریسک‌های این بازار را نمی‌بینند. در این دو ماه دیدیم که بیت‌کوین سقوط کرد، ممکن است دوباره هم سقوط کند یا اینکه افزایش داشته باشد. این ریسک‌ها دیده نمی‌شود و تصمیم‌گیری‌ها در زمان رشد قیمت گرفته می‌شود.

وی با تأیید اینکه «گویی دولت به دنبال سهم‌ خود از رشد قیمت‌ها در بازار رمزارزهاست»، ادامه داد: در واقع مانند صنایع دیگر، دولت نباید وارد قیمت‌گذاری شود. دولت می‌تواند مواردی از این دست را به بورس انرژی یا سایر روش‌های بازار بسپارد و نظارت‌های کلی داشته باشد. مثلاً در حال حاضر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق می‌توانند با ماینرها به توافق برسند و درباره نرخ گاز، هماهنگی‌هایی با یکدیگر داشته باشند.

فرصتی برای ارتقای زیرساخت‌های صنعت برق

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران گفت: اگر نگاه برنده-برنده بین بخش دولتی و خصوصی وجود داشته باشد، همه می‌توانند در کشور فعالیت کنند. با چنین نگاهی نه‌تنها می‌توانیم سرمایه‌گذاران ایرانی را که در حال حاضر بخشی از آنها در حال خروج‌ هستند، جذب کنیم، بلکه می‌توانیم با جذب سرمایه‌گذار خارجی زیرساخت‌های صنعت برق خود را ارتقا دهیم و انواع نیروگاه‌های مختلف را ایجاد کنیم. در حال حاضر حجم وسیعی از گاز کشور به‌صورت کاملاً بیهوده در بالای سر چاه‌های نفتمان سوخته می‌شود. ما با استفاده از همین منابع می‌توانیم برق با قیمت حدود سه سنت تولید کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما