شناسهٔ خبر: 35979575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مرکزی| ۱۰۵ هزار میلیارد ریال بدهی‌های صنعت برق کشور پرداخت شد

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر در امور مجلس گفت: ۱۰۵ هزار میلیارد ریال بدهی‌های صنعت برق کشور پرداخت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از ساوه، علی حیدری ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات برق شهرستان ساوه، در فرمانداری ساوه، با اشاره به ضرورت برطرف کردن مشکلات برق شهرستان در حوزه‌های صنعت و کشاورزی شهرستان ساوه اظهار داشت: تغییر محل اداره هواشناسی ساوه باید با تایید سازمان هواشناسی کشور اجرا شود تا شرکت توانیر براساس  گزارش‌های ارائه شده از سوی این مرکز نسبت به محاسبه بهای برق مصرفی مشترکان با تعرفه گرمسیری اقدامات لازم را اجرا و در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: سال گذشته از محل منابع حاصل از مابه‌التفاوت قیمت تمام شده تکلیفی بیش از  105 هزار میلیارد ریال بدهی‌های صنعت برق کشور پرداخت شد،‌ البته از نمایندگان مجلس  انتظار داریم که در بودجه سال آینده این رقم را افزایش دهند.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر در امور مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلووات برق یک هزار و 260 ریال است اما همین مقدار با نرخ 560 ریال به مشترکان ارائه می‌شود، این مابه‌التفاوت در سال حجم بزرگی از تعهدات را متوجه شرکت توانیر می‌کند بنابراین راهکار پرداخت آن افزایش منابع درآمدی حاصل از قیمت تمام شده نسبت به درآمد تکلیفی در بودجه سالانه توانیر است.

حیدری بیان کرد: این در حالی است که در کشور عراق قیمت هر کیلووات برق 10 و در ترکیه 13 سنت است و در بیشتر نقاط جهان قیمت هر کیلووات برق بالای 10 سنت محاسبه می‌شود اما در ایران این رقم حدود یک سنت بوده و نشانگر ارزانی برق در کشور است  که باتوجه به شرایط اقتصادی، مشکلاتی را برای شرکت توانیر ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با حذف قبوض کاغذی مشترکان نیز سالیانه حدود 3 هزار میلیارد ریال در منابع صرفه‌جویی خواهد شد که با این اقدام و از محل منابع حاصله، امسال  100 هزار بسته لوازم آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار کشور تهیه و اهدا شد.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر درامور مجلس خاطرنشان کرد: در مورد برق شهر صنعتی ساوه نیازمند همکاری نیازمند همکاری واحدهای تولیدی است شرکت‌های تولیدی همکاری کنند در تهران جلسه‌ای در این رابطه در شرکت های شهرصنعتی کشور برگزار شد

وی افزود: در مورد  روشنایی معابر شهری از 2 سال گذشته منابع در این رابطه از بودجه وزارت نیرو حذف شده و برای این کار باید نسبت 65 درصد از سوی شهرداری‌ها و 35 درصد از سوی وزارت نیرو تامین  شود

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر در امور مجلس تصریح کرد: در مورد طرح تامین برق بخش کشاورزی به خصوص چاه‌ها، هفته گذشته  تفاهم نامه‌ای در ارتباط با ماده 12 انجام شد و از سال آینده همه خطوط اصلی چاه‌های آب کشاورزی تامین برق می‌شوند و کارهای مربوط به خطوط فرعی نیز با تایید شرکت‌های توانیر استان انجام می‌شود.

حیدری بیان کرد: در شهرستان ساوه درصورت نیاز به روشناییو به شرط تامین تجهیزات از سوی شهرداری، تامین برق لازم را خواهیم داشت که براین اساس قرار شد با تامین هزینه‌ها به صورت مساوی بین طرفین این پروژه عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با  احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه طراز ناهید ساوه نیز با وجود اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران این طرح برای تولید 3 هزار مگاوات برق،‌ معتقدیم در ساوه امکان تولید 300 تا 500 مگاوات برق خورشیدی وجود دارد.

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر در امور مجلس خاطرنشان کرد: احداث سه پست 63 مگاوات در حوزه شهرستان ساوه  نیز مصوب شده هر چند ممکن است زمان‌بر باشد ولی تمام تلاش خود را برای عملیاتی شدن آن خواهیم کرد چرا که شرکت توانیر آمادگی دارد که در شرایط فعلی برق تمام متقاضیان شهرستان ساوه غیر از بخش صنعت را تامین کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما