شناسهٔ خبر: 35979343 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تولید 10 هزار عنوان کتاب صوتی برای نابینایان

نمایندگی همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: به مناسبت روز جهانی عصای سفید 10 هزار عنوان کتاب صوتی به منابع بخش نابینایان کتابخانه عمومی مرکزی همدان افزوده شد تا در اختیار روشندلان قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عاطفه زارعی چهارشنبه ۲۴ مهرماه در نشست روشندلان دوستدار کتاب به مناسب روز جهانی عصای سفید در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان، با بیان اینکه بیش از ۴۰۰۰ نفر در سراسر استان نابینا هستند که بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان با داشتن ۳۲۵ عنوان کتاب با خط بریل ۱۹۴ نفر عضو هستند، افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۸۰۰ منبع  اطلاعاتی صوتی در بخش نابینایان وجود دارد و ۱۰ هزار کتاب صوتی نیز امروز به مجموعه اضافه می‌شود تا نابینایان از آن بهره لازم را ببرند و به دنبال آن هستیم تا این منابع اطلاعاتی را به شیوه‌های مختلف افزایش دهیم.

وی از نابینایان درخواست کرد حضور خود را در عرصه کتابخوانی بیشتر کنند و خواسته‌هایشان را افزایش دهند تا امکانات بیشتری برای آنان در نظر گرفته شود و افزود: امیدواریم مشارکت نابینایان در عرصه کتابخوانی بیشتر شود به طوریکه بیش از ۵۰ درصد نابینایان از کتابهای صوتی استفاده کنند.

زارعی عصای سفید را نمادی برای شناخت نابینایان دانست و بیان کرد: فردی که خط بریل را اختراع کرد، در سانحه‌ای بینایی خود را از دست داد اما ناامید نشد و با تلاش فراوان نشان داد که محدودیت‌های جسمی مانع از پیشرفت آدمی نمی‌شود در واقع نابینایان هیچ تفاوتی با دیگران ندارند به طوریکه روشندلان نیز به مانند همه افراد جامعه می‌توانند وارد اجتماع شوند و مطالبات خود را مطرح کرده و به موفقیت‌های بزرگ دست یابند.

وی با اشاره به اینکه رودکی به عنوان پدر شعر فارسی نابینا بود و این موضوع باعث نشد که او وارد عرصه ادب و هنر نشود و به بلندترین قله‌های شعر و ادب دست نیابد، تأکید کرد: نابینا از تمام قوای ذهنی و جسمی خود برای درک محیطش استفاده می‌کند این در حالیست که بسیاری از افراد بینا و بدون محدودیت‌ نمی‌توانند از ظرفیت‌های بیکران خود استفاده کنند.

زارعی با بیان اینکه نابینایان در برگزار ی برنامه‌های فرهنگی همواره در کنار ما هستند و مشارکت فعالانه دارند، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته برنامه‌های متفاوتی فرهنگی با مشارکت روشندلان و بخش نابنیایان کتابخانه مرکزی برگزار شده است. درکنار نابینایان خیران نیز حضور دارند که در تأمین زیرساخت‌ها ما را کمک می‌کنند.

مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان نیز با بیان اینکه ما به لحاظ منابع صوتی غنی هستیم که به مدد خیرین ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بخش نابینایان با همکاری مستمر کتابخانه مرکزی، برنامه‌های متنوعی در فصول مختلط و مناسبت‌های مختلف در طول سال برگزار می‌کند.

هماخانجانی با بیان اینکه در برنامه‌های فرهنگی بینایان و نابینایان را در کنار هم دیدیم چرا که دیدن تنها تفاوت ما است که امتیاز برتری به حساب نمی‌آید، افزود: در بخش نابینایان آموزش خط بریل، کامپیوتر و آموزش‌های قرآنی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور کتاب بریل تولید نمی‌شود چرا که هم حجیم است و هم هزینه بالایی دارد، ادامه داد: همدان در یک سال اخیر جزء تولیدکننده منابع مورد نیاز نابینایان در بخش‌های مختلف بوده است به طوریکه تا کنون ۱۶ کتاب صوتی در بخش نابینایان همدان تولید شده و در سراسر کشور در اختیار نابینایان قرار گرفته که از نظر نهاد نیز کتاب‌های تولید شده ما عنوان برتر را به خود اختصاص دادند.

حمیدرضا الوند، مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه شعار امسال روز عصای سفید «فرصت‌های برابر است» تصریح کرد: این شعار ندای رفع تبعیض و ایجاد برابری را می‌دهد. برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پوستر روز جهانی عصای سفید در کشور را یک هنرمند روشندل طراحی کرده است.

وی با بیان اینکه روشندلان باید به ما کمک کنند تا آن‌ها را بهتر ببینم و کشور بتواند از ظرفیت همه افراد استفاده ببرد تا توسعه در آن تسریع بخشد، عنوان کرد: قانون جامع افراد دارای معلولیت نیاز به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد، این قانون علاوه بر تخصیص اعتبار نیاز به زمان برای اجرای دارد و  با اولویت بندی که سازمان بهزیستی انجام  داده، برنامه‌های ویژه‌ای رقم می‌خورد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با تأکید بر اینکه نخستین استانی بودیم که به علت رویکرد اجتماعی، مشاور امور معلولان استاندار از بین این قشر انتخاب شده است، اظهار کرد: ۶ میلیارد ریال برای دانشجویانی که سرپرستشان معلول است، در نظر گرفته شده تا هزینه تحصیل آنان پرداخت می‌شود همچنین پیش از این به سرپرست خانواده مستمری می‌دادیم اما امروز به همه اعضای خانواده مستمری داده می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: تا پایان امسال یکی از پارک‌ها شهر همدان ویژه معلولان طراحی می‌شود به طوریکه برای همه نوع معلولیت نیز بخش ویژه‌ای با خصوصیت‌های مورد نیاز آنان دیده شده است.

انتهای پیام

نظر شما